گیلان‌گردی جذاب و هیجان‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید و حتما از ییلاق اشکورات بازدید کنید.

حتما از ییلاق اشکورات بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بر اساس یافته‌های کاوشگران و شواهد به‌دست آمده از مناطق مختلف و قلعه‌های به‌جا مانده در اشکور، قدمت این منطقه را به ۳۰۰۰ سال قبل و عصر آهن تا دوره ساسانی نسبت می‌دهند؛ در حالی که برخی می‌گویند اشکور در دوران اسلامی تاسیس شده است. حاکمان آل بویه و آل زیار در اشکور حکومت می‌کردند و جالب است بدانید که روستایی به نام «بویه» در دهستان سمام، بخش رانکوه در شهرستان املش قرار دارد.

فاصله رودسر تا اشکورات

جز بخش رحیم آباد شهرستان رودسر است و در جنوب کلاچای قرار دارد. اشکور، یک منطقه کوهستانی و ییلاقی است که در امتداد رشته کوه البرز قرار گرفته است. محلی ها به روستای اشکور، اشکورات نیز می گویند. در واقع اشکورات رودسر به ۳ دهستان تقسیم شده است که عبارت هستند از: اشکور سفلی، اشکور علیا و اشکور شوئیل یا سیارَستاق ییلاقی.

جالب است بدانید که اشکور از سمت شمال به دامنه ‌های کوهستانی رحیم آباد می رسد، از جنوب به قزوین، از مغرب به املش و رودبار و الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر-تنکابن منتهی می شود.

فاصله بین رودسر تا منطقه اشکورات : ۵۳ کیلومتر - زمان : ۱ ساعت و ۱۹ دقیقه

حتما از ییلاق اشکورات بازدید کنید

شهرستان رودسر در منتهی‌الیه شرق استان گیلان، سومین شهرستان بزرگ این استان است و در مرز استان مازندران قرار دارد. این شهرستان با وجود بلندترین قله گیلان (سماموس)، پوشش گیاهی جنگل‌های هیرکانی، باغ‌های چای، مزارع برنج، بیش از ۳۰ کیلومتر خط ساحلی و سواحل بکر ماسه‌ای، یکی از قطب‌های گردشگری در شمال کشور است. شهرستان رودسر از شمال به دریای کاسیپین و از جنوب به رشته‌کوه البرز منتهی می‌شود. این شهرستان از چهار بخش شهر رودسر، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد تشکیل شده است و در کل، ۱۰ دهستان و ۴۰۱ آبادی دارد.

ییلاق اشکورات رودسر، بخشی از رحیم آباد شهرستان رودسر است و در جنوب شهر کلاچای به‌سمت رحیم آباد قرار گرفته است؛ اما اشکورات یا اشکور به شهرستان رودسر محدود نمی‌شود. محدوده اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد. این منطقه در واقع از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز می‌شود و تا جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه پیدا می‌کند. این محدوده از جنوب به استان قزوین، از غرب به شهرستان املش، شهرستان سیاهکل و بخش رودبار الموت، از شرق به بخش کوهستانی رامسر و شهرستان تنکابن و از شمال به دامنه‌های کوهستانی بخش رحیم آباد و شهرستان رامسر محدود می‌شود.

محدوده اشکور بر اساس تقسیمات جغرافیایی در ۶ دهستان، سه شهرستان رودسر، املش و رامسر و دو استان گیلان و مازندران واقع شده است. از این ۶ دهستان، سه دهستان اشکور سفلی به مرکزیت زیاز، سیارستاق ییلاقی (اشکور علیا) به مرکزیت ارکم و شوئیل به مرکزیت شوییل در رودسر قرار دارند؛ در حالی که دهستان سمام و کجید در املش و اشکور (بالا اشکور) به مرکزیت تمل در رامسر واقع شده‌اند.

حتما از ییلاق اشکورات بازدید کنید

مسیر اول: راه شما از آزادراه کرج - قزوین و قزوین- رشت آغاز می‌شود. قبل از رسیدن به رشت، وارد جاده سراوان - سنگر - سیاهکل شوید. پس از عبور از لاهیجان، لنگرود و رودسر، قبل از کلاچای به بخش رحیم آباد و منطقه سرسبز اشکورات می‌رسید. پس از ورود به جاده اشکورات، زمان متوقف می‌شود و شما خود را در حصار جنگل‌های بکری می‌بینید که در مسیری پرپیچ و خم، شما را به‌سمت روستاها هدایت می‌کنند.

مسیر دوم: از جاده چالوس به‌سمت مازندران راهی شوید تا با عبور از شهرهای چالوس، نمک آبرود، تنکابن، رامسر، چابکسر و کلاچای به جاده پرپیچ و خم ییلاق اشکورات برسید.

جاذبه‌های دیدنی ییلاق اشکورات

در منطقه اشکورات می توان درختهای تنومند گردو، فندق و بادام را مشاهده کرد. این منطقه به دلیل وجود چشمه‌ های آب معدنی، رودخانه ‌های زلال، غارهای فراوان، کوه های سنگی، دریاچه های طبیعی و هوای پاک، یکی از بهترین مناطق دیدنی در گیلان است که همواره موردتوجه گردشگران گیلانی را به خود جلب می کند.

از دیگر جاذبه های منطقه اشکورات استان گیلان، تونل طولانی یازن است که در روستای یازن قرار دارد.

یکی از جاذبه های منطقه اشکور رودسر، کوه عروس و داماد است که در روستای زیاز قرار دارد. کوه عروس و داماد در واقع یک کوه سنگی با شیب بسیار تند است که در بالاترین نقطه آن، دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد قرار دارد و به همین دلیل، کوه عروس و داماد نام دارد. کوه عروس و داماد بسیار زیبا و باشکوه است و نظر شما را به خود جلب می کند.

یکی از زیبایی های منطقه اشکورات گیلان، روستای صمد آباد از دهستان شوئیل است. اگر زمان مناسبی را برای بازدید از اشکورات در نظر گرفته باشید، می توانید روستای صمد آباد و روستاهای دیگر مثل روستای دلیجان، روستای گیری و روستای رودبارک را نیز مشاهده کنید و از زیبایی این مناطق هم لذت ببرید.

حتما از ییلاق اشکورات بازدید کنید

اشکورات در امتداد رشته‌کوه البرز قرار دارد و به واسطه موقعیت جغرافیایی خود از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است. این منطقه زمستان‌هایی سرد و پربرف و تابستان‌هایی خنک و ملایم دارد؛ به همین دلیل جمعیت در منطقه اشکورات در فصل پاییز و زمستان به کمترین حالت خود می‌رسد؛ در حالی که فصل بهار با باران‌های دلپذیر و تابستان با آب و هوایی خنک و دلپذیر، شاهد بیشترین تعداد ساکنان و گردشگران است.

بهترین زمان سفر به ییلاق اشکورات رودسر، فصل بهار و تابستان است؛ البته برخی گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل مبهوت‌کننده و رنگارنگ پاییز به اشکورات بروند تا شاهد طنازی طبیعت باشند. برخی نیز فصل سرد زمستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب می‌کنند تا از مناظر برفی و سفیدپوش اشکورات لذت ببرند. به خاطر داشته باشید که در فصل زمستان، برای سفر به منطقه اشکورات باید تجهیزاتی مثل زنجیر چرخ، چادر و وسایل گرم‌کننده را به‌همراه داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 0
    اشکورات رودسریکی از دیدنی ترین مناطق گیلان است ما که در رشت زندگی زندگی میکنیم ازنزدیک دیدیم بسیار زیبا و دلنشین ومردمانی نازنین و مهربان دارند.
  • DE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    1 0
    سلام آیا جاده خوبی داره و امکان رفتن با ماشین سواری هست یانه؟
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      1 0
      سلام بیشتر مسیر اسفالت است اما سربالایی وسرپایینی تند جاده ای باریک دارد حتما با راهنما بروید خوش می گذرد.
  • امین IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    دوستان جهت راهنمایی بنده عطاری دارم و گل گاو زبان را از آنجا تامین میکنم و به عنوان پایتخت گاو زبان معرفی شده
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    استان گیلان تقریبا همه جاهاش دیدنی و زیبا هست ولی اشکورات رودسر در فصل بهار و تابستان واقعا زیبا واب و هوای بسیار پاک و تمیز دارد البته با مردمانی بسیار صمیمی و دوست داشتنی ..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید