محاسن کلاچ اسلیپر را می‌توان شامل کاهش ساییدگی جعبه دنده، جلوگیری از خرابی گیربکس، کمک به سواری نرم و راحت و در نهایت ایمنی بالا دانست.

فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ در موتورسیکلت

لذت راندن موتورسیکلت بی‌بدیل است. به خصوص در زمین‌های ناصاف و پر پیچ و خم. موتورسواری در این جاده‌ها بسیار هیجان انگیز است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که موتورسواران چگونه کنترل و ثبات خود را در جاده‌های پرپیچ و خم حفظ می‌کنند؟ اگر بخواهیم با کلاچ‌های سنتی سرعت خود را کم کنیم یا ترمز بگیریم این کار کمی سخت و چالش‌برانگیز است.

اما یک فناوری پیشرفته به نام فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ وارد عرصه موتورسیکلت‌ها شده است که تجربه سواری را متحول کرده است. اکثر موتور سیکلت‌های مدرن و تقریبا گران‌قیمت امروزی به این فناوری مجهز هستند. خرید این موتورها برای علاقمندان به موتورسیکلت توصیه می‌شود. زیرا جدا از اینکه این نوع موتورها از تسهیلاتی چون خرید اقساطی برخوردارند. شما میتوانید با دریافت وام خرید موتور اقساطی موتور سیکلت دلخواه خود را تهیه کنید.

تاریخچه استفاده از کلاچ لغزنده یا اسلیپر

کلاچ لغزنده یا اسلیپر اولین بار در دهه 1970 در موتورسیکلتی به نام Hogslayer استفاده شد. این موتور توسط جان گریگوری (John Gregory) و تی سی کریستنسون (TC Christenson) ساخته شده بود. جان گرگوری و تی سی کریستنسون از علاقه مندان به موتور سیکلت بودند و این موتور را برای مسابقات طراحی کرده بودند. موتورسیکلت Hogslayer به خاطر نوآوری‌های تکنولوژیکی‌ خود خیلی زود شناخته شد و طرفدارانی پیدا کرد. این موتورسیکلت قادر به تولید 320 اسب بخار بود و حداکثر سرعت آن 290 کیلومتر بر ساعت بود. درخشش Hogslayer باعث شد تا استفاده از کلاچ اسلیپر به رویه‌ای عادی و رایج تبدیل شود.

فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ چیست؟

بسیاری از سایت‌ها فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ را اینگونه تعریف کرده‌اند: فناوری کلاچ اسلیپر یک کلاچ تخصصی است که برای موتورسیکلت‌های خاصی از جمله موتورهای High Performance یا رده بالا استفاده می‌شود تا اثرات منفی ترمز موتور را در مواقع ضروری کاهش دهد و عملکرد به موقع آن را افزایش دهد. اگر بخواهیم به این تعریف اکتفا کنیم قطعا بخش مهمی از واقعیت پنهان می‌ماند. به خصوص آنکه در حال حاضر از این فناوری برای موتورهای رده پایین نیز استفاده می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد که آن را کمی ساده‌تر توضیح دهیم.

تصور کنید با یک موتور سیکلت معمولی در یک بزرگراه با سرعتی بسیار بالا در حال گشت و گذار هستید و ناگهان یک مانعی جلوی شما ظاهر می‌شود. در این صورت چه خواهید کرد؟ قطعا اولین حرکت این است که ترمز بگیرید و تعویض دنده را انجام دهید. بسیاری از موتورسواران این حرکت را درست‌ترین حرکت می‌دانند و احتمالا به غیر از آن گزینه دیگری ندارید.

اما این حرکت یک مشکل بسیار بزرگ و خطرناک دارد و آن مشکل این است که احتمال زیادی وجود دارد که موتورسیکلت شما از کنترل خارج شود و حتی به یک تصادف مهیب منجر شود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ زیرا سرعت شما بسیار بالا است، وشما زمان بسیار کمی برای واکنش دارید. بنابراین در این شرایط ممکن است چرخ عقب موتور شما قفل شود و عملکرد مناسب و به موقعی نداشته باشید.

مکانیسم عمل فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ

عملکرد فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر، جلوگیری از قفل شدن بیش از حد چرخ‌ها و ناپایداری چرخ های عقب در هنگام کم کردن دنده یا کاهش سرعت ناگهانی است. بر این اساس هنگامی که موتورسیکلت در حال حرکت است و موتورسوار دنده را پایین می‌آورد، کلاچ لغزنده به طور خودکار صفحات کلاچ را تا حدی جدا می‌کند. این جدا شدن به کلاچ اجازه می‌دهد تا به طور لحظه‌ای بلغزد. در واقع یکی از دلایلی که باعث شده است تا این کلاچ را کلاچ لغزنده بنامند نیز همین موضوع است. بعد از لغزیدن کلاچ، اثر ترمز موتور کاهش می‌یابد و از قفل شدن چرخ عقب جلوگیری می‌کند.

فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ از مزایا و همینطور معایبی برخوردار است که می‌توان آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی کرد:

مزایای فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ

محاسن کلاچ اسلیپر را می‌توان شامل کاهش ساییدگی جعبه دنده، جلوگیری از خرابی گیربکس، کمک به سواری نرم و راحت و در نهایت ایمنی بالا دانست.

کاهش ساییدگی جعبه دنده

مزیت اصلی و برجسته کلاچ لغزنده این است که مانع از ورود فشار یا نیروی ناگهانی به جعبه دنده می‌شود. بنابراین موضوع ساییدگی و پارگی در داخل جعبه دنده در این نوع کلاچ‌ها کاملا منتفی است.

جلوگیری از خرابی گیربکس

یکی دیگر از مزایای کلیدی کلاچ اسلیپر این است که مانع از خرابی گیربکس می‌شود. در موتورهای معمولی (بدون کلاچ اسلیپر) هنگامی که موتورسوار در سرعت‌های بالا دنده را پایین می‌آورد، نیروی ترمزی که به صورت ناگهانی وارد می‌شود، می‌تواند باعث قفل شدن یا پریدن چرخ عقب شود. این نیروی ناگهانی ناگهانی می‌تواند بخشی از شوک و گشتاور را به گیربکس نیز منتقل کند و منجر به آسیب دیدن دنده و حتی خرابی گیربکس شود.

کمک به سواری نرم و راحت

کلاچ اسلیپر می‌تواند به رانندگی نرم‌تر کمک کند، به خصوص وقتی می‌خواهید به طور ناگهانی سرعت را پایین بیاورید، لغزش کنترل شده بین صفحات کلاچ به کاهش اثر ترمز موتور کمک می‌کند. در حالی که در کلاچ های معمولی، نیروی ترمز موتور از طریق زنجیر (شفت درایو) به چرخ عقب منتقل می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود چرخ عقب تکان بخورد و یا بپرد. این ویژگی به حفظ ثبات و کنترل بیشتر موتورسیکلت کمک زیادی می‌کند.

ایمنی بالا

کلاچ اسلیپر از ایمنی بالاتری نسبت به کلاچ‌های سنتی برخوردار است، به خصوص در زمان نزدیک شدن به یک پیچ تند یا برخورد با یک مانع غیرمنتظره.

معایب فناوری کلاچ لغزنده یا اسلیپر کلاچ

گرچه کلاچ اسلیپر جزء بهترین و جدیدترین کلاچ‌های موتورسیکلت محسوب می‌شود؛ اما این به معنای آن نیست که کلاچ اسلیپر فاقد هر نوع عیبی است. برخی از معایب این کلاچ عبارتند از:

طراحی و ساخت بسیار سخت

کلاچ اسلیپر طراحی سخت و پیچیده‌ای دارد. همین ویژگی باعث شده است که تا بسیاری از تولیدکنندگان رغبتی به ساخت و تولید چنین کلاچ‌هایی نداشته باشند و کلاچ‌های دیگر را ترجیح دهند.

گران بودن

از آنجا که ساخت کلاچ‌های اسلیپر سخت و پیچیده است بنابراین می‌توان حدس زد که هزینه ساخت آن‌ها نیز بسیار بالا است.

عدم انطباق و سازگاری با تمام موتورها

کلاچ‌های اسلیپر با همه موتورها سازگار نیستند، زیرا نصب آنها نیازمند طراحی و اصلاحات خاصی در سیستم کلاچ است. بنابراین، همه موتورسیکلت‌ها یا موتورها نمی‌توانند کلاچ اسلیپر را در خود جای دهند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید