بال برینگ نوعی چرخ‌دنده به حساب می‌آید، همراه باشید و درباره انواع بلبرینگ بدانید.

راهنمای کامل خرید انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

سلام نو پلاس: بلبرینگ یا در واقع بال برینگ (ball bearing)، به معنای توپ‌های حامل است. این قطعه نوعی یاتاق یا چرخ‌دنده چرخشی یا توپی محسوب می‌شود و در هر وسیله‌ای که می‌چرخد به کار می‌رود تا مانع از ایجاد اصطکاک و سایش سطح در حال چرخش روی هم شود.

برای مثال، چرخش اجسام سنگین و حرکت آن‌ها مانند چرخ‌های اتومبیل به واسطه بلبرینگ‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

البته بلبرینگ‌ها در قسمت‌های مختلف خودرو که امکان ایجاد اصطکاک وجود دارد، به کار می‌روند.

بلبرینگ ها بخش های مکانیکی هستند که به چرخش اجسام کمک می کنند.

آنها از میله هایی که درون ماشین آلات می چرخد، پشتیبانی می کنند. وسایلی که از بلبرینگ ها استفاده می کنند شامل خودروها، هواپیما، ژنراتورهای برقی است.

آنها حتی در وسایل خانگی که همه ما هر روز از آن استفاده می کنیم مانند یخچال، جاروبرقی و تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

بلبرینگ از چرخش چرخ ها، چرخ دنده ها، توربین ها، روتورها و … در ماشین ها پشتیبانی می کنند و به آنها امکان چرخش راحت تری را می دهند.

در این روش، انواع ماشین آلات برای چرخش به میله های بسیار زیادی احتیاج دارند، یعنی تقریباً همیشه از بلبرینگ ها استفاده می شود، تا جایی که به عنوان “نان و کره صنعت ماشین سازی” شناخته شده اند.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

بلبرینگ چیست

در گذر زمان همانطور که وجود اصطکاک در برخی موارد فوایدی را دارد ولی در اکثر موارد منجر به ایجاد مشکلاتی از جمله خوردگی، ساییدگی، خراشیدگی و غیره می شود، لذا نیاز است برای رفع این مشکلات قطعه ای ساخته شود که از به وجود آمدن این معایب جلوگیری کند. از جمله این قطعات می توان به بلبرینگ اشاره کرد.

بلبرینگ ها گونه ای از یاتاقان ها هستند که بارهای محوری، شعاعی یا هر دو بار محوری شعاعی را تحمل می کنند البته شایان ذکر است بلبرینگ ها بیشتر بار شعاعی را تحمل می کنند، کلمه بال بیرینگ یا بلبرینگ از دو قسمت Ball به معنای گوی و Bearing به معنای تحمل کردن تشکیل شده است علت وجود یاتاقان و ساخت آن در تفاوت بین لغزش و غلتش است.

اندازه یاتاقان ها استاندارد بوده و هر کدام برای مواردی خاص مورد استفاده قرار می گیرد که بیرینگ ها از نظر ساختمان داخلی به انواع یاتاقان های لغزشی، یاتاقان های غلتشی و یاتاقان های مگنتی مختلفی تقسیم می شوند.

بلبرینگ ها با دارا بودن ساچمه های گرد به عنوان عضو غلتشی قادرند اجزای چرخان و نوسانی موجود در سیستم درگیر مانند شافت و یاتاقان ها را با حداقل اصطکاک بار و نیروهای ایجاد شده، منتقل کنند.

این خصوصیات در بلبرینگ باعث افزایش عمر مفید قطعات، سرعت، کاهش ایجاد گرما و کاهش صدا در حین کارکرد دستگاه می شود.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

استفاده از بلبرینگ در تمامی وسایلی که می‌چرخند مانند صندلی‌های چرخان، به منظور جلوگیری از ایجاد اصطکاک و ساییده شدن سطح در حال چرخیدن به کار گرفته می‌شود.

به عنوان مثال در صنعت خودروسازی، وجود بلبرینگ به حرکت و چرخش اجسام سنگین مانند چرخ‎های اتومبیل کمک می‌کند.

بلبرینگ‌ها با هدف گردش اجسام سنگین در کنار یکدیگر و جلوگیری از ساییدگی آن‌ها با کاهش اصطکاک تولید می‌شوند و یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر به شمار می‌روند.

اگر بلبرینگ‌ها وجود نداشتند، لوازم مورد استفاده در صورت چرخیدن و ایجاد اصطکاک و سایش دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض زودهنگام داشتند.

البته باید دقت کنید که باید نمونه‌های اصل این محصول را تهیه کنید که بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

انواع بلبرینگ

بلبرینگ‌های موجود در بازار تنوع بالایی دارند که همین موضوع می‌تواند تهیه آنها را دشوار کند.

کاربرد اصلی بلبرینگ‌ها شامل جلوگیری از ایجاد لقی و لق زدن محور در داخل بدنه و همچنین عدم حرکت جانبی محور و جلوگیری از برخورد قسمت‌های مختلف موجود متحرک و ثابت، می‌شود.

نوع بار وارده به بلبرینگ‌ها متفاوت است که همین موضوع می‌تواند تفاوت‌های بسیاری میان بلبرینگ‌ها ایجاد سازد و باعث ایجاد تنوع در آنها شود.

بلبرینگ‌ها انواع مختلفی دارند. در اصلی‌ترین دسته بندی آن‌ها را به دو نوع بلبرینگ و رول‌برینگ تقسیم می‌کنند که در واقع هر دو در دسته بیرینگ‌ها یا یاتاقان‌های چرخشی قرار می‌گیرند.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

اما دسته بندی‌های دیگری نیز برای بلبرینگ‌ها ارائه می‌شود. یکی براساس نوع رینگ‌ها و راستای اعمال بار آن‌ها است که عبارتند از:

۱. بلبرینگ‌های شعاعی

۲. بلبرینگ‌های محوری

دسته بندی دیگر زاویه حرکتی بلبرینگ‌ها است که براساس محور مرکزی یا شفت آن‌ها صورت می‌گیرد. این دسته بندی نیز شامل این موارد می‌شود:

۱. بلرینگ‌های تماس زاویه‌ای

۲. بلبرینگ‌های تماس عمودی

استفاده از انواع این بلبرینگ‌ها در سیستم‌های مختلف فنی خودرو دیده می‌شود و انتخاب آن‌ها با توجه به کارایی مشخصشان در هر سیستم صورت می‌گیرد.

بلبرینگ‌های شعاعی

بلبرینگ‌های شعاعی که تحمل بار و سرعت خوبی دارند خود به چند دسته تقسیم می‌شوند.

اما در بین انواع آن‌ها تنها بلبرینگ‌ها شیار عمیق در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این نوع بلبرینگ ساچمه‌های غلتکی درون شیاری هم‌قطر خود قرار می‌گیرند که درون رینگ‌ها تعبیه می‌شود.

این شیار درون رینگ سطح تماس ساچمه‌ها و رینگ‌ها را افزایش داده و توان تحمل بارهای شعاعی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

در این بلبرینگ از قفسه‌های دو تکه برنجی یا پلاستیکی استفاده می‌شود. روغن هیدرولیک نیز درون شیارها و بین ساچمه‌ها و قفسه‌ها را پر می‌کند. مزایای این نوع بلبرینگ شامل:

– حفظ سرعت

– کاهش چشمگیر اصطکاک

– تحمل بار شعاعی بالا

می‌شود. اندازه و تعداد ساچمه‌ها براساس میزان تحمل بار و سرعتی که از بلبرینگ نیاز است، تنظیم می‌شود. گاهی برای بالا بردن تحمل بار بلبرینگ‌های شیار عمیق از دو شیار رینگی و دو ردیف ساچمه غلتکی در آن‌هااستفاده می‌شود. همچنین این نوع بلبرینگ قابلیت تعمیر و روغن‌کاری مجدد ندارد. از این نوع بلبرینگ در جعبه فرمان، دینام، هرزگرد، چرخ عقب خودروهای سواری و پلوس استفاده می‌شود.

بلبرینگ‌ها تماس زاویه‌ای

ساختار کلی این نوع بلبرینگ شبیه به بلبرینگ‌های شیاری است اما با این تفاوت که رینگ داخلی و رینگ‌خارجی آن‌ها حرکتی با زاویه نسبت به هم دارند و به صورت نسبی با هم جابجا می‌شوند. این خصوصیت باعث می‌شود که بلبرینگ توان تحمل بار مرکب شعاعی و محوری را همزمان داشته باشد. از بلبرینگ تماس زاویه‌ای در گیربکس خودروها استفاده می‌شود. توان تحمل بار محوری این نوع بلبرینگ با افزایش زاویه تماس رینگ داخلی بالا رفته و با کاهش این زاویه تحمل بار شعاعی آن افزایش می‌یابد. در این نوع بلبرینگ نیز ممکن است از دو ردیف ساچمه استفاده شود.

بلبرینگ‌های ساچمه مخروطی

استفاده از این نوع بیرینگ که در واقع نوعی رولبرینگ محسوب می‌شود در چرخ خودروها رایج است.

البته در خودروهای سرعتی به دلیل سرعت پایین رولبرینگ‌ها معمولا توسط بلبرینگ‌های شیار عمیق دو ردیفه جایگزین می‌شوند.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

اما به دلیل توان پایین‌تر آن‌ها در تحمل فشارها و بارهای مرکب، در خودروهای سنگین‌ از این نوع رولبرینگ استفاده می‌شود.

همچنین در کامیون‌ها و خودروهای باری به دلیل بار محوری زیادی که روی چرخ‌ها وارد می‌آید، از رولبرینگ‌های غلتکی زاویه‌دار استفاده می‌شود.

بلبرینگ ماشین

با وجود تحریم ها و تغییرات لحظه ای قیمت‌ها بهتر است قبل از هر اقدامی در خصوص خرید بلبرینگ از چند جای معتبر استعلام قیمت بلبرینگ بگیرید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های جاری خود بتوانید محصول با کیفیت‌تری را برای مجموعه خود تهیه کنید.

از آن جایی که قیمت بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها مانند سایر قطعات و محصولات موجود در بازار دائما در حال تغییر است بهتر است قبل از هر کاری راهنمای دستگاه‌های خود را به دقت مطالعه کنید و متناسب با آن‌ها لیست خرید خود را تکمیل کنید.

قیمت بلبرینگ به موارد بسیاری وابسته است و فاکتورهای مختلفی می‌تواند آن را تغییر دهد. موارد زیر می‌توانند تاثیر مستقیمی بر قیمت بلبرینگ بگذارند.

  • نوسانات ارزی
  • قوانین گمرک
  • بالا رفتن قیمت مواد اولیه برای تهیه بلبرینگ
  • برند
  • فروشنده و شرکت مربوطه
  • اندازه و نوع بلبرینگ

باید توجه داشت که در زمان تهیه بلبرینگ از شرکت و مجموعه‌ای معتبر استفاده کرد، تا علاوه بر بهره بردن از محصولی با کیفیت، بتوانید قیمتی منصفانه را بپردازید.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

بلبرینگ ها در حقیقت برای صنعت ماشین سازی چنان اساسی هستند که از آن با عنوان ” نان و کره صنعت ماشین سازی” یاد می شود. آنها در انواع ماشین ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل اینکه کار خود را در سایه انجام می دهند، بیشتر افرادی که در صنعت ماشین سازی درگیر نیستند احتمالاً نام آن را نشنیده یا کارایی آن را نمی دانند.

عملکرد ۱: اصطکاک را کاهش داده و چرخش را نرم تر می کنند

اصطکاک بین محور چرخان و بخشی که چرخش را پشتیبانی می کند، رخ می دهد. بلبرینگ بین این دو مؤلفه استفاده می شود. بلبرینگ ها برای کاهش اصطکاک و امکان چرخش نرم تر بکار برده می شوند. این مسئله میزان مصرف انرژی را کاهش می دهد و مهمترین عملکرد بلبرینگ محسوب می شود.

عملکرد ۲: از قسمتی که چرخش را پشتیبانی می کند، محافظت کرده و موقعیت صحیح برای محور چرخان را حفظ می کند

مقدار زیادی نیرو بین محور چرخان و بخشی که چرخش را پشتیبانی می کند، لازم است. بلبرینگ ها عملکرد جلوگیری از آسیب دیدن این نیرو را به قسمتی که چرخش را پشتیبانی می کند و همچنین حفظ وضعیت صحیح محور چرخان را انجام می دهند. این عملکرد بلبرینگ ها همان چیزی است که به ما امکان می دهد تا بارها و بارها از ماشین های خود استفاده کنیم.

به منظور افزایش عملکرد خودرو از طریق کاهش انتشار CO۲ (دی اکسید کربن) که باعث گرم شدن کره زمین یا کاهش خرابی قطعات آن می شود، بلبرینگ اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بلبرینگ های مورد استفاده عمدتاً شامل تماس زاویه ای، شیار عمیق و محوری هستند. آنها از بسیاری مواد مختلف مانند فولاد ضد زنگ، فولاد کروم و در بعضی مواقع سرامیک ساخته می شوند. بلبرینگ های محوری از نژادهای کنار هم استفاده می کنند تا بار مستقیماً بار را منتقل کنند.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

بلبرینگ صنعتی

بلبرینگ صنعتی که باعنوان یاتاقان توپی نیز شناخته می شود، از جمله ابزارآلات مهم و پرکاربردی است که در بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی، نقش ویژه و موثری دارد.

این گروه از لوازم صنعتی که در خانواده یاتاقان ها قرار دارند، بلبرینگ صنعتی با توجه به خاصیت چرخشی خود در صنایع مهم تولیدی نظیر صنعت خودروسازی و یا تولید انواع موتور که وجود چنین قابلیتی ضروری است، به کار برده می شود.

درواقع کارکرد اصلی و مهم بلبرینگ ها، تحمل بارهای شعاعی و محوری در بخش های دارای تنش است و کمک می کند که اجزای مختلف یک دستگاه صنعتی بدون سایش به راحتی بر روی یکدیگر بچرخند.

بنابراین استفاده از این قطعات کارآمد موجب کاهش اصطکاک نیز خواهد شد چراکه مانع از کشیده شدن سطوح بر روی هم می شود.

یاتاقان یا بلبرینگ صنعتی به گونه از چرخنده ها گفته می شود که از آن ها در موارد بسیاری استفاده می شود. بلبرینگ ها کاربرد های مختلفی در چیزهایی که می خرید دارند و می توان آن ها در اسکیت ها، خودروها و … مورد استفاده قرار داد.

یاتاقان توپی با توجه به ساختارش بارهای شعاعی و محوری را تحمل و بطور کلی برای تجهیزات با تحمل بار کوچک مصرف می شود.

توجه داشته باشید که در بلبرینگ صنعتی بار از لایه خارجی به گوی ها اعمال و فشار مستقیما به لایه داخلی منتقل می شود.

گوی های تعبیه شده در یاتاقان توپی به دلیل کروی بودن و کوچک بودن نقطه تماس شان با لایه های درونی و بیرونی می توانند به نرمی حرکت کنند.

راهنمای کامل انواع بلبرینگ + بلبرینگ ماشین

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید