۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 55472204

بازارگردی در تهران تجربه درجه یکی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بزرگترین بازار تهران کجاست.

بزرگترین بازار تهران کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قدم زدن و خرید کردن در بافت تاریخی شهر، حس و حال لذت بخشی دارد که فقط در بازار بزرگ تهران می‌توان آن را تجربه کرد. همانطور که می‌دانید این بازار از نظر اقتصادی و تجاری اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. بسیاری از خرده فروش‌ها، عمده فروش‌ها، کارگاه‌های تولیدی، طلا فروش‌ها و… در آن مشغول به فعالیت هستند.

این بازار برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار منحصر به فرد و دیدنی است؛ زیرا همه چیز مانند تیمچه، سرا، کاروانسرا، رستوران‌های سنتی با عطر و طعم غذاهای خوشمزه، پاساژهای خرید مجلل، آثارهای تاریخی و… در آن قرار دارد. در واقع با رفتن به بازار تهران، می‌توانید تجربه‌هایی نظیر شکم‌گردی، بازارگردی، تاریخ گردی و… را یک جا داشته باشید و تهرانگردی لذت بخشی را برای خودتان بسازید.

مساحت بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران درست مثل سایر بازارهای ایران از طاق‌های ضربی، راهروهای متعدد و باریک، گنبد و... تشکیل شده است و با اینکه به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ هنوز هم برخی بخش‌های قدیمی و زیبای آن پابرجا هستند. در این بخش‌های قدیمی می‌توانید شاهد طاق‌های ضربی و گنبدهایی باشید که به زیبایی هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کنند؛ به‌خصوص روزنه‌ها و سوراخ‌های موجود در طاق‌ها و گنبدها که هم نور فضای داخلی را تامین کرده و هم به گردش هوا کمک می‌کنند.

بزرگترین بازار تهران کجاست؟

مساحت بازار تهران امروزی به بیش از ۱۰۰ هکتار می‌رسد؛ هرچند از ابتدا این‌چنین نبود و بر حسب نیازها و مقتضیات زمان در دوره‌های تاریخی مختلف به‌شکل امروزی درآمد. به همین دلیل، نمی‌توان سبک معماری دقیق و خاصی برای آن مشخص کرد؛ هرچند نشانه‌های معماری تهرانی در بیشترین بخش‌های آن به چشم می‌خورد. البته بخش‌های آسیب‌دیده یا جدید بازار، معماری خاصی ندارند و از مصالح جدید برای آن‌ها استفاده شده است.

همان طور که ذکر شد، بازار تهران به‌تدریج توسعه یافت و به‌دلیل گرمای تابستان، بخش‌هایی از آن مسقف شد و در ادامه فضاهای جدید خدماتی نظیر قهوه خانه، حمام، مسجد، زورخانه، حسینیه و سقاخانه در دل بازار شکل گرفت.

راسته‌های بازار نیز به مرور اضافه شدند که هرکدام به فروش کالای ویژه‌ای اختصاص داشتند؛ ضمن اینکه به تکیه، حمام و مسجد مجهز بودند و اعیاد و عزاداری‌های مخصوص به خود را داشتند؛ به‌طوری که برای جلب توجه مردم، بین راسته‌ها رقابت شدیدی حکمفرما بود. معماری سنتی بازار تهران دارای دو راسته بسیار مهم است که در محل تقاطع آن‌ها، چهارسوق بازار بزرگ قرار دارد. محور شمالی، جنوبی، شرقی و غربی چهارسوق به‌ترتیب به خیابان‌های پانزده خرداد، مولوی، خیام و مصطفی خمینی ختم می‌شود. چهار سوق بزرگ، فضایی هشت ضلعی دارد که قدمتش به سال ۱۲۲۲ هجری قمری می‌رسد و شامل گنبد مدور کوتاهی با گچ‌کاری زیبا است.

در حال حاضر بازار امیر، چهارسوق بزرگ، سر در سبزه میدان و قسمت‌های مربوط به مسجد جامع، از بخش‌های قدیمی بازار تهران هستند.

بزرگترین بازار تهران کجاست؟

بازار تهران کجاست

برای دسترسی به بازار بزرگ تهران با استفاده از ماشین شخصی باید به یکی از خیابان‌های پانزده خرداد، خیام، مولوی و مصطفی خمینی بروید. توجه داشته باشید که بازار تهران در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. حتی روزهای تعطیل در محدوده بازار تهران معمولا ترافیک است. بهترین راه برای رفتن به این نقطه از تهران، استفاده از متروی تهران است.

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

از شمال - خیابان پانزده خرداد

مترو: بهترین و پرطرفدارترین راه دسترسی به بازار، ایستگاه مترو پانزده خرداد است. پس از پیاده شدن در این ایستگاه با کمی پیاده‌روی می‌توانید وارد بازار شوید.

اتوبوس: از خطوطی استفاده کنید که در ایستگاه گلوبندک توقف دارند و از آنجا با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید.

تاکسی: تاکسی‌های خطی متعددی به گلوبندک وجود دارد که از مراکز مهم شهری همچون میدان فاطمی، انقلاب، آزادی به سمت این چهارراه حرکت می‌کنند.

از غرب - خیابان خیام

مترو: از طریق ایستگاه مترو پانزده خرداد و خیام و میدان محمدیه می‌توانید به خیابان خیام برسید. پس از پیاده شدن با کمی پیاده‌روی وارد بازار شوید.

اتوبوس: از خطوطی استفاده کنید که در ایستگاه گلوبندک توقف دارند و از آنجا با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید.

تاکسی: تاکسی‌های خطی متعددی به گلوبندک وجود دارد که از مراکز مهم شهری همچون میدان فاطمی، انقلاب، آزادی و ... به سمت این چهارراه حرکت می‌کنند.

بزرگترین بازار تهران کجاست؟

از جنوب - خیابان مولوی

مترو: از طریق ایستگاه مترو میدان محمدیه می‌توانید به خیابان مولوی برسید. پس از پیاده شدن با کمی پیاده‌روی وارد بازار شوید.

اتوبوس: از خط بی آر تی 2 (پایانه آزادی - پایانه خاوران) استفاده کنید که در ایستگاه محمدیه توقف دارد. از آنجا با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید.

تاکسی: تاکسی‌های خطی متعددی از خیابان وحدت اسلامی، خیابان مولوی و میدان محمدیه عبور می‌کنند که می‌توانند شما را به نزدیکی مقصدتان برسانند.

از شرق - خیابان مصطفی خمینی

مترو: از طریق ایستگاه مترو میدان محمدیه می‌توانید به خیابان مولوی برسید. پس از پیاده شدن با کمی پیاده‌روی وارد بازار شوید.

اتوبوس: از خط بی آر تی 2 (پایانه آزادی - پایانه خاوران) استفاده کنید که در ایستگاه چهارراه مولوی توقف دارد. از آنجا با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید.

تاکسی: تاکسی‌های خطی متعددی شما را به میدان امام خمینی می‌رسانند. در آنجا با تاکسی‌های عبوری می‌توانید به خیابان مصطفی خمینی بروید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید