۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 55472202

ایران جاذبه های گردشگری درخور توجهی دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم جیرفت کجاست.

جیرفت کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر جیرفت که در دشتی پهناور واقع شده است، یکی از شهرهای تاریخی و مهم جنوب استان کرمان به شمار می‌رود. جیرفت را بسیاری با نام شهر دقیانوس می‌شناسند.

شهر دقیانوس، تمدنی که ادعاهای بسیاری از باستان‌شناسان را مبنی بر کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق را متزلزل کرد. این شهر کهن و تاریخی که بسیار مورد توجه تاریخ‌دوستان و باستان‌شناسان است، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

مورخان و باستان‌شناسان ایرانی، تحقیقات گسترده‌ای در این منطقه از کشور انجام دادند که نتیجه‌ آن‌ها کشف و ثبت آثار باستانی جالب و شگفت‌انگیزی است که قدمت و پیشینه‌ طولانی آن را به جهانیان اثبات کرده است.

آن‌ها با انجام حفاری‌ها در منطقه‌ «هلیل‌رود» و کشف چندین اثر باستانی از جمله سنگ‌های صابونی و مجسمه‌ بتی که طراحان و سازندگان آن را به‌صورت یک انسان ساخته بودند، توانستند نظریه‌ «شهر دقیانوس» و «کنارصندل» را به اثبات برسانند.

کشفی که به ثبت ملی رسید و دستاوردی مهم و ارزشمند را به‌همراه داشت. آن‌ها به جهان و جهانیان ثابت کردند که مهد تمدن خاورمیانه نه‌تنها در بین‌النهرین نیست؛ بلکه باید آن را در جای دیگری از جهان، یعنی در کشور ایران و در سرزمین جیرفت یافت.

جاذبه های جیرفت

موزه باستان شناسی جیرفت

در موزه باستان‌شناسی جیرفت در استان کرمان نزدیک به ۵۰۰ شی و ظروف با کنده‌کاری‌ها و نقوش پیچیده و پر رمز و رازی از انسان، جانوران و موجودات افسانه‌ای و هیولاها نگه‌داری می‌شود که نشان‌دهنده فرهنگ غنی و تاریخی جیرفت است.

جیرفت کجاست؟

همچنین می‌توان در این موزه سفال‌هایی با قدمتی بالغ بر اواخر هزاره‌ی چهارم و سوم پیش از میلاد در دو نوع ساده و نقش‌دار که از یافته‌های شهداد، تپه یحیی در استان کرمان و شهر سوخته در سیستان است، آثاری همچون اشیای کوچک ساخته شده از سنگ لاجورد، ظروف سنگی متعلق به دوران هزاره‌ی سوم پیش از میلاد را مشاهده کرد.

این موزه میزبان تعدادی از آثار تاریخی و باستانی کشف شده از بین هزار قلم شی بازیافتی است که به همت باستان‌شناسان به یکی از مجموعه‌های هنری و تاریخی ارزشمند ایران تبدیل شده است.

  • آدرس: جیرفت، بلوار هلیل، پارک دلیری

چشمه‌ های آبگرم

جیرفت دارای چشمه‌های آب گرم بسیاری است. آبگرم دیمند و گویکان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر جیرفت واقع شده که داغ‌ترین آبگرم استان است.

چشمه آبگرم «در گُرج» در ۲۰ کیلومتری شرق شهر جیرفت قرار دارد که از نوع چشمه‌های گسلی است و دمایی در حدود ۳۴ درجه سانتی‌گراد دارد.

چشمه آبگرم مُغو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر جیرفت واقع شده است که مورد استفاده بیماران پوستی و کسانی که از دردهای استخوان و مفصل رنج می‌برند، قرار می‌گیرد.

چشمه آبگرم انجیر سیاه نیز در ۳۵ کیلومتری شمال جیرفت در روستایی به همین نام واقع شده است. از نظر شیمیایی، آب این چشمه از نوع سولفاته است که به‌صورت دایمی جریان دارد.

آبگرم محمد آباد مسکون در ۵۰ کیلومتری شمال شهر جیرفت قرار دارد که به‌صورت زهکشی از دامنه‌های آتشفشانی منطقه خارج و علاوه بر بهره‌ برداری درمانی از آن، مورد استفاده بخش کشاورزی منطقه نیز است.

جیرفت کجاست؟

تمدن جیرفت کجاست

جیرفت، یکی از شهرهای باستانی و کهن ایران است.

تمدن جیرفت، به مجموعه محوطه‌های باستانی و یافته‌های باستان‌شناختی کشف‌شده در استان کرمان و در نزدیکی شهر جیرفت و هلیل‌رود گفته می‌شود.

در منطقه اسفندقه آثاری مربوط به ۷هزار سال قبل از میلاد به‌دست آمده است.

در روستای کنارصندل آثار تمدنی غنی، مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد یافت شد که ساکنان آن در دشت خوش‌آب‌وهوا و حاصلخیز هلیل‌رود سکونت داشته‌اند.

احتمال دارد جیرفت، شهر افسانه‌ای و گمشده ارت باشد که در کتیبه‌های بین‌النهرین به آن اشاره شده است.

متن این کتیبه‌ها بیانگر آن است که حدود ۵ هزار سال پیش، میان بازرگانان ارت و بین‌النهرین ارتباطات پیوسته‌ای وجود داشته و هنرمندان چیره‌دست ارت در ساخت کاخ‌ها و معابد به سومری‌ها کمک کرده‌اند.

از آثار کشف‌شده در حوزه تمدن جیرفت، می‌توان به ظروف و پلاک‌های سنگی با نقوش بسیار ظریف از موجوداتی چون عقاب، عقرب و پلنگ اشاره کرد.

جیرفت در دوره ساسانی رونق داشت و دژ مستحکم بم در نزدیکی آن احداث شد. با حمله اعراب، این شهر فتح شد و مرکز ولایت کرمان قرار گرفت؛ اما در سال‌های بعد صفاریان، سامانیان و آل‌بویه آن را فتح کردند.

جغرافی‌دانان در سده چهارم، از جیرفت در آثار خود به‌عنوان شهری آباد و دارای دژ، مسجد جامع و حمام و کاروانسرا یاد کرده‌اند. آبادانی و ثروت شهر در حکومت‌های بعد ادامه داشت؛ ولی در حمله مغول شهر به کلی ویران شد.

جیرفت کجاست؟

این شهر در جنوب استان کرمان و در کرانه هلیل رود و دامنه های جنوبی جبال بارز واقع شده است. ارتفاع آن ۶۵۰ متر از سطح دریا است. جیرفت در گذشته، به واسطه داشتن سرزمین های بسیار حاصل خیز، هند کوچک و سبزواران نامیده می شد.

شیوه های سفر به این شهر متنوع است:

  • زمینی با خودروی شخصی

فاصله جیرفت تا تهران ۱۲۰۱، تا کرمان ۲۲۷، تا بندرعباس ۲۸۰، تا زاهدان ۴۳۴ کیلومتر است. سفر از تهران به جیرفت حدودا ۱۵ ساعت طول می کشد.

  • زمینی با اتوبوس

از شهرهای تهران، کرمان، بافت، بندرعباس، زاهدان، کهنوج، عنبرآباد، درب بهشت، شیراز، مشهد و جبال بارز به سمت جیرفت به صورت روزانه اتوبوس وجود دارد.

  • هوایی

خطوط هواپیمایی هر هفته از فرودگاه این شهر دو پرواز رفت و برگشت به فرودگاه مهرآباد تهران انجام می دهند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید