استان گیلان هر بیننده‌ای را به حیرت می‌آورد از این رو با ما همراه باشید و بازدید از زیباترین روستای تالش را از دست ندهید.

بازدید از زیباترین روستای تالش را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: مناطق بکر شمال ایران دوست‌داشتنیمان کم نیستند و اگر بخواهیم یکی از زیباترین آن‌ها را به شما پیشنهاد کنیم، ییلاق مریان تالش در استان گیلان در توابع شهرستان تالش را معرفی می‌کنیم که با مناظر خارق‌العاده‌ی خود حسابی روحتان را تازه می‌کند.

پس از اینکه از تهران راهی شدید، پس از گذشتن از شهرهای کرج، قزوین و رشت، به ییلاق مریان تالش می‌رسید و ماجراجویی شما آغاز می‌شود.

دشت‌های سرسبز و وسیع، کوه‌های مرتفع، درختانی بلند و آسمانی آبی پوشیده از تکه‌های ابر سفید چیزهایی است که در آنجا نگاه‌ها را جذب خود کرده و انرژیتان را دوچندان می‌کند.

آشنایی با زیباترین روستای تالش؛ روستای مریان

روستای مریان در میان گردشگران با جنگل‌های انبوه و طبیعت کم‌نظیرش شناخته می‌شود؛ روستایی کوهپایه‌‏ای که ۱,۰۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن در زمستان‏‌ها سرد و در تابستان‏‌ها معتدل است. به همین دلیل این روستا از جاذبه های گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود.

مردم روستای مریان به زبان‏‌های آذری و تالشی سخن می‏‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اقتصاد روستا بر پایه فعالیت‏‌های زراعی، باغداری، دامداری و صنایع دستی استوار است.

بازدید از زیباترین روستای تالش را از دست ندهید

گندم مهم‏‌ترین محصول دیمی این منطقه به حساب می‌آید و توتون، ذرت، سیب‌‏زمینی، یونجه و لوبیا از دیگر محصولات زراعی آن هستند. زردآلو، سیب، به و گلابی نیز جزو محصولات باغی محسوب می‌شوند.

همچنین مردم روستا، به‌ویژه زنان، با بافت و تولید صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، شال و جوراب در بهبود وضعیت اقتصادی خانوار نقش مهمی ایفا می‌‏کنند.

پوشاک غالب مردم روستای مریان، لباس‏‌های محلی مشابه لباس‏‌های تالشی است. مردان از کلاه، شلوار، پیراهن جلو بسته با یقه هفت یا بسته، نیمه‌تنه یا جلیقه پشمی، شال و دستکش (در فصول سرد سال) استفاده می‏‌کنند.

زنان روستا مانند زنان تالشی لباس می‌پوشند که شامل پیراهن بلند با دامن پرچین، جلیقه با رنگ تیره، پیژامه طرح‌‏دار و روسری‏‌های رنگی و منقش هستند. استفاده از پارچه‏‌های رنگی و روشن، ویژگی پوشاک زنان روستا محسوب می‌شود.

کودکان روستای مریان نیز از پوشاک محلی و معمولی استفاده می‏‌کنند. از انواع غذاهای محلی روستا می‏‌توان به آبگوشت شوربا، آبگوشت قورمه، انواع آش مانند ترش آش و آش رشته و انواع غذاهای محلی همراه با برنج و ماهی اشاره کرد.

جشنواره سوارکاری و کشتی مردان، هر ساله در مناطق ییلاقی روستا برگزار می‏‌شود و در میان جوانان طرفداران بسیاری دارد.

از بازی‏‌های محلی روستای مریان می‌‏توان به «قئیش گوتورمک» یا «قئیش چکدی»، «بورک قاچدی»، «خاله خاله» و «چیلینگ آقاج» اشاره کرد که اکثرا به‌طور گروهی و توسط کودکان روستا انجام می‏‌شود.

مراسم عید نوروز نیز در این روستا همانند سایر نقاط ایران جریان دارد. روز سلطان، دروزه، ۴۵ نوروز و بنجک از جمله مراسم ویژه فصل بهار هستند و همین طور در شب یلدا رسوم «یوله چله»، «قصه چله» و «سیومو» برگزار می‏‌شوند.

بازدید از زیباترین روستای تالش را از دست ندهید

مراسم بند آوردن باران و کوبیدن بر ظرف مسی برای رفع ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی از آیین‏‌ها و رسوم مردم روستای مریان است.

برگزاری اعیاد مذهبی و عزاداری‏‌های ماه محرم نیز در روستا رواج دارد. نوای نی چوپانان و آوازهای محلی تالشی، شور و حال خاصی به مراسم و جشن‏‌های مختلف مردم می‏‌بخشند.

اجرای ترانه‏‌های عاشقی به زبان آذری، به‌ویژه در مراسم عروسی روستا متداول است. سرنا و دهل سازهای محلی این روستا هستند که در اجرای برخی آوازها و رقص‏‌های محلی نواخته می‏‌شوند.

جاذبه های دیدنی روستای مریان

این روستا جاذبه های گردشگری فروانی دارد که در کنار باعث شده اند که این روستا مقصد مناسبی برای سفر باشد. مسکن انسان های اولیه، گورستان های تاریخی، حمام قدیمی و کاخ سردار امجد، معماری بودمی و آداب و رسوم، صنایع دستی به همراه چشم اندازهای طبیعی و بکر، پتانسیل ها و قابلیت های گردشگری فراوانی را به وجود آورده اند. در ادامه برخی از آنها را به اختصار شرح می دهیم.

معماری خانه های روستا

معماری روستای مریان به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، از روستاهای جلگه ای استان گیلان متفاوت است و این ویژگی ها را دارد: سقف چوبی خانه ها، لته کوبی است، درهای ورودی و پنجره ها، برای جلوگیری از سرما کوچک انتخاب شده اند، در ساخت خانه های قدیمی از مصالح بومی مثل سنگ، ملات کاهگل و چوب استفاده شده است.

گورستان تاریخی

یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه این گورستان به شمار می رود، وجود آن بیانگر این واقعیت می شود که از نیمه دوم هزار قبل از میلاد تا کنون در هیچ مقطعی از زمان این منطقه خالی از سکنه نبوده است.

حمام قدیمی مریان

این حمام تعلق به دوران قاجار است و در یکی از باغ های منطقه ییلاقی مریان در کنار جاده قرار دارد و مصالح آن شامل سنگ، آجر و ساروج می شود. حمام مریان از نظر فرم پلان و ساخت آن از دیگر حمام های سنتی ایران متفاوت است و شامل یک فضای مربع شکل در وسط، یک صحن در ضلع شرقی آن و راهروهایی در دور تا دور فضا می شود.

بازدید از زیباترین روستای تالش را از دست ندهید

کاخ ییلاقی سردار امجد

نصرت الله خان عمید السلطان، ملقب به سردار امجد یکی از حکام گرگانرود بود که از اواسط عهد ناصری تا انقلاب مشروطه در منطقه تالش حکومت می کرد. وی کاخ های یاد شده را به عنوان کاخ ییلاقی مورد استفاده قرار می داد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • مرتضی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    6 3
    بهتره بازی های مناطق تالش را با نام اصلی آن معرفی کنید نه تعریف شده و جعلی ، دوله مزو، کلا پگته و ....
  • بشیری IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 0
    تالش بسیار زیبا و دیدنی است با جاذبه توریستی بالا شهری میان کوه و دریا با قدمت تاریخی بسیار زیاد و مردمی فهیم و مهمان نواز از شما هم بسیار تشکر میکنم که زیباییهای تالش را بیان می کنید
  • تالش IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    2 1
    سلام تالش. ییلاقات خوبی داره بخصوص شکردشت تالش
  • تالش IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    سلام تالش. ییلاقات خوبی داره بخصوص شکردشت تالش
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      2 0
      زنده بادشکردشت
  • تالش IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    سلام تالش. ییلاقات خوبی داره بخصوص شکردشت تالش
  • تالش IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    سلام تالش. ییلاقات خوبی داره بخصوص شکردشت تالش
  • تالش IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    زیباترین منطقه ایران تالش زیبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید