۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 55472244

غریزه تولید مثل در حیوانات خانگی برای افراد دردسرساز است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم گربه عقیم شده یعنی چه.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

سلام نو پلاس: امروزه عقیم سازی حیوانات خانگی به خصوص عقیم سازی گربه و سگ رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. این کار موجب می ‌شود تا آن ها دیگر رفتارهای پرخاشگرانه نداشته باشند.

و همچنین از بروز بعضی از بیماری‌ ها جلوگیری می گردد. اگر شما نیز حیوان خانگی مانند گربه دارید و نگران سلامتی او می باشید می توانید از روش عقیم سازی استفاده کنید. البته شاید به دلیل این که این روش نیز یک نوع جراحی محسوب می شود نگرانی هایی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

بنابراین بهتر است به کلینیک دامپزشکی مجهز که دارای متخصصین با تجربه می باشد مراجعه کنید.

کلمه عقیم‌ سازی به معنای جلوگیری از تولید مثل با کمک جراحی می باشد. بسیاری از افراد که حیوانات خانگی نگهداری می کنند ترجیح می دهند از روش عقیم سازی برای جلوگیری از بارداری یا مشکلاتی که حیوان با رسیدن به بلوغ جنسی ایجاد می کند استفاده کنند.

اما روش عقیم سازی برای گربه های نر و گربه ماده به دو صورت مختلف انجام می‌ شود. به طور کلی می‌ توان گفت عقیم سازی گربه نر با اخته کردن آن انجام می پذیرد. اما برای انجام این جراحی بر روی گربه ماده باید تخمدان ها خارج شود.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

اخته کردن که در گربه نر انجام می‌ شود باعث جدا کردن بیضه ها در این حیوان می گردد. و می‌ توان گفت به دلیل این که بیضه‌ ها که محل تولید هورمون تستسترون هستند بنابراین با جدا کردن آن ها تولید این هورمون در بدن حیوان کاهش می یابد.

همچنین زمانی که رحم و تخمدان از بدن گربه ماده خارج شود حیوان دیگر قادر به بارداری نخواهد بود.

عوارض بعد از عقیم سازی گربه

در واقع عمل عقیم سازی با استفاده از بیهوشی کامل برای حیوانات خانگی انجام می شود. و دامپزشک جراح قسمتی از بدن گربه را جدا می کند و این کار ممکن است پس از به هوش آمدن گربه با درد همراه باشد. به همین دلیل برای حیوان مسکن هایی تجویز می شود. و پس از گذشت چند ساعت از جراحی گربه می تواند به راحتی بر روی پای خود بایستد یا حرکت کند.

یکی از مهم ترین نکاتی که برای این عمل باید در نظر گرفته شود سن او می باشد. زیرا گربه ها در سن پنج ماهگی وارد بلوغ جنسی می شوند و در صورتی که می خواهید از بروز بارداری‌های ناخواسته در این حیوانات جلوگیری کنید باید حیوان را در چهار ماهگی و پس از آن که واکسن‌ های اولیه را دریافت کرد عقیم سازی کنید.

البته ممکن است دامپزشک با توجه به شرایط خاصی، سن پنج یا شش ماهگی را برای عقیم سازی گربه به شما پیشنهاد دهد. بنابراین برای انتخاب بهترین سن جهت عقیم سازی باید به دامپزشک مراجعه گردد.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

  • یکی از معایبی که عقیم سازی گربه به همراه دارد آن است که گربه شما نمی‌ تواند هیچ گاه بچه دار شود.
  • همچنین بیهوشی و عمل ممکن است برای حیوان ریسک پذیر باشد.

ولی به طور کلی می توان گفت روش عقیم سازی حیوانات بسیار ساده می باشد و فواید آن بیشتر و بهتر از معایبش است.

با عقیم کردن گربه های خانگی می‌توان از ایجاد بسیاری بیماری‌های جنسی جلوگیری کرد. بیشتر افرادی که گربه دارند، اعتقاد دارند که رفتار گربه بعد از عقیم شدن تغییر می‌کند. خیلی از کسانی که گربه دارند، مطمئن هستند که رفتار گربه بعد از عمل، کاملا تغییر کرده ولی این تغییر بلافاصله بعد از عمل نیست. در واقع نباید تصور شود که رفتار گربه کاملا عوض می‌شود، بلکه برخی از عادات و جنبه‌های رفتاری است که بعد از عمل دستخوش تغییر می‌شود.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

اگر رفتار گربه بعد از عقیم شدن خشن شده و رفتارهای خشنی را از خود بروز دهد، کاملا طبیعی است. در واقع، حیوانات با خشم، درد و ناراحتی خود را نشان می‌دهند. علاوه بر این، وجود داروهای بیهوشی هم در این رفتارها دخیل می‌باشد.

اما مشکل وقتی بیشتر می‌شود که یک ماه پس از عقیم سازی، هنوز این رفتارهای خشن باقی بماند. در این صورت پیدا کردن دلیل آن هم سخت و دشوار است. می‌توان گفت که علت وجود این مشکل، تقسیم مجدد کارهای اعضاء بدن است. قبل از عقیم سازی، بدن حیوان، انرژی زیادی را برای سیستم تولید مثل صرف می‌کرد. بعد از جراحی، انرژی زیاد شده و جایی برای تخلیه آن باید باشد تا حیوان عصبی و خشن نشود. بهتر است درباره این موضوع و حل آن با یک دامپزشک مشورت کنید.

مراقبت بعد از عمل عقیم سازی گربه نر

اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، فوراً با دامپزشک یا کلینیک اورژانس تماس بگیرید، زیرا این موارد می‌تواند نشانه‌ای از یک عارضه جراحی جدی مانند خون‌ریزی داخلی یا آسیب مجرای ادرار باشد:

  • عدم تمایل به غذا خوردن بیش از ۱۲ ساعت پس از جراحی
  • بی‌حالی یا ضعف
  • لثه‌های سفید رنگ
  • تورم شکم
  • میزان تنفس بالا یا پایین
  • اپیزودهای متعدد اسهال و استفراغ
  • زور زدن برای ادرار کردن بدون تولید ادرار
  • ادرار نکردن در ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از جراحی

گربه شما چه نر باشد و چه ماده، ممکن است بعد از عقیم شدن درد داشته باشد. داروهای تجویزی توسط دامپزشک را مرتب و سر وقت به گربه خود بدهید. اگر دامپزشک به شما دستور تهیه داروی خاصی را داده است دقت کنید که دارو مخصوص انسان نباشد. زیرا داروهای مخصوص انسان در حیوانات اثرات مرگباری را به جا می‌گذارند.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

تمیز کردن روزانه زخم های گربه عقیم سازی شده نر و ماده و نقاط اطراف زخم اهمیت بسیاری دارد. پنبه‌ای را در پروکسید بزنید سپس آن را به آرامی در محل زخم‌ها بمالید. گربه شما تقریبا ۱۰ روز پس از جراحی نیاز به معاینه توسط دامپزشک دارد.

بخیه‌ها ممکن است موجب خارش و اذیت گربه شوند پس بهتر است از دامپزشک بخواهید آن را بکشد. اکثر کلینیک‌های دامپزشکی این سرویس را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

مدتی پس از جراحی عقیم سازی گربه های نر و ماده، گربه به صورت طبیعی احساس تشنگی شدید خواهد کرد. شما باید ابتدا مقدار کمی به او آب بدهید زیرا اگر ناگهان مقداری زیادی آب بخورد ممکن است بالا بیاورد. پس از رفع تشنگی گربه و مشاهده مقداری نشانه‌های بهبودی، به گربه خود غذا بدهید.

در دوران نقاهت پس از عقیقم سازی به گربه خود غذای جدید گربه ندهید. بهتر است از غذایی که گربه به آن عادت دارد استفاده کنید زیرا در غیر این صورت گربه دچار ناراحتی گوارشی خواهد شد. ممکن است گربه بعد از عقیم شدن کمی بی‌اشتها باشد ولی اینقدر به او اصرار کنید تا مقداری غذا بخورد. معمولا پس از یک یا دو روز گربه اشتهای خود را به دست خواهد آورد. در غیر این صورت با دامپزشک تماس بگیرید.

گربه ها پس از عقیق سازی به دلیل درد زیاد دوست دارند منطقه زخم شده را لیس بزنند. این اتفاق برای هر دو جنس گربه نر و ماده ممکن است اتفاق بیفتد. گربه ممکن است شروع به لیس زدن بخیه‌های دور منطقه عقیم سازی کند و باعث باز شدن آنها شود. مواظب باشید گربه بخیه‌ها را لیس نزند و در صورت امکان برایش یک قلاده الیزابت تهیه کنید تا نتوانند نواحی زخمی را لیس بزند. در صورتی که بخیه‌ها باز شود نگهداری از گربه سخت‌تر است و هزینه بیشتری را نیز طلب می‌کند.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

برای نگهداری صحیح از گربه عقیم شده باید محبت بیشتری به خرج دهید. محبت و توجه به گربه در دوره نقاهت بعد از عقیم سازی بسیار اهمیت دارد و گربه را در دوران بهبودی بعد از عقیم سازی در وضعیت روحی بهتری قرار می‌دهد. گربه شما در صورتی که به او محبت کنید و علاقه نشان دهید سریع‌تر بهبود خواهد یافت.

رفتار گربه ماده بعد از عقیم شدن

افسردگی گربه بعد از عقیم شدن

افسردگی گربه ماده یکی از تغییرات رفتاری ناشی از عقیم شدن است. این عارضه معمولا تاثیر داروی بیهوشی و تغییر ناگهانی در زندگی حیوان است و با خروج کامل ماده بیهوشی از بدن، محبت به او و فراهم کردن محیطی آرام و شاد برای زندگی به مرور برطرف می‌شود.

البته آرام شدن گربه و کمتر شدن جنب و جوش او یک اتفاق عادی بعد از عقیم سازی است و نباید آن را با افسردگی اشتباه گرفت. افسردگی با علائمی مانند بی‌اشتهایی، گوشه‌گیری و ترس حتی از صاحب خود بروز می‌کند و در صورتی که بدون این علائم گربه صرفا آرام باشد، تغییر رفتاری عادی است.

ورم بعد از عقیم سازی گربه ماده

ورم بدن گربه ماده به خصوص در ناحیه برش انجام شده برای خروج تخمدان و رحم یکی دیگر از عوارض بعد از این جراحی است. این ورم ناشی از برش، بخیه زنی و التهاب آن است و به مرور زمان برطرف می‌شود. با این حال اگر ورم همراه با قرمزی یا گرم بودن محل برش و بخیه‌ها باشد، با مصرف آنتی بیوتیک بعد از عقیم سازی گربه عوارض آن را کاهش داده و به بهبود سریع‌تر این عارضه کمک می‌کنند.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

لرزش گربه بعد از عقیم شدن

لرزش بدن دیگر عارضه ناشی از عقیم سازی است. این عارضه هم بیشتر به دلیل تاثیر ماده بیهوشی بروز می‌کند و با کاهش اثر این ماده، کمتر می‌شود. به علاوه بی‌اشتهایی و داروهایی که برای گربه تجویز می‌شوند نیز گاهی باعث لرزش بدن او می‌شوند. کاهش این عارضه در گربه ماده نیز مستلزم مراقبت اصولی از حیوان و فراهم کردن محیطی امن برای زندگی او است.

دوران نقاهت بعد از هر عمل جراحی، مهم‌ترین بخش عمل است که به بهبود سریع‌تر و کاهش عوارض جراحی کمک می‌کند. در مورد تغییر رفتار گربه ماده بعد از عقیم شدن نیز دوران نقاهت و مراقبت‌های آن اهمیت زیادی دارد.

اقدامات لازم در دوران نقاهت گربه توسط دامپزشک مشخص می‌شوند و بسته به شرایط گربه شما ممکن است موارد خاصی باشند اما در مورد بیشتر گربه‌های عقیم شده، مراقبت‌های زیر در دوران نقاهت الزامی هستند.

تغییر رفتار گربه ماده بعد از عقیم شدن اتفاقی عادی است و به مرور زمان برطرف می‌شود. در کنترل رفتار گربه‌های خانگی بعد از عقیم سازی، نوع مراقبت‌ها به خصوص در دوران نقاهت اهمیت زیادی دارد.

فراهم کردن محیطی آرام برای استراحت گربه و عادت کردن به شرایط جدید، استفاده از غذای مورد علاقه و مناسب گربه عقیم شده برای تقویت حیوان و قرار دادن اسباب بازی گربه در نزدیکی او برای کاهش تمایل گربه به خروج از خانه، راهکارهایی هستند که مراقبت از گربه عقیم شده را ساده‌تر می‌کنند.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

هزینه عقیم سازی گربه

قیمت عقیم‌سازی گربه در حال حاضر که در تیر ماه ۱۴۰۲ قرار داریم از ۸۰۰ هزار تومان تا نهایتا ۲ میلیون تومان است. البته برخی از بیمه‌های سگ و گربه هزینه‌های عقیم سازی گربه را پوشش می‌دهند. به طور کلی اگر گربه شما مشکل زمینه خاصی نداشته باشد عقیم سازی گربه نباید بیش‌تر از یک میلیون تومان خرج روی دست‌تان بگذارد

بهتر است که هزینه‌های مرتبط با عقیم‌سازی حیوانات خانگی را بخشی از پروسه نگهداری و هم‌خانه‌شدن با او ببینید که شما را از شر هزینه‌های بعدی مثل بارداری حیوان و شیردهی و بزرگ‌کردن توله‌ها و تزریق واکسن‌ها و انگل‌زدایی از آن‌ها و نگهداری و تغذیه از آن‌ها تا زمانی که به سن واگذار شدن برسند، خلاص می‌کند.

همچنین احتمال بیماری‌های ناشی هم جفت‌گیری با حیوانات دیگر که عمدتا هم خیابانی هستند را هم در نظر داشته باشید. درواقع مثلا اگر هزینه عقیم کردن گربه ماده را نپردازید باید مدام اذیت‌کردن‌های او برای بیرون رفتن از خانه و ناله‌های مدامش برای جفت‌یابی را تحمل کنید.

گربه عقیم شده یعنی چه؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید