معاون میراث‌ فرهنگی، اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از کشف چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی در غار زل شهرستان دلیجان خبر داد.

کشف چرم نوشته‌های دوره ساسانی در غاری در استان مرکزی

به‌گزارش سلام نو به نقل از ایمنا،  حسین محمودی امروز _ چهارشنبه سوم آبان‌ماه _ در جمع خبرنگاران از آغاز فصل اول کاوش باستان‌شناسی غار زل دلیجان خبر داد و اظهار کرد: در این غار تاریخی آثاری از چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی به دست آمده است.

وی افزود: بر اساس نتایج بررسی‌ها و کاوش‌های صورت گرفته، این غار نقش پناهگاه و نگهداری اشیا با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران را داشته و برخی از آثار دوره ساسانی در این غار نگهداری می‌شده است

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: غارها یکی از مکان‌های استقراری انسان در طول تاریخ محسوب می‌شوند، این گونه عارضه‌های طبیعی که در طول تاریخ به نوعی مورد استفاده و یا استقرار انسان بوده‌اند غارهای تاریخی محسوب می‌شوند.

محمودی با اشاره به اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است، تصریح کرد: این غار در حال حاضر توسط دکتر محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش قرار دارد.

وی اضافه کرد: در این غار تاریخی بقایای یک استخر مصنوعی و دست ساخته بشر به دست آمده که به منظور ذخیره و بهره برداری آب ایجاد شده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اضافه کرد: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید