رئیس دانشگاه تهران در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از تشکیل ستاد جوانی جمعیت در دانشگاه تهران خبر داد و اعلام کرد: ۸۰ باب خوابگاه متاهلی دانشگاه تهران در آذر ماه افتتاح می‌شود و کلنگ ۵۰۰ باب واحد خوابگاه متاهلی به زودی به زمین زده می‌شود.

اعطای وام قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی خارج از نوبت برای این افراد + جزییات

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی روز سه‌شنبه دوم آبان ماه در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، با تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، گفت: دانشگاه تهران باید پرچمدار تمدن‌سازی در کشور باشد و بیانات مقام معظم رهبری و بزرگان کشور همه بیانگر این است که دانشگاه‌ها باید محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشند. لذا انتظار می‌رود دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه پیشرو و پیشگام، الگوی عملی در این زمینه ارائه کند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه خانواده مهمترین سلول تمدن نوین اسلامی است، گفت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ستادی با عنوان ستاد جوانی جمعیت در دانشگاه تهران متشکل از معاونان دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شکل گرفته است و این ستاد با شورای راهبردی که در رأس آن قرار دارد، باید خانواده‌محوری را به مثابه یک زنجیره و چرخه و همچنین تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده را مورد توجه قرار دهد.

وی یکی از مبنایی‌ترین پازل‌های مفهوم خانواده‌محوری را پرورش کودکان و خردسالان دانست و افزود: همواره اندیشمندان بر این باورند که بیشتر چالش‌هایی که در جامعه با آن مواجه هستیم، ریشه در فرهنگ دارند و اگر کار فرهنگی مناسب صورت پذیرد، بسیاری از این مشکلات رخ نمی‌دهد و یا بهبود می‌یابد. از سوی دیگر متخصصان، شکل‌گیری شخصیت فرهنگی در افراد را به دوران مهد کودک و دبستان نسبت می‌دهند. اگر این دوره به خوبی شکل نگیرد، دیوار به صورت کج بالا خواهد رفت و تلاش‌های بعدی برای اصلاح، خیلی جواب نخواهد داد. سازمان‌های پیشرو در دنیا فارغ از بحث تمدنی‌اش، هویت سازمانی را از مرحله کودکی شکل می‌دهند و مدیران سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا تمامی اعضای خانواده آن سازمان را به نوعی نسبت به سازمان خود متعهد بار بیاورند و اتصال و پیوستگی عاطفی و روانی نسبت به سازمان ایجاد نمایند تا هویت سازمانی آن‌ها را شکل دهند.

مقیمی با تاکید بر این ضرورت‌های تمدنی و هویت‌بخشی سازمانی، حمایت از خانواده بزرگ دانشگاه تهران را از برنامه‌های مهم دانشگاه در دوره فعلی مدیریت برشمرد و توضیح داد: طبیعی است که بخشی از زمان و ظرفیت فکری کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه صرف تربیت فرزندان‌شان می‌شود، بنابراین به همان میزان از تمرکز بر امور سازمان کاسته می‌شود تا به امورات فرزندان خود بپردازند. اقداماتی همچون تاسیس مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، ضمن آنکه به فرآیند تمدن‌سازی و هویت‌بخشی و تعهد سازمانی کمک می‌کند، از منظر بهره‌وری سازمانی نیز قابل دفاع است. با شروع فعالیت مهدکودک دانشگاه می‌توانیم به صورت مضاعف از حضور کارکنان و ظرفیت فکری آن‌ها بهره‌مند شویم؛ چون وقتی آن‌ها از مسائل فرزندان و مراقبت‌های فرهنگی و تربیتی اطمینان خاطر پیدا کنند، با آرامش و تعهد بیشتری به خدمت در دانشگاه خواهند پرداخت و بهره‌وری هم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش در افتتاح مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، یادآور شد: بایستی تمام این حلقه‌های زنجیره شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی از مرحله شکل‌گیری شخصیت فرزندان تا تشکیل خانواده و اشتغال به هم متصل باشد تا تمدن‌سازی به درستی مسیر خود را طی کند. از این رو ما در دانشگاه تهران، به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز، در حال تکمیل این زنجیره هستیم تا ضمن ایفای نقش خود، الگوهای عملی در این زمینه را ارایه نماید. یکی دیگر از حلقه‌های این زنجیره، احداث خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل و نهضت ساخت مسکن برای کارکنان و اعضای هیات علمی است که بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی داریم، در حال تکمیل این حلقه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه، از نظر محتوایی نیز تلاش داریم ارزش‌های دانشگاه تهران را در سرتاسر این زنجیره ترویج نماییم، به ارزش‌های سه‌گانه عقلانیت‌گرایی، معنویت‌گرایی و عملگرایی در شعار دانشگاه تهران اشاره نمود و تاکید کرد: کودک‌یارانی که در مهدکودک دانشگاه فعال می‌شوند، باید دقت کنند که چگونه از کودکی جنبه‌های عقلانی، جنبه‌های معنوی و اخلاقی و جنبه‌های عملگرایی همچون مهارت‌های اجتماعی، نظم و انضباط اجتماعی را در کودکان نهادینه نمایند تا عزیزانی که در مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران تربیت می‌شوند، بتوانند در آینده برای توسعه و پیشرفت کشورمان نقش‌آفرینی کنند. این کودکان اگر حس کنند دانشگاه و جامعه برای آن‌ها ارزش قائل شده است، آن‌ها هم خود را در قبال دانشگاه و جامعه مسئول خواهند دانست و روحیه تعهد و مسئولیت‌پذیری در آن‌ها ایجاد خواهد شد.

مقیمی در ادامه افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران را افتتاح کرد و گفت: خانواده به عنوان سلول اصلی تمدن‌سازی است. در تمدن غرب که مبتنی بر فردیت و فردگرایی Individualism است، منفعت و نیاز یک فرد محور است و افراد زمانی که احساس کنند منفعت فردی آن‌ها تامین نمی‌شود، خود را نسبت به دیگران متعهد نمی‌دانند و متاسفانه مدت زمانی است که این نوع رویکردها در موضوع خانواده نظامات اجتماعی غرب در قالب هم‌خانگی، همجنس‌بازی و غیره مصداق پیدا کرده و در حال سرایت به فرهنگ‌های دیگر است. در نقطه مقابل این رویکرد، فرهنگ جمع‌گرایی Collectivism است که عمدتاً در کشورهای سوسیالیستی قابل مشاهده است که در آن به جنبه‌های انگیزه‌های فردی توجه چندانی نمی‌شود. اما در دیدگاه اسلامی، خانواده‌محوری مبنا قرار می‌گیرد. در رویکرد اسلامی، ضمن توجه به کرامت انسانی و انگیزه‌های فردی، تعهد به سایر اعضای خانواده و تحکیم و تعالی تک تک اعضای خانواده در سایه تعالیم الهی مورد توجه قرار می‌گیرد. خانواده در تمدن اسلامی علاوه بر اینها بجای قاعده جمع جبری، مبتنی بر قاعده هم‌افزایی و سینرژی است؛ یعنی خانواده فقط جمع جبری پدر، مادر و فرزندان نیست، بلکه همانگونه که در قاعده سینرژی دو بعلاوه دو می‌تواند پنج، شش و حتی بیشتر باشد، تجمیع اعضای خانواده و برکتی که خداوند متعال به جمع اعضای خانواده می‌افزاید، از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا بر خانواده‌محوری در تمدن اسلامی، روحی حاکم است که آن را با مفهوم خانواده در فرهنگ فردگرایی و جمع‌گرایی متمایز می‌سازد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان، به عنوان یک کلینیک خانواده سه کارکرد اصلی همسرگزینی، ترویج ازدواج و آموزش و مشاوره، و همچنین ارایه تسهیلات مالی و حمایتی مورد توجه قرار می‌گیرد. تلاش داریم که در یک فضای شاداب و متناسب با فرهنگ اسلامی، بحث ازدواج و آشناسازی افراد با همدیگر با وسواس و دقت لازم صورت گیرد تا جنبه‌های منفی و حواشی مربوطه بروز نکند و در عین حال تسهیل‌گری لازم در امر ازدواج دانشگاهیان صورت پذیرد.

مقیمی درباره یکی از تصمیمات برای تسهیلگری امر ازدواج دانشگاهیان، اظهار داشت: پیش‌بینی کرده‌ایم که به هر فردی که از طریق این فرآیند معرفی شود و ازدواج کند، وام قرض‌الحسنه ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت خارج از نوبت و در اسرع وقت طی همکاری با یکی از بانک‌ها اعطا شود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان آیین افتتاح مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان، بیان داشت: در نگاهی که به خانواده دانشگاه تهران داریم بایستی معنای خانواده را به معنای واقعی کلمه اجرایی کنیم. علاوه بر احداث مهد کودک دانشگاه لازم است عرصه‌های ساخت مدرسه و دبیرستان خانواده بزرگ دانشگاه تهران، ایجاد مسکن و شغل برای دانشجویان و احداث مسکن برای اساتید را دنبال کنیم. در این راستا ظرف یک ماه آینده ۸۰ باب خوابگاه متاهلی را افتتاح خواهیم کرد و با توجه به اعتبار تأمین شده، کلنگ ۵۰۰ باب واحد خوابگاه متاهلی را بزودی به زمین خواهیم زد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا دو سال آینده، ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تهران به چهار برابر افزایش خواهد یافت.

مقیمی روز سه‌شنبه دوم آبان ماه در مراسم افتتاح ساختمان شماره ۲ دانشکده تازه‌تاسیس گردشگری دانشگاه تهران با عنوان ارگ بم نیز اظهار داشت: دانشکده گردشگری بر اساس تقاضامحوری و با نگاه به برنامه‌های دولت مردمی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر حل مسائل جامعه ایجاد شده است. بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم، یکی از حوزه‌هایی که خلأ وجود دارد و دانشگاه می‌تواند در زمینه آن به جامعه و صنعت کمک کند، حوزه گردشگری است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه تلاش‌های علمی در حوزه گردشگری در کشور نوپا است، بیان داشت: علیرغم ظرفیت‌های خوبی که در کشورمان وجود دارد اما از ظرفیت‌های حوزه گردشگری در کشور به درستی استفاده نشده است. از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده گردشگری انتظار می‌رود هم برای تقویت مباحث علمی و هم مباحث مدیریتی حوزه گردشگری نقش موثری ایفا کنند تا بستر لازم برای شکوفا شدن ظرفیت‌های گردشگری در کشور فراهم شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید