جاذبه های طبیعی استان اردبیل به شدت تماشایی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم فاصله دریاچه نئور تا اردبیل چقدر است.

فاصله دریاچه نئور تا اردبیل چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دست نقاش طبیعت در میان شهرستان تالش در استان گیلان و شهرهای اردبیل و خلخال در استان اردبیل شاهکار زیبایی را ترسیم کرده با نام دریاچه نئور که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه آب شیرین در آغوش یکی از دره‌های کوهستان بغرو (از قلل مرتفع شهرستان تالش) قرار دارد و همچون نگینی بر انگشتری طبیعت این منطقه می درخشد که از نظر برخی کارشناسان مرتفع ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان به حساب می آید.

نئور در واقع مشتمل بر دو دریاچه حدود ۴۰ هکتاری و ۱۸۰ هکتاری است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه ای با عمق ۵/۵ متر تا ۱۳ متر و وسعتی بیش از ۲۰۰ هکتار را تشکیل می دهند.

محدوده این دریاچه به دلیل برخورداری از اکوسیستمی جالب و کم نظیر به عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی، تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است و به سبب برخورداری از ارزش های زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری، ارزش و اهمیت بسیاری دارد. برای بهره مندی از آب این دریاچه و استفاده از آن در کشاورزی، سدی نیز در تنها خروجی آن به نام قانلی دره احداث شده و از آن بهره برداری می شود.

مسیر دریاچه نئور

برای رسیدن به دریاچه نئور باید به مسیری پرپیچ‌وخم در دامنه‌ کوهستان تالش وارد شوید. با بالا رفتن از کوه‌های تالش به این دریاچه خواهید رسید. این منطقه موردتوجه علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی قرار دارد. مسیر پیاده‌روی از این دریاچه تا ییلاق سوباتان نیز برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی بسیار جالب‌توجه است.

فاصله دریاچه نئور تا اردبیل چقدر است؟

دشت‌های اطراف دریاچه نئور از اواخر بهار تا پایان تابستان پوشیده از گل‌های رنگارنگ و مراتع سرسبز می‌شوند. مسیر پرپیچ‌وخم کوهستانی به‌سمت این دریاچه زیباترین چشم‌اندازها از دشت‌های کوهپایه‌ای را دارد و پیمودن آن در حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. این جاده آسفالت است؛ اما مسیر دورتادور دریاچه، جاده‌ای خاکی و مناسب برای پیاده روی است.

مسیر دسترسی به دریاچه نئور در میانه مسیر جاده اردبیل به خلخال قرار دارد. برای رسیدن به این دریاچه باید از سمت اردبیل به خلخال بروید و اگر از تهران یا شهرهای خارج از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی قصد تردد به این منطقه را دارید، خود را به زنجان و مسیر جنوب به شمال جاده خلخال-اردبیل برسانید.

در فاصله حدودی ۴۰ کیلومتری از اردبیل، روبه‌روی روستای «بودالالو» و سمت شرق جاده اردبیل-خلخال، جاده ای پرپیچ‌وخم به‌سمت دریاچه نئور و روستاهای اطراف آن وجود دارد. پس از پیمودن ۱۲ کیلومتر در این جاده به یک خروجی در سمت راست خواهید رسید که شما را به روستای «داش بلاغ» و جنوب دریاچه نئور می‌رساند و مسیر در امتداد جاده قبلی به بخش شمالی این دریاچه می‌رسد. روستای «عباس آباد» نیز در طول مسیر این دریاچه قرار دارد.

برای تردد به‌سمت دریاچه نئور از استان گیلان می‌توانید به حوالی جنگل‌های لیسار و ییلاق سوباتان بروید و با گذشتن از مسیری پرپیچ‌وخم در غرب منطقه سوباتان به این دریاچه برسید. جاده‌های منتهی به دریاچه نئور از مسیر کوهستان عبور می‌کنند و از زیباترین مسیرهای جاده‌ای شمال غربی ایران هستند.

  • آدرس دریاچه نئور: مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

دریاچه نئور در زمستان

دریاچه نئور از جاهای دیدنی استان اردبیل و استان گیلان است و در نزدیکی جاده اسالم به خلخال و در خط مرزی استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد. این دریاچه در اصل دو بخش جدا از هم دارد که در فصل بهار و با آب شدن برف کوهستان‌ها، این دو قسمت به‌هم پیوسته و دریاچه‌ نئور شکل می‌گیرد. عمق قسمت‌های مختلف دریاچه نئور در بهار بین پنج تا ۱۳ متر تغییر می‌کند. بخش کوچک‌تر این دریاچه در حدود ۴۰ هکتار و قسمت بزرگ‌تر نزدیک به ۱۸۰ هکتار مساحت دارد.

فاصله دریاچه نئور تا اردبیل چقدر است؟

دریاچه نئور با عنوان منطقه حفاظت‌شده زیر نظر سازمان محیط زیست کشور قرار دارد و اکوسیستم محیطی و اقلیم آن حائز اهمیت است. تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در این دریاچه و اطراف آن، توجه کارشناسان را به خود جلب می‌کند. بیش از ۷۰ گونه گیاهی معطر و دارویی، گرداگرد دریاچه نئور را پوشانده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به شبدر، بابونه، آلاله، کنگر و خاکشیر اشاره کرد. تنوع گونه‌های جانوری در این منطقه نیز بیش از ۹۰ گونه است که از میان آن‌ها می‌توان خرس، راسو، اسب، انواع خفاش و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند را نام برد.

دریاچه نئور به‌دلیل قرارگیری در مناطق خوش آب و هوای جنگلی و سرسبز، در طول سال مورد توجه طبیعت‌دوستان و گردشگران بسیاری واقع می‌شود. به‌دلیل شهرت کمتر این دریاچه از جاذبه‌های طبیعی اطراف خود، دریاچه نئور بکر و دست نخورده باقی مانده است؛ گرچه روز به روز استقبال طبیعت‌گردان و گردشگران از این منطقه بیشتر می‌شود. اطراف دریاچه نئور از مهم‌ترین سکونتگاه‌های ییلاقی عشایر نیز است.

دریاچه نئور در مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل و دامنه‌های کوه تالش قرار دارد. این دریاچه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شمال غربی ایران به شمار می‌رود و دسترسی به آن از هر دو استان گیلان و اردبیل میسر است. به‌دلیل وجود مسیر آسفالت و مناسب برای دسترسی به این دریاچه از سمت استان اردبیل، تردد به‌سمت این منطقه بیشتر از سمت اردبیل و خلخال صورت می گیرد.

اما در فصول پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد می‌شود. به‌علاوه در زمستان دریاچه کاملا یخ می‌زند و خبری هم از پوشش گیاهی مسحور کننده اطراف نئور نخواهد بود. بنابراین سفر به نئور در این فصول چندان توصیه نمی‌شود.

برخی گردشگران با قایق‌های بادی در این دریاچه جابجا می‌شوند اما امکانی همگانی وجود ندارد. همچنین دمای دریاچه نئور در زمستان به -۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که امکان خوبی برای یخ‌زدگی دریاچه و انجام ورزش‌های زمستانی را فراهم می‌کند.

فاصله دریاچه نئور تا اردبیل چقدر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید