معاون سازمان انرژی اتمی در جلسه هم‌اندیشی با اعضای سازمان بسیج اساتید کشور از پیشرفت توأمان صنعت هسته‌ای در ابعاد گوناگون علمی، صنعتی و اقتصادی خبر داد.

 شاهد پیشرفت توأمان صنعت هسته‌ای در ابعاد علمی، صنعتی و اقتصادی هستیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در نشست با اعضای سازمان بسیج اساتید کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، صنعت هسته‌ای و مردم مظلوم غزه اظهار کرد: امروز در غزه شاهد استیصال و درماندگی نظام سلطه هستیم. نظامی که مقابل یک کودک فلسطینی دست و پا زده و به دنبال رهایی از لجنزاری است که بیش از چند دهه آن را به همراه اربابانشان ایجاد کرده‌اند.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: امروز در موضوع هسته‌ای با دو بُعد نرم و سخت مواجه‌ بوده و شاهد پیشرفت توأمان صنعت هسته‌ای در ابعاد گوناگون علمی، صنعتی و اقتصادی هستیم.
 وی افزود: بُعد نرم را نیز باید به دو بُعد نرم داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد. بُعد نرم خارجی که رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) نیز در دیدار ۲۱ خرداد با کارکنان صنعت هسته‌ای به آن اشاره داشتند، این بود که صنعت هسته‌ای باعث آبروبخشی به کشور شده است.

شیرمردی تصریح کرد: این مساله مهمی است و در مقابل گاهی اوقات در جلسات دانشگاهی و دیگر موارد شاهد هستیم که دوستان موضوع هسته‌ای را با مقیاس‌های اقتصادی ارزیابی می‌کنند و می‌سنجند درحالی‌که سنجش صنعت هسته‌ای به وسیله مولفه‌ها و سنجه‌های اقتصادی اشتباهی راهبردی محسوب می‌شود .

وی ادامه داد: مولفه‌های قدرت به چند بخش مهم سیاسی، امنیت، انتظامی و همچنین اقتصادی تقسیم می‌شوند و به‌حتم اشتباه است اگر بخواهیم بار توسعه صنعت هسته‌ای را تنها به توسعه اقتصادی گره زده و وصل کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در ادامه با تاکید بر اینکه حوزه هسته‌ای در ابعاد گوناگون به ویژه چرخه بومی‌سازی سوخت هسته‌ای برای کشور عزت آفرینی به همراه داشته است، گفت: این مساله توانسته در بُعد و مولفه‌های سیاسی و تا حدی از نظر امنیتی برای کشور ایجاد اقتدار کند؛ موضوع مهمی که مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خودشان مساله هسته‌ای را یک مولفه قدرت ملی دانسته‌اند.

وی افزود: هنگامی‌که ۵ کشور ابرقدرت دنیا و پیشرفته از نظر صنعتی برای مذاکره مقابل ایران می‌نشینند بدان معناست که به واسطه چنین علم و دانشی توانسته‌ایم این کشورها را پای میز مذاکره بنشانیم.

شیرمردی در ادامه با بیان اینکه صنعت هسته‌ای در بُعد نرم داخلی دارای تاثیرات مهمی بوده است، تصریح کرد: فناوری هسته‌ای موجب تقویت خودباوری  در میان جوانان دانشگاهی شده؛ موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره داشته‌اند. این در حالی است که در گذشته و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این ذهنیت وجود داشت که چون نفت داریم، نیازی نیست سازنده باشیم و با فروش نفت، امکانات در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ اما حالا شاهد یک خودباوری در میان جوانان‌ کشور و در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت هسته‌ای هستیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه این مراسم با اشاره به سایر وجوه صنعت هسته‌ای در بُعد سخت با تاکید اینکه ایران در این حوزه چهار دستاورد بزرگ داشته و این موارد سبب شده تا در باشگاه هسته‌ای دنیا قرار گیریم، گفت: مهمترین مساله در این زمینه، داشتن یک راکتور قدرت هسته‌ای است که ما را در میان ۳۲ کشور دنیا از این منظر قرار داده است و این اتفاق در حالی رخ داده که ما تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار داشته و داریم.

وی افزود: در سیاستگذاری‌های سازمان انرژی اتمی ایران و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و سند راهبری سازمان، رسیدن به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای دنبال می‌شود. به همین خاطر یکی از مواردی که برای رسیدن به این هدف در سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود، ساخت راکتورهای کوچک مقیاس است که کارکردن با آن‌ها راحت بوده و امکان نصب آن‌ها در مکان‌های مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به نقش مهم دانش و فناوری پرتودهی توضیح داد:‌ پرتو یک ابزار معجزه‌گر است که با آن هر ماده‌ای را می‌توان تغییر داد و کیفیت آن را بالا برد. چهار مساله مهم راهبردی و اساسی به عنوان نقشه راه سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت توسعه کاربرد پرتوها در این حوزه مشخص شده است.

شیرمردی تصریح کرد: بر اساس دستور رییس سازمان انرژی اتمی ایران مقرر شده تا ۱۲ سایت پرتودهی محصولات کشاورزی با هدف ارتقای امنیت غذایی در نقاط مختلف کشور ایجاد شود.همچنین از فناوری پرتودهی در عرصه صنعت از جمله صنعت نفت، در حوزه سلامت مانند رادیوداروها، در بخش محیط زیست مانند مقابله با ریزگردها و همچنین در حوزه بهداشت و استریل تجهیزات پزشکی استفاده شده و تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که گاهی اوقات ناچار به واردات برخی محصولات بودیم که ارزبری فراوانی را برای کشور ایجاد می‌کرد اما اکنون می‌توانیم این محصولات را در داخل کشور تولید کنیم.

سازمان بسیج اساتید می‌تواند مبلغ دستاوردهای سازمان‌های انرژی اتمی در بخش‌های مختلف باشد

در ادامه این مراسم محمد رضا مردانی، رییس سازمان بسیج اساتید کشور به عنوان یکی از مدعوین با اشاره به جنایت‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، امنیت و صنعت هسته‌ای اظهار کرد: بدون شک یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران صنعت هسته‌ای است که توسط جوانان ایران اسلامی بومی‌سازی شده است.

محمدرضا مردانی افزود: دشمنان ما از اقتدار ملی و سرمایه دانش محور در ایران اسلامی می هراسند و تمام سعی خود را معطوف کرده‌اند تا این حق مسلم را از ایران گرفته و از ما دریغ کنند.

مردانی ادامه داد: بدون شک در این مسیر ایستادگی ملت، مجاهدت دانشمندان عرصه‌های علمی و جانفشانی شهدای این عرصه برای صیانت از این دستاوردها، حرکات و توطئه‌های دشمن را ناکام گذاشته است.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی ایران در مسیر تبیین دستاوردهای صنعت هسته‌ای حرکت خوبی را آغاز کرده است، گفت: بدون شک تبیین این دستاوردها برای کشور علاوه بر اینکه می‌تواند موجب امیدآفرینی برای مردم باشد، پاسخی قاطعانه به دشمنان ایران اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این مسیر باید تشکر ویژه‌ای از مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار رشد تولید و پیشرفت‌های علمی در کشور داشت، گفت: مقام معظم رهبری با یک نگاه قابل ستایش برابر زیاده‌خواهی دشمنان ایستاده‌اند و بدون شک این دستاوردها نتیجه رهبری داهیانه و حمایت‌های بی‌دریغ ایشان بوده است و ضرورت دارد تا این موارد برای جوانان کشور گفته شود.

مردانی در ادامه گفت: با توجه به دستاوردهای فراوانی که در این عرصه حاصل شده، استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و حمایت از آن‌ها، اقدام خوبی است که می‌تواند با انتقال اطلاعات مربوط به این دستاوردها، موجبات دلگرمی جامعه علمی و دانشگاهی کشور را فراهم کرد و موجب امیدآفرینی شد.

وی افزود: بدون شک بسیج اساتید می‌تواند در ارتباط با تبیین دستاوردها در کنار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گیرد و به عنوان یک مبلغ در کنار این سازمان و برای ارائه سرریز دستاوردها عمل کند و نیز موجب ارتباط هرچه بیشتر این صنعت با دانشگاه، صنعت، نظام حکمرانی و دیگر بخش‌های توسعه‌ای کشور شود.
انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید