۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 55471786

در میان پارک‌های ملی ایران، سیاه کوه بسیار جذاب و دیدنی است پس با ما همراه باشید تا بدانیم پارک ملی سیاهکوه کجاست.

پارک ملی سیاهکوه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در ایران پارک های ملی و مناطق حفاظت شده کم نیستند با این وجود شاید هیچ کدام از آن ها به اندازه ی پارک ملی سیاه کوه بکر و دست نخورده نباشند و دلیل این گفته را هم می توان در گونه های مختلف جانوری کمیاب که در زیست می کنند دانست.

این پارک از بی رقیب ترین و ناشناخته شده ترین منطقه های حفاظت شده در جهان است که از دلایل آن می توان به دور بودن از مناطق مسکونی و محفوظ ماندن از خطر وجود شکارچیان غیر قانونی اشاره کرد.

آشنایی با پارک ملی سیاه کوه

پارک ملی سیاه کوه مساحتی حدود ۸۱ هزار هکتار دارد دارد و در مجاورت منطقه ی حفاظت شده ی سیاه کوه قرار دارد.

این پارک بین استان های یزد و اصفهان قرار دارد و در واقع بخشی از آن در استان اصفهان و بخش دیگر آن در استان یزد قرار دارد.

از نظر گونه های جانوری باید گفت که این پارک یکی از شاخص ترین هاست در حال حاضر در منطقه ی حفاظت شده ۱۹ گونه پستاندار زیست می کنند که از شاخص ترین آن ها یوزپلنگ و کاراکال هستند.

قوچ، میش، کل، جبیر، گرگ، شغال، روباه و یوزپلنگ آسیایی، خرگوش، خارپشت و کفتار و… از حیوانات دیگری هستند که در این پارک وجود دارند.

پارک ملی سیاهکوه کجاست؟

قوچ و میش بیشتر در ارتفاعات پارک و جیبر ها که همان غزال های ایرانی هستند بیشتر در دشت ها زندگی می کنند و خوشبختانه تعداد آن ها هم روز به روز در حال بیشتر شدن است.

عللاوه بر پستاندارانی که در پارک ملی سیاه کوه وجود دارند، تا به حال ۳۴ گونه پرنده هم در این پارک دیده و شناسایی شده اند که از میان آن ها چند گونه ی در حال انقراض هم وجود دارد.

از بین این پرنده ها می توان به گونه هایی مثل کبک، چکاوک، انواع گنجشک ها، شاهین و هوبره اشاره کرد که هوبره ها و شاهین در خطر انقراض هستند.

این پارک دارای چندین گونه ی شاخص گیاهی است که هم از نظر حفاظتی و هم از نظر اکولوژیک اهمیت زیادی دارند، طبق تحقیقاتی که انجام شده مشخص اشده است که تا به امروز ۴۷ گونه ی مختلف شناسایی شده است که از بین آن ها می توان به آویشن و گل زوفا اشاره کرد.

پارک ملی سیاه کوه ترکیبی از دشت و مناطق مرتفع است، پر ارتفاع ترین نقطه ی این منطقه ۲۰۵۰ متر ارتفاع دارد که زیستگاه حیوانات قوچ و کل هم هست.

دمای هوا در این منطقه هم بسیار متغیر است، به طوری کلی فصل زمستان در این منطقه فصلی سرد و خشک و فصل تابستان آن گرم و خشک است.

هر سال به طور متوسط ۴۸ میلی متر ریزش باران در آن وجود دارد که بیشترین مقدار آن در فصل زمستان و در ماه دی اتفاق می افتد.

موقعیت جغرافیایی پارک ملی سیاه کوه

پارک ملی سیاه‌ کوه در جوار منطقه حفاظت‌شده سیاه‌ کوه در محدوده بین استان‌های یزد و اصفهان واقع شده است؛ به‌طوری که بخش‌های جنوبی این منطقه در استان یزد و بخش‌های شمالی آن در استان اصفهان قرار دارد.

پارک ملی سیاهکوه کجاست؟

در واقع، این پارک در حدفاصل مختصات ۳۲°۴۱'۲۵"N ۵۳°۴۷'۵۱"E و ۳۳°۳۰'۳۵.۶"N ۵۴°۹'۲۶.۸"E جای گرفته است.

  • آدرس: استان یزد، اردکان، ورودی جنوب‌شرقی در کیلومتر ۴۰ جاده اردکان-چوپانان/ ورودی شمال‌شرقی در کیلومتر ۱۱۵ همین جاده

با توجه به قرارگیری کویر سیاه کوه در حاشیه جنوبی منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی سیاه‌ کوه، دسترسی به پارک ملی صرفا از طریق منطقه حفاظت‌شده سیاه کوه امکان‌پذیر است.

از این‌رو دو ورودی اصلی در شمال‌شرقی و جنوب‌شرقی منطقه حفاظت‌شده سیاه کوه که هر دو از جاده آسفالته اردکان-چوپانان منشعب می‌شوند، به‌عنوان راه‌های دسترسی اصلی به منطقه محسوب هستند.

ورودی جنوب‌شرقی در کیلومتر ۴۰ جاده اردکان-چوپانان و ورودی شمال‌شرقی در کیلومتر ۱۱۵ همین جاده قرار دارد.

بر اساس تحلیل آمار ایستگاه‌های اقلیمی (کلیماتولوژی) اطراف پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده سیاه کوه، متوسط بارندگی سالانه منطقه ۴۸ میلی‌متر برآورد شده است که حداکثر بارندگی در فصل زمستان در دی ماه و حداقل در فصل تابستان اتفاق می‌افتد.

تغییرات دمایی شبانه‌روز در این منطقه شدید است؛ به‌گونه‌ای که زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های بسیار گرم و خشک دارد.

با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه، هیچ‌گونه رودخانه دائمی در پارک ملی سیاه کوه وجود ندارد و تنها در زمان بارندگی‌های شدید، رودخانه‌های فصلی و موقت منطقه آبدار می‌شوند.

مهم‌ترین منابع تامین‌کننده نیاز آبی حیات وحش شامل چشمه‌ها و سنگ‌آب‌ها است و منبع اصلی تامین آب مورد نیاز گونه‌های کوه‌زی ارتفاعات سیاه کوه، به‌ویژه کل و بز، نیز سنگ‌آبها هستند.

از منابع دیگر آب در این منطقه می‌توان از چشمه قاسم وزیر، چشمه یارعلی، چشمه‌خلق، دوگنبد، چاه ریزآب خرما، سبزچاه، قناتوک، ریزآب صالحی، ریزآب معراجی و چشمه تیهو نام برد.

پارک ملی سیاهکوه کجاست؟

همچنین برای رفع مشکل‌ کم آبی در سال‌های اخیر تعدادی آب‌انبار توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد ساخته شده است که در خشکسالی‌ها نقش بسیار مهمی در ماندگاری حیات وحش در منطقه ایفا کرده‌اند.

از جمله این آب‌انبارها می‌توان به آب‌انبار لای‌معدن، ریزآب‌خرما، چهل‌تغار، قاسم‌وزیر و آب‌انبار حوض‌ ابریشم اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید