۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 55474178

شیراز روستاهای زیبای بسیاری دارد در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم محبوب ترین روستای شیراز کجاست.

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلات شیراز با بافت سنتی و قدیمی خود بسیار مشهور است و با نام روستای شب شتری نیز شناخته می‌شود.

برای تماشا و لذت بردن از زیبایی‌های بی شمار این روستا باید از سمت شمال غرب شیراز و با استفاده از بزرگراه دکتر حسابی به سمت جاده شیراز_اردکان برانید. پس از طی ۴۰ کیلومتر به بریدگی قلات خواهید رسید.

در این روستای بهشتی مجموعه کاملی از جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی وجود دارند. چشمه‌ها و رودخانه خروشان روستای قلات، سرسبزی و طراوت چشم‌نوازی به طبیعت آن بخشیده‌اند.

وجود بافت آجری و کاه‌گلی خانه‌ها در منطقه‌ای کوهپایه‌ای و پر از گیاهان معطر، فضایی فوق‌العاده آرامش بخش را برای قدم زنی و گشت و گذار پدید آورده‌اند.

از جاذبه‌های تاریخی این روستا که متاسفانه در حال تخریب هستند، می‌توان به کلیسا، حمام سنگی و آسیاب قدیمی اشاره کرد که نشان از قدمت کهن قلات دارند.

همچنین قلعه معروف قزل ارسلان بر بلندای کوه‌های قلات نمای فوق‌العاده‌ای از روستا و طبیعت آن را به نمایش می‌گذارد.

مردم این روستا بسیار میهمان نواز و هنرمند بوده و به شغل‌هایی چون دامداری، کشاورزی، حصیربافی و گیوه بافی مشغول‌اند.

با وجود این محصولات طبیعی و دست ساز در سفر به قلات دیدنی دست پر برخواهید گشت.

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

جاهای دیدنی قلات شیراز

کلیسای قلات شیراز

بناهای تاریخی و ارزشمندی در روستای قلات شیراز قرار دارند که متاسفانه به‌دلیل بی توجهی مسئولان در آستانه تخریب و نابودی قرار دارند.

یکی از این بناها، کلیسای تجلیل مسیح قلات با قدمتی از جنگ جهانی اول است. این کلیسا با ساختاری سنگی در یکی از کوچه‌های آرام روستا در میان درختان سر به‌فلک کشیده قرار دارد.

کلیسای تجلیل مسیح قلات در تاریخ دوم آبان ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گفته برخی مورخان، این کلیسا توسط مبلغان مذهبی بین دو جنگ جهانی اول و دوم برای مسیحیان ساکن روستا ساخته شده است و بازدید از آن در سفر به قلات توصیه می‌شود.

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

موزه قلات شیراز

خانه موزه قلات با بافت و معماری سنتی در کوچه باغ اسرارآمیز قلات قرار دارد.

این خانه که قدمت آن به سالیان دور برمی‌گردد، به همت رامین باقی، جوان هنرمند قلاتی، تبدیل به خانه موزه روستایی قلات شده است و گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند.

رامین باقی، دانش‌آموخته رشته موسیقی است و ساکسیفون و چند ساز دیگر را به‌خوبی می‌نوازد.

بازدید از این موزه رایگان است. پس از ورود به خانه موزه قلات و عبور از چند پله سنگی و بلند با انبوهی از سازها و اشیای کهن ثبت شده در میراث فرهنگی استان فارس در چهار اتاق تو در تو روبه‌رو خواهید شد.

بازدیدکنندگان این موزه می‌توانند از سازهای موجود در خانه استفاده کنند و با آن‌ها بنوازند. دوربین‌ها، رادیوهایی قدیمی، سکه‌ها و اسکناس‌ها و ابزار آلات گیوه‌دوزی (شغل اصلی اهالی قلات) نیز در خانه موزه غلات به نمایش گذاشته شده‌اند تا قدمت ۲۵۰۰ ساله این روستا را به رخ بیننده بکشند. فضای نیمه تاریک و مسحورکننده این خانه موزه، بیننده را به سفری به گذشته دعوت می‌کند.

رامین باقی، مالک این موزه به شیوه‌ای متفاوت از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. او با عشقی وصف‌نشدنی، تمام این خانه موزه را به شما نشان می‌دهد. جالب است بدانید که موزیسین‌های مطرح اروپایی نیز به بازدید از این خانه موزه می‌آیند و با بداهه نوازی‌های خود، مخاطبان را سر شوق می‌آورند. یک نکته قابل‌توجه دیگر درباره این خانه موزه، همکاری اهالی روستا با صاحب موزه است. آن‌ها به‌محض پیدا کردن اشیای قدیمی و عتیقه، آن را به رامین معرفی می‌کنند.

یکی از اتاق‌های خانه موزه قلات نیز به نقاشی‌های رامین باقی اختصاص دارد و شما می‌توانید پس از تماشای اشیای تاریخی به بازدید از این آثار هنری نیز بروید.

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

حمام قدیمی

حمام قدیمی قلات، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این روستا است که پیران و ریش سپیدان روستا باور دارند زمانی سعدی در آن حمام کرده است. متاسفانه این حمام نیز مانند دیگر آثار تاریخی قلات در سایه بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب شدن است.

آدرس روستای قلات شیراز

یکی از توریستی‌ترین روستاهای نزدیک شیراز، روستای خوش آب‌وهوای قلات است که در فاصله 36 کیلومتری از مرکز شهر شیراز قرار دارد. به‌راستی هر گردشگری در نگاه اول، مجذوب چینش پلکانی خانه‌های این روستا می‌شود که از میان انبوه درختان، نمایان هستند.

در روستای ییلاقی قلات، جز صدای طبیعت، آبشارها، رودخانه‌ها و پرندگان چیزی نخواهید شنید.

کوچه‌های این روستا با سنگ‌فرش مزین شده‌ و خانه‌های سنتی خشتی و گلی هم نمای خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده‌اند؛ بعد از یک پیاده‌روی جانانه در کوچه ‌پس‌ کوچه‌های قلات، صرف یک بستنی خنک با شیر محلی و خوردن آش‌رشته، کشک پیاز، کشک گردو و کله‌پاچه در رستوران‌ها و کافه‌های قلات، حسابی می‌چسبد.

قلات از روستاهای شیراز در بخش شمال غرب است. از شهر شیراز وارد جاده شیراز به سپیدان (اردکان) شوید. پس از ۲۵ کیومتر رانندگی به تابلوی روستای قلات خواهید رسید.

جاده آسفالت‌شده روستای قلات از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست؛ اما، مسیر داخل روستا سنگ‌فرش است و می‌توان با اتومبیل تا اواسط آن طی کرد.

آدرس روستای قلات: استان فارس، 36 کیلومتری شمال غرب شیراز، روستای قلات

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۳۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    6 2
    واقعا جای عالی هست
  • رضا شیرازی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    7 0
    نام این روستا همان قلات است ودر جوار این روستا که رودخانه ای هست جایی بنام شپ شتری می‌باشد که اشاره به جای پای شتر می‌باشد .در واقع به پای شتر واژه «شَپ) گفته میشود .
    • علی کناره IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      3 0
      ممنون از رضا بخاطر توضیح قشنگ و کاملا .
    • علی کناره IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      2 1
      ممنون از رضا بخاطر توضیح قشنگ و کاملا .
    • ممدرضا IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      2 0
      احسنت.خیلی بلدی ماشالا
  • حسن سیاه قلاتی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    12 0
    با سلام و درود خدمت شما ، ممنون از شما که اینچنین روستای تاریخی و تفریحی قلات رو معرفی کردید، یه درخواست از مسوولین شهر شیراز داشتم و اون اینکه کمی بیشتر به بافت قدیمی و جنگلی روستا توجه کنند،ساختمان و مکان فعلی کلیسا تقریباً شبیه مخروبه ای شده و انگار نه انگار این مکان تاریخی هست و دیگر اینکه متأسفانه در بعضی از مسیرهای جنگلی با فرسایش خاک و رانش آن مواجه هستیم میطلبد که عزیزان شورای قلات نسبت به سنگ فرش کردن مسیر تردد گردشگران عنایتی داشته باشند تا شاهد فرسایش خاک پای درختان نباشیم، و همچنین این مسیر جنگلی در شب نیاز به روشنایی بهتر و بیشتری دارد، سپاس از شما
  • شهناز IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    5 6
    پس معلومه هنوز کوشک مولا نرفتین
  • سید عباس هاشمی IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    5 1
    شهر من شهر راز شیراز جنت طراز....
  • آریان پور _ اصغر FR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    1 2
    با سلام . عالی بود . انشاءالله بعد از بازدید از همه قسمت های قلات امیدوارم بتوانم نظری همراه با توضیح برایتان ارسال کنم . شاد باشید .
  • آریان پور _ اصغر FR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    با سلام . عالی بود . انشاءالله بعد از بازدید از همه قسمت های قلات امیدوارم بتوانم نظری همراه با توضیح برایتان ارسال کنم . شاد باشید .
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    1 0
    همه جای ایران سرای من است یاد صفدر قلاتی طلافروش بخیر صندقچه مملو ازطلاهای جورواجور به روستای ذرگران رامجرد می اورد مشتریها همه از زنان روستا بود شخصی پاکدامن بود طلاهای زنان روستا اکثرا یادگار صفدرقلاتی بودخاطرات ۵۵ سال قبل روحش قرین رحمت الهی ایرج ازروستای زرگران رامجرد مرودشت
  • کوهمره جروق IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    سرحد جروق هم زیباست.طرف دشت ارژن هست.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    سلام روح اموات شاد مادر منم مال قلات بوده واقعا اون موقع ۷ ابشار داشت چقدر دیدنی خیلی با صفا بود خدایا شکرت به این همه زیبایی
  • آوا IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    همه جای ایران سرای من است، دشت ارژن هم خیلی عالیه به دشت ارژن هم سفر کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید