دریاچه‌ها تماشایی و زیبا هستند، همراه باشید تا بداینم بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست.

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تمی یکی ازبزرگترین و زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور محسوب می شود و در مرز استان های لرستان و خوزستان واقع شده است.

دریاچه تمی در گویش بختیاری به مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته است، گفته می‌شود.

آب دریاچه تمی از سیلابهای بهاری و ذوب برفهای کوههای اطراف آن که یخچال های دائمی هستند و در طول سال پوشیده از برف و یخ می باشند، تامین می‌شود.

به خاطر موقعیت بخصوص جغرافیایی دریاچه تمی، آب دریاچه جریان ندارد و در واقع یک دریاچه بسته و بدون آبزی می باشد.

مراتع، چمن زارها و پوشش گیاهی خاص وسیعی که در اطراف دریاچه تمی از دشت موز تا دشت تمی گسترده شده بهترین جا برای اردو زدن عشایر در زمان کوچ از گرمسیر در جلگه خوزستان به سمت اشترانکوه، قالی کوه و زردکوه بختیاری و محل ییلاقی بسیار عالی برای عشایر دزفول می باشد.

آشنایی با بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران

دریاچه تمی از جمله زیباترین و البته بزرگترین دریاچه‌های کوهستانی ایران به حساب می‌آید. این دریاچه در فاصله ۱۴۷کیلومتری شمال‌ شرق دزفول و مناطق کوهستانی دردشت قرار دارد.

تمی در گویش بختیاری به‌معنای مکانی هموار و صاف است که در بلندی قرار دارد.

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

دریاچه تمی نیز دقیقاً به همین شکل است؛ یعنی همین‌ طور که از مناطق کوهستانی عبور می‌کنید، ناگهان به یک منطقه صاف و هموار می‌رسید که دریاچه در آن قرار دارد.

آب این دریاچه از سیلاب‌های بهاری و همچنین ذوب برف کوه‌های اطراف تأمین می‌شود.

کوه‌های اطراف را می‌توان یخچال‌های دائمی دانست. در تمامی روزهای سال، کوه‌ها پوشیده از برف هستند.

دریاچه تمی دزفول در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛ پس طبیعت اطراف آن آب‌وهوایی سرد و کوهستانی را تجربه می‌کند.

به‌دلیل شرایط سرمای شدید، بیشتر گیاهانی که در این منطقه رشد می‌کنند، سرمادوست هستند و تنوع بسیاری ندارند. چمنزارهایی وسیع، از اطراف دریاچه تا دشت‌های دوردست به چشم می‌خورد.

همین موضوع باعث می‌شود که منطقه دریاچه تمی، محیطی مناسب برای عشایری باشد که از جنوب ایران به دزفول آمده‌اند. به‌دلیل وجود شرایط سرما و همچنین پوشش گیاهی نه‌چندان متنوع، گونه‌های جانوری کمی را در این منطقه نیز شاهد هستیم.

ارتفاع دریاچه تمی از سطح دریا ۲۲۲۰ متر می باشد و ارتفاعات زاگرس آن را احاطه کرده اند.

دریاچه تمی بیضی شکل بوده و قطر بزرگ آن ۲ کیلومتر و قطر کوچک حدودا ۱ کیلومتر می باشد.

این دریاچه از دو قسمت اصلی و تقریبا بیضی شکل در شمال فلات و دریاچه فصلی مثلثی شکل در جنوب تشکیل شده که این دو دریاچه را تنگه ای به هم متصل می کند.

آب دریاچه شط تمی از سیلاب های بهاری و ذوب شدن برف کوههای کنار دریاچه که یخچال های دائمی می باشند و در کل سال از برف و یخ پوشیده می باشند، تامین می‌شود و آب دریاچه به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد فاقد جریان است.

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

دریاچه تمی کجاست

آثار ملی ایران فقط محدود به بناهای تاریخی و باستانی نیست. برای مثال می‌توانیم شاهد ثبت دریاچه در آثار ملی ایران نیز باشیم. این روزها اگر سری به تیتر اخبار بزنید، متوجه می‌شوید که در فهرست آثار ملی ایران از دریاچه تمی دزفول نیز نام برده شده است.

به تصویر این دریاچه نگاه کنید. آیا اگر نمی‌دانستید که این دریاچه از جمله جاهای دیدنی دزفول است، آن را با مناظر سوئیس اشتباه نمی‌گرفتید؟ همان طور که اشاره کردیم، این دریاچه در استان خوزستان و محدوده شهر دزفول قرار دارد.

در اصل باید بدانید که دریاچه تمی در مرز بین استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

حتی به همین خاطر برخی آن را در لیست جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری قرار می‌دهند.

برای بازدید از این دریاچه زیبا و بکر باید خودتان را به جنوب رشته‌کوه‌های اشترانکوه و قالی‌کوه برسانید.

از نظر جغرافیایی، دریاچه تمی دزفول در بخش شمال‌ غربی استان خوزستان، بخش شهیون، دهستان دره‌کاید دزفول جا خوش کرده است.

این دریاچه در فاصله ۱۴۷کیلومتری دزفول، در فاصله ۴۰۰کیلومتری یاسوج و فاصله ۲۰۰کیلومتری اهواز قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه، باید خودتان را ابتدا به دزفول برسانید.

سپس به بخش شمال‌ شرقی آن حرکت کنید تا به بخش شهیون دهستان دره‌کاید برسید.

از آنجا باید با کمک مردم محلی، به‌سمت دریاچه حرکت کنید. توجه داشته باشید که آب‌وهوای این منطقه با سایر مناطق جنوب ایران تفاوت دارد.

پس حتماً زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی همراه داشته باشید.

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

همانند برخی جاذبه‌های کوهستانی دیگر مثل کول خرسان، دسترسی به دریاچه نیازمند پیاده‌روی است. پس کوله‌پشتی و تجهیزات پیاده‌روی نیز همراه داشته باشید.

بهترین زمانی که برای بازدید از دریاچه تمی مناسب است و دیدار لذت بخشی را با این دریاچه تجربه خواهید کرد در فصل زیبای بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت می باشد.

مسیر دریاچه تمی تقریباً جنگلی است و چشمه های بسیاری را در سر راه دارد. در مسیری که به سمت دریاچه تمی می روید، تقریبا در دو سوم مسیر، چشمه ها و آب های معدنی گوارا را خواهید داشت.

بعد از یک مسافت طولانی در محیط فلات مانند بالای گردنه، دشت وسیعی قرار دارد که کاملا سرسبز و هموار می باشد و بعد از پیمودن یک ساعت پیاد روی به دریاچه خواهید رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید