دعاوی خانوادگی با وجود و همراهی وکیل خانواده بهتر رفع می‌شود از این رو همراه باشید تا بدانیم فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

سلام نو پلاس: یکی از این زیرشاخه ها حوزه حقوق خانواده است.

حقوق خانواده و دعاوی خانوادگی دعاویی هستند که به موضوعات خانواده مانند طلاق، دعاوی راجع به ازدواج، مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، استرداد جهیزیه، عده طلاق، رجوع از طلاق، دعاوی در دوران نامزدی می پردازد.

به طوری که مهم ترین مسئولیت این وکلا، برقراری عدالت و دفاع از حقوق موکل و در نهایت پیروزی پرونده در دادگاه می باشد.

بنابراین به وکیلی که در این امور به طور حرفه ای فعالیت می کند و تمرکز خود را دعاوی خانوادگی قرار داده باشد، وکیل خانواده می گوییم.

وکیل خانواده چیست

وکالت در پرونده های خانواده نیز همچون سایر حوزه های وکالت نیازمند صفات و ویژگی‌های عمومی همچون پاکدستی، سلامت اخلاق، صداقت، سلامت رفتار، علم، دانش و آگاهی نسبت به مسائل خانواده، آگاهی از قوانین روزآمد و رویه های موجود در محاکم و موارد متعددی از این قبیل است اما علاوه بر تمامی این موارد، وکیل متخصص خانواده بایستی تجربه لازم در این مباحث را داشته و به میزان نسبتاً چشم گیری از توانایی های روان شناسی، روان کاوی و جامعه شناسی نیز بهره‌مند باشد، چرا که در بسیاری از دعاوی مطروحه در امور خانواده منشأ دعوی جایی غیر از موضوع دعواست.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

به عنوان مثال زوجه به دلیل این که قصد جدایی دارد و هنگام ازدواج یا پس از آن حق توکیل را از زوج اخذ ننموده است، به منظور وارد ساختن فشار به زوج، نسبت به مطالبه حقوق مالی خود اقدام نموده و بر این موارد پافشاری می نماید در حالی که شاید این موضوع را بتوان خارج از محاکم قضایی با استفاده از روش های جایگزین حل اختلاف و تکنیک ها و فنون مذاکره و میانجیگری حل و فصل نمود.

برخی از پرونده های خانواده ممکن است در صورتی که به عنوان دادخواست مستقیم طرح شود، به نتیجه نرسیده و اینجا دقیقاً همان نقطه ای است که وکیل متخصص خانواده ورود کرده و استراتژی لازمه جهت رسیدن به نتیجه مطلوب را تعیین می کند و ممکن است پیش از ثبت دادخواست اصلی، چندین دادخواست مقدماتی طرح کرده و از این طریق مسیر را برای وصول نتیجه مناسب هموار نماید.

با تصویر گسترده ای از وکلای خانواده در برنامه های تلویزیونی و فیلم ها، می توان گفت که اکثر مردم اصول اولیه کاری که وکیل خانواده انجام می دهد را درک می کنند.

در حالی که به اندازه آنچه در صفحه نمایش بزرگ نشان داده می شود جذاب و دراماتیک نیست، وکلای خانواده کارهای ظریفی را انجام می دهند که بر مشتریان در آسیب پذیرترین نقاط زندگی آنها تأثیر می گذارد.

این کار حقوقی شامل کمک به مشتریان در مسیریابی مواردی چون: طلاق، پرداخت نفقه و مهریه، حضانت کودک، حمایت از کودک، و خشونت خانگی است.

وکلای خانواده کسانی هستند که مشاوره حقوقی و وکالت را به مشتریان در طول این رویدادهای زندگی پیچیده و دارای بار عاطفی ارائه می دهند.

با این اوصاف، ما از ذکر لحظات شادتر و نقاط عطف تری که وکلای خانواده برای حمایت از موکلان خود به دست می آورند، غفلت می کنیم. اینها شامل فرزندخواندگی، قراردادهای پیش از ازدواج و رحم جایگزین است. همانطور که می بینید، قانون خانواده می تواند یک حوزه عملی عمیق باشد.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

وکیل خانواده طلاق

یکی از شایع ترین و رایج ترین دعاوی خانوادگی طلاق است.

بعد از جاری شدن صیغه عقد مابین زوجین و رسمی شدن ازدواج آن ها، یکسری قوانین، موجبات شرعی و مسئولیت ها برای آن ها بوجود می‌آید که برای ادامه زندگی باید بر آن ها پایبند باشند. اگر زوجین بعد از رسمی شدن عقد و ازدواجشان بنابر هر دلیلی قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند تحت عنوان طلاق از یکدیگر جدا می‎‌شوند.

با توجه به شرایط زوجین طلاق به شکل های متفاوتی انجام می‌شود. این شرایط می‌تواند وابسته به عواملی همچون: دلایل و توافق طرفین نسبت به امر طلاق باشد؛ به این معنا که طلاق به صورت دوطرفه یا یکطرفه انجام گیرد.

  • طلاق دو طرفه (طلاق توافقی و غیر توافقی میان زوجین)
  • طلاق یک طرفه (طلاق از جانب مرد و طلاق از جانب زن)

روند صعودی آمار طلاق در جوامع امروزی سبب شده است تا حوزه ای در بین دعاوی خانواده به موضوع طلاق پرداخته و به دنبال آن شخصی با عنوان وکیل طلاق مسئولیت پیگیری این دعاوی را بر عهده بگیرد.

در زمان طلاق با موارد قانونی گوناگونی همچون روش های مطالبه مهریه، حق حضانت فرزندان ، دریافت نفقه و مواجه خواهیم بود که هر یک نیازمند وکیلی مجرب در حوزه تخصصی مرتبط با پرونده می باشد.

بنابراین می توان گفت وکیل طلاق قادر می باشد تا به صورت تخصصی، در دعاوی خانوادگی همچون طلاق، وکالت را به عهده گرفته و از جانب موکل خود در دادگاه حاضر شود.

وکیل طلاق نیز می بایست همچون وکلای دادگستری دیگر از رشته حقوق فارغ التحصیل شده و در آزمون کانون وکلا نمره قابل قبولی دریافت کرده باشد. همچنین دوره کارآموزی را پشت سر گذاشته و موفق به دریافت پروانه وکالت شده باشد.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

با استناد به ۶۶۳ قانون مدنی می توان گفت: “وکیل، نمی تواند اقدامی خارج از حدود وکالت، انجام دهد.” همچنین براساس ماده ۶۶۷ قانون مدنی: “وکیل می بایست، در تصرفات و اعمال خود، مصلحت موکل را در نظر گرفته و از آنچه که موکل، به صراحت به وی اختیار داده است و یا بر حسب‌ قرائن و عرف و عادت، در اختیار اوست، تجاوز نکند.”
با در نظر داشتن مواد فوق می توان گفت، وظایف وکیل طلاق، به اختیاراتی محدود می شود که موکل، براساس قرارداد وکالت، به وی اعطا شده است.

این وظایف می تواند شامل مواردی همچون: حضور در جلسات دادگاه، ثبت دادخواست طلاق، تجدید نظر خواهی، واخواهی، فرجام خواهی و … باشد. به همین ترتیب، حدود اختیارات وکیل طلاق به موضوع وکالت و اختیاراتی که موکل به وی اعطا کرده است بستگی دارد.

از مهم ترین این وظایف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مشاوره حقوقی به موکل
  • تنظیم مواردی همچون: دادخواست، لایحه و شکوائیه و آغاز روند دادرسی با ثبت دادخواست
  • حاضر شدن در جلسات، از جانب موکل تا پایان دادرسی و رسیدگی به هرگونه تجدید نظرخواهی، واخواهی و اعتراض فوق العاده به آرا
  • حضور فعال در مراجع قضایی و شبه قضایی، نهادهای داوری، مراجع دولتی و غیردولتی، به منظور انجام مورد وکالت

مشاوره وکیل خانواده

مشاوره وکیل خانواده به شما امکان می‌دهد از قانونی که برای حل اختلاف یا برطرف کردن مسئله‌ای وضع شده است به نحوی صحیح و مطلوب استفاده کنید.

مشاوره با وکیل خانواده به شما امکان می‌دهد زمان کمتری به حل مسائل حقوقی بپردازید زیرا وکلا با استفاده از دانش خود زمان طولانی رسیدگی به مسائل حقوقی را کاهش می‌دهند و همچنین با انجام مراحل اداری و حضور در دادگاه و سایر مکان‌های مورد نیاز مانع از تلف شدن وقت موکل خود می‌شوند.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

وکیل خانواده در زمینه های مختلفی خدمات ارائه می نماید. این خدمات شامل موارد گوناگونی می شوند، که موکل با دریافت آن ها می تواند به حقوق قانونی خود دست یابد.

در درجه اول یکی از خدمات وکلای حوزه خانواده، حضور یافتن به جای موکل در دادگاه می باشد. وکیل در تمامی جلسات دادگاه حضور می یابد، و با فن سخنوری خود از حق موکلش دفاع می‌نماید. قطعا تنظیم‌ لایحه، دادخواست یا هرگونه قراردادی‌ نیاز به دانش حقوقی بالایی دارد، و از عهده موکلین ساخته نیست.

به همین دلیل وکیل خانواده با بهره گیری از دانش بالای خود، این موارد را به بهترین شکل تنظیم و نگارش می نماید. چرا که تنظیم‌ این موارد به شکل اصولی، می تواند در به نتیجه رساندن دعوا بسیار اثرگذار باشد. در حالت کلی وکلای خانواده طیف گسترده ای از خدمات خود را در این حوزه به شما عزیزان ارائه می نمایند.

یک وکیل خانواده نمی تواند به پرونده های خانواده تنها به عنوان یک پرونده حقوقی نگاه کند. زیرا امکان دارد عدم برقراری صلح میان زوجین به فرزند یا فرزندان مشترک و یا حتی خود آنها، آسیب های جدی وارد نماید .

در مواقع بسیاری هدف یکی از زوجین جدایی و طلاق نیست. بلکه قصد دارد تا با این روش ، همسر خود را ملزم به ایجاد تغییرات مثبتی در زندگی نماید. در این هنگام یک وکیل خانواده متخصص می تواند با ایجاد صلح و سازش میان زوجین، آنها را به ادامه زندگی مشترک ترغیب نماید.

بهترین وکیل خانواده تهران

در دعاوی خانواده یا دعاوی بین زن و شوهر(دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده) ترجیح این است که به وکیل متخصص و با تجربه در زمینه دعاوی خانواده که به طور اختصار به او وکیل خانواده گفته می شود، مراجعه شود.

بر خلاف وکلای فعال در سایر شهرها وکیل خانواده در شهر تهران معمولاً به طور تخصصی در این زمینه فعال است و کمتر پیش می آید که اقدام به پذیرش سایر پرونده ها نماید.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

از همین رو و با توجه به همین تمرکز فعالیت و عملکرد تخصصی، بین وکلای فعال در زمینه پرونده های خانواده در شهر تهران و سایر شهرستان ها اختلاف کیفیت قابل توجهی وجود دارد تا جایی که بسیاری از افراد در صورت امکان پرونده های خانواده خود را به یک وکیل خانواده در تهران می سپارند؛ در بسیاری از موارد حتی امکان طرح دعوا در شهر تهران برای دعاوی خانواده وجود دارد؛ مانند طلاق توافقی در فرضی که هر دوی زوجین حاضر بوده و وکالت دهند همچنین طلاق توافقی در فرضی که زوجه از زوج وکالت طلاق یا به تعبیر عامیانه حق طلاق دارد.

وکلای خانوادگی کاردان و متبحر دارای ویژگی هایی به خصوصی می باشند. به همین دلیل در هنگام انتخاب یک وکیل با تجربه، می بایست این ویژگی ها را در او جستجو کنید. در ادامه مهمترین ویژگی های وکلای خانوادگی را نام برده ایم:

  • صداقت و راستی

در درجه اول مهمترین ویژگی یک وکیل دانا و کاردان، صداقت او می باشد. صداقت همیشه مهمترین اصلی است، که در روابط وکیل و موکل باید رعایت شود.‌ وکیل می بایست با صداقت تمام در خصوص روند به جریان انداختن پرونده و درصد موفقیت آن با موکل خود صحبت کند. در واقع وکیل خانواده نباید وعده های نا ممکن بدهد، یا حتی در خصوص مسئله ای که هنوز راجع به آن‌ تحقیق ننموده است، اظهار نظر نماید.

  • دانش حقوقی بالا

بهترین وکیل امور خانواده، کسی است که از دانش حقوقی بالایی برخوردار باشد. چرا اگر وکیل علم کافی در زمینه دعاوی خانوادگی نداشته باشد، به طور یقین نمی تواند پرونده های قضایی را به نتیجه مطلوبی برساند.‌ به همین دلیل می بایست وکلایی که در این حوزه فعالیت می کنند، دارای تحصیلات در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد حقوق باشند.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

  • قدرت بالای استدلال و سخن وری

وکیل خانواده می بایست در زمینه طرح استدلال و سخنوری نیز دارای قدرت بیان بالایی باشد. چرا که هرچقدر وکیل در این زمینه مهارت بالاتری داشته باشد، قطعا می تواند بهتر و سریع رای دادگاه را به نفع پرونده موکل خود دریافت کند. به همین دلیل حتما باید به این ویژگی مهم توجه داشته باشید.

  • امانت داری

امانت داری وکیل نیز از ویژگی های فوق العاده مهم او تلقی می شود. وکیل باید تمام راز ها و گفته های موکل را نزد خود به امانت نگه داشته و به هیچ عنوان آن ها را نزد طرف مقابل دعوا افشا نکند.

  • فعالیت تخصصی

وکیل خانواده می بایست حتما در زمینه دعاوی خانوادگی فعالیت تخصصی داشته باشد. یعنی یک‌ وکیل کاردان بر روی تمامی مسائل تمرکز نمی کند، بلکه تنها در زمینه خاصی فعالیت می نماید. اینگونه می توان گفت وکیل متخصص حوزه خاصی از دعاوی خانوادگی بوده و تجربه بالاتری دارد. در نتیجه حتما وکلایی را انتخاب نمایید، که از این ویژگی مهم برخوردار باشند.

فرق وکیل خانواده با سایر وکلا چیست؟ + بهترین وکیل خانواده تهران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید