اسرائیل مولود سازمان ملل است؛ اما آیا یاغی‌گری ممتد صهیونیست‌ها می‌تواند به زیربنای نظم بین‌الملل و سازمان ملل ضربه‌ای کار بزند؟

سیلی اسرائیل به سازمان ملل؛ آیا فرزند پدر کشی می‌کند؟

سلام نو - سرویس بین‌الملل: پس از آن که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد سه شنبه شب گفت که حملات حماس در 7 اکتبر "در خلأ اتفاق نیفتاده"، اسرائیل و سازمان ملل در یک جدال گزنده گرفتار شده اند.

اظهارات گوترش، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، خشم رژیم صهونیستی را برانگیخت و گیلاد اردان، سفیر آن، از رئیس سازمان ملل خواست استعفا دهد و گوترش را به توجیه تروریسم متهم کرد. اسرائیل از آن زمان اعلام کرده است که ویزا به مقامات سازمان ملل را رد خواهد کرد تا این درسی باشد به سازمان ملل!

گوترش ضمن محکوم کردن حملات حماس، افزود: «مردم فلسطین 56 سال تحت اشغال خفقان‌آور بوده‌اند.» اظهاراتی که از دبیرکل سازمان ملل کم‌تر شنیده شد و به چندان باب میل صهیونیست‌ها نبود است.

سازمان ملل تا اینجا درباره جنگ غزه چه کرده؟ یک مرور کلی و مختصر داشته باشیم.

اقدام دیپلماتیک سازمان ملل

نشست روز سه شنبه شورای امنیت اولین باری نبود که گوترش خواستار آتش بس در منطقه شد.

گوترش در 7 اکتبر حملات حماس را محکوم کرد. او نسبت به جان غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد که تمام تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید خشونت انجام شود.

او این خواسته را در 9 اکتبر تکرار کرد و خواستار پایان دادن به "چرخه باطل خونریزی، نفرت و دوقطبی شدن" شد.

وی همچنین از هر دو طرف و سایر نهادهایی که در 11 اکتبر درگیر هستند خواست تا از آتش افروزی بیشتر خودداری کنند. وی همچنین خواستار آزادی گروگان های اسرائیلی در غزه شد.

وی بار دیگر بر درخواست خود برای آزادی گروگان ها تاکید کرد و همچنین از رژیم صهیونیستی درخواست کرد که اجازه دسترسی کمک های بشردوستانه به نوار غزه در 15 اکتبر را بدهد و افزود که این اقدامات نباید به ابزاری برای معامله تبدیل شود.

در 18 اکتبر پس از بمباران بیمارستان الاهلی در غزه، گوترش با محکوم کردن مجازات دسته جمعی فلسطینیان، خواستار آتش بس فوری در منطقه شد. در 20 اکتبر، دبیرکل سازمان ملل از گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه بازدید کرد.

روز سه شنبه چهارمین نشست شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد که در آن 15 سفیر برای بحث در مورد خشونت هایی که از 7 اکتبر تشدید شده بود، گرد هم آمدند.

دو قطعنامه ارائه شده در این چهار جلسه شکست خورده است: قطعنامه اول توسط روسیه پیشنهاد شده بود که رای کافی به دست نیاورد، در حالی که قطعنامه دوم که توسط برزیل پیش نویس شده بود توسط ایالات متحده وتو شد.

حمایت از جنگ‌زده‌ها

هزاران نفر از ساکنان غزه خانه های خود را ترک کرده و به 64 مدرسه آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک یا همان اونروا (UNRWA) پناه برده اند.

این مدارس به دلیل وابستگی به سازمان ملل، مکان امنی برای پناهندگی محسوب می شدند.

با این حال، مدارس دیگر امن نیستند. به گفته اونروا، حداقل چندین مدرسه در غزه در اثر بمباران اسرائیل آسیب دیده اند.

کمک‌های پزشکی و بشردوستانه

سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل متحد در انتقال تجهیزات پزشکی به نوار محاصره شده غزه از طریق مرز رفح مشارکت داشته است.

اما به گفته کارشناسان، کمک های وارد شده به غزه برای ساکنان کافی نیست و از زمانی که اسرائیل در حال بازرسی از غزه است، ارسال کمک با تاخیر مواجه شده است.

این کمک ها شامل سوخت نمی شود و کمبود سوخت به طور ویژه نگران کننده است زیرا عملکرد بیمارستان ها و اونروا در غزه را تهدید می‌کند.

گوترش این کمک ها را "قطره کمک در اقیانوس نیاز" خوانده است.

قواعد بین المللی

گوترش بارها گفته است که قوانین بین المللی بشردوستانه در جنگ بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی حماس نقض شده است.

این اظهارات توسط چندین رهبر جهان تکرار شده است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت، در حالی که هر کشوری حق دفاع از خود را دارد، باید به قوانین بین المللی پایبند باشد و از غیرنظامیان محافظت کند.

گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی، هرچند حمله حماس را محکوم کردن حمله حماس، این موضوع را تکرار کرد.

ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این درگیری نتیجه ناتوانی فلسطینی‌ها برای یافتن فضای خود در حقوق بین‌الملل است و از سازمان ملل خواست تا نقش خود را به عنوان ضامن صلح بین‌المللی ایفا کند.

سازمان ملل هنوز راهی جامع برای اجرای قوانین بین المللی بشردوستانه ابداع نکرده است و سابقه موفقیت ضعیفی داشته است.

همچنین سابقه‌ای وجود دارد که ایالات متحده از طریق حق وتو، قطعنامه های انتقادی سازمان ملل متحد علیه اسرائیل را وتو می‌کند.

فرزند علیه پدر؛ وقتی اسرائیلی به صورت سازمان ملل چنگ می‌زند

اسرائیل مولود سازمان ملل است. رای‌گیری در سازمان ملل بود که آژانس یهود را قادر به این ساخت که در یک سرزمین اشغالی کشور تاسیس کند. سازمان ملل بود که به اسرائیل مشروعیت داد و با وجود به رسمت شناخته نشدن اسرائیل توسط کشورهای عربی، ایران و برخی کشورهای دیگر اسرائیل را در امور بین‌المللی درگیر کرد. سازمان ملل بود که بارها در برابر جنایت‌های اسرائیل سکوت کرد.

جالا به نظر می‌رسد اسرائیل بر صورت پدر خود یعنی سازمان ملل چنگ می‌کشد و نه تنها به شکل تشریفاتی با آن مدارا نمی‌کند بلکه عملا در برابر این ایستادگی کرده و خود را بالاتر از آن می‌داند. پرسش این جا است که در صورت ادامه وضعیت کنونی، این یاغی‌گری می‌تواند باعث آسیب دیدن بنیان‌های سازمان ملل و نظم کنونی جهان شود؟ باید صبر کرد و دید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید