فایننشال تایمز گفت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال متقاعد کردن سران اروپا برای فشار بر مصر جهت پذیرش آوارگان فلسطینی غزه است.

پیشنهاد اسرائیل به مصر/ اهالی غزه را اسکان دهید بدهی‌تان را پرداخت می‌کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، این روزنامه انگلیسی به نقل از افراد آگاه از مذاکرات در این زمینه اعلام کرد: این پیشنهاد هفته گذشته در نشست محرمانه مقام های اروپایی و از طریق کشورهای جمهوری چک و اتریش مطرح و به نشست سران اتحادیه اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه منجر شد.

اما کشورهای اصلی اروپا و به ویژه فرانسه و انگلیس، این پیشنهاد را غیرواقع گرایانه توصیف کرده و به مقاومت مقام های مصری در مقابل پیشنهاد پذیرش پناهجویان از غزه حتی به صورت موقت اشاره کرده اند.

بر اساس این گزارش، قاهره نگرانی خود را درباره امکان استفاده رژیم صهیونیستی از این بحران برای تحمیل مشکلاتش با فلسطینی ها بر مصر ابراز کرده است.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در ماه جاری گفت که کشورش با هر تلاشی برای برچیدن موضوع فلسطین از طریق ابزارهای نظامی یا از طریق رانده شدن اجباری فلسطینی ها از سرزمین خود به هزینه کشورهای منطقه مخالف است.

فایننشال تایمز نوشت: در اجلاس سران اتحادیه اروپا درباره نقش احتمالی مصر گفت وگو شد اما رهبران اروپایی در نهایت توافق کردند که مصر باید در کمک های گسترده انسان دوستانه در غزه نقش آفرینی کند نه این که برای پذیرش پناهجویان تحت فشار قرار گیرد.

یک دیپلمات غربی در این زمینه گفت: نتانیاهو تاکید داشت که راه حل این است که مصری ها دستکم در درگیری غزه پذیرای آوارگان باشند اما ما آن را بسیار جدی نگرفتیم زیرا موضع مصر همیشه روشن بوده و آنها این کار را نخواهند کرد.

یک دیپلمات دیگر نیز اعلام کرد که آنها بر این باور بودند که فشار ناشی از تداوم حملات صهیونیست ها به غزه می تواند به تغییر موضع مصری ها منجر شود و اکنون وقت افزایش فشارها بر مصری ها برای پذیرش این پیشنهاد نیست.

سران اتحادیه اروپا در بیانیه نشست آخر هفته خود خواستار دسترسی مدام، سریع، امن و بدون وقفه کمک های انسان دوستانه به افراد نیازمند از طریق ابزارهای لازم از جمله کریدورهای انسانی شدند.

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند: "اتحادیه اروپا از نزدیک با شرکای خود در منطقه برای محافظت از غیرنظامیان، ارائه کمک و تسهیل دسترسی به غذا، آب، مراقبت‌های پزشکی، سوخت و سرپناه همکاری خواهد کرد و تضمین می‌کند که سازمان‌های تروریستی از این کمک‌ها سوء استفاده نمی‌کنند".

افراد دیگر مطلع از این مذاکرات نشست سران اتحادیه اروپا گفتند که مذاکراتی درباره انتقال مجروحان به غزه صورت گرفته اما اطمینانی وجود ندارد که به توافق منجر شود.

مصر در درگیری های قبلی بین فلسطینی ها و صهیونیست ها در غزه مسئولیت درمان فلسطینی ها را برعهده گرفته و مقام ها اطمینان داده اند که اگر به مجروحان غزه اجازه خروج داده شود بیمارستان ها در شمال سینا منابع ضروری را در اختیار دارند. وزارت خارجه آمریکا مدعی است واشنگتن از عبور امن غیرنظامیان برای ترک غزه حمایت می کند اما موافق اسکان اجباری فلسطینی ها در خارج از غزه نیست.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید