ارتش اسرائیل به بیش از ۲۰ بیمارستان در شمال و مرکز غزه که بخش عمده خدمات بهداشتی غزه را ارائه می‌دهد، گفته که بیمارستان را تخلیه کنند چون احتمال دارد به آن‌ها حمله کنند!

فاجعه در غزه؛ بیمارها با نور موبایل و بدون بیهوشی عمل می‌شوند

سلام نو سرویس بین‌الملل: بیمارستان‌ها در غزه به دلیل کمبود آب و سوخت ژنراتورها در حال از کار افتادن هستند، در حالی که همزمان تحت فشار تعداد زیادی از تلفات و غیرنظامیانی هستند که به دنبال سرپناهی برایی فرار از بمباران اسرائیل هستند.

گاردین در ادامه می‌نویسد: پزشکان، مدیران بهداشت و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی شرایط کابوس‌آوری را توصیف می‌کنند، از جمله پزشکانی که مجبور به عمل با بیهوشی کم یا بدون بیهوشی هستند، عمل را با نور تلفن‌های همراه انجام می‌دهند به جای ضد عفونی کننده از سرکه استفاده می‌کنند.

بیمارستان های غزه نه تنها توسط هزاران بیمبه تروماتیک ناشی از بمباران های هوایی مستمر پر شده، بلکه مملو از ده ها هزار نفری هستند که به دنبال سرپناهی برای فرار از حملات اسرائیل هستند، چیزی که رسیدگی به مجروحان را دشوارتر می‌کند.

در همین حال، ارتش اسرائیل به بیش از ۲۰ بیمارستان در شمال و مرکز غزه که بخش عمده خدمات بهداشتی غزه را ارائه می‌دهد، گفته که بیمارستان را تخلیه کنند - دستوری که پزشکان می‌گویند انجام آن غیرممکن است. ( سلام نو: ارتش رژیم صهیونیستی عموما این هشدارها را قبل از هدف قرار دادن بیمارستان‌ها می‌دهد تا به نوعی از خود سلب مسئولیت کند.)

دکتر مدحت عباس، مدیر کل وزارت بهداشت غزه، می‌گوید: ما هیچ سوختی برای راه‌اندازی ژنراتورها کار نداریم و بخش‌هایی که پیش از همه تحت تأثیر قرار می‌گیرند اتاق‌های عمل، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و اورژانس است. ما در بیمارستان‌هایی که با موارد جراحی سروکار دارند، تلفات زیادی داریم. مشکل این است که از یک سو کادر درمان خسته شده‌اند و از سوی دیگر ما تجهیزات پزشکی نداریم. ما امروز تجهیزات را که در یک ماه مصرف می‌کردیم در یک روز مصرف می‌کنیم!

عباس گفت: ما در راهروهای بیمارستان‌ها بیماران را عمل می‌کنیم. ما بیماران را به جای تخت، روی زمین و با نور تلفن همراه عمل می‌کنیم در حالی که برخی از آن‌ها بیهوش نمی‌شوند.

در روزهای اخیر انتقال مقادیر محدودی از تجهیزات پزشکی در مرز مصر و غزه مجاز شده است، اما اسرائیل از توزیع آنها در شمال، جایی که بیشتر بیمارستان‌ها در آنجا هستند، خودداری می‌کند، زیرا دولت اسرائیل خواهان این است که کل نیمه شمالی نوار غزه قبل از حمله زمینی ارتش اسرائیل تخلیه شود. (سلام نو: رژیم صهیونیستی بسیار مایل نیست جمعیت نیمه شمالی غزه را به جایی شبیه مصر یا اردن بفرستد، اما این دو کشور تا کنون به چنین کاری راضی نشده‌اند.)

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید به دلیل نبود تضمین‌های امنیتی، توزیع سوخت یا مواد پزشکی در شمال غزه امکان‌پذیر نبوده است. از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، هیچ سوخت جدیدی وارد غزه نشده است و ژنراتورهای بیمارستانی و همچنین کارخانه آب شیرین کن و پمپاژ ضروری برای سیستم آب با مشکل تامین سوخت مواجه هستند.

فاجعه در غزه؛ بیمارها با نور موبایل و بدون بیهوشی عمل می‌شوند

طی چند روز گذشته، بهداشتی امدادی خوشبین بودند که در نهایت سوخت در کاروان های کمکی که از مصر عبور می کنند گنجانده شود، اما شامگاه سه شنبه، سخنگوی ارتش اسرائیل، ادم دانیل هاگاری، قاطعانه این مسئله را رد کرد و گفت: سوخت وارد غزه نخواهد شد زیرا حماس از آن برای نیازهای عملیاتی خود استفاده می کند. در صورت لزوم، حماس می تواند سوختی را که از آنروا [آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی] دزدیده است، پس دهد و به بیمارستان ها بدهد.

ویدئوی منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که بیمارستان اندونزی در شمال غزه پس از از کار افتادن ژنراتورها، خاموشی کامل را تجربه می‌کند و تنها نور داخل آن برای تلفن‌های همراه است.

عباس می‌گوید که بیماران بیمارستانی که با بودجه دولت اندونزی در سال ۲۰۱۶ ساخته شده بود، به بیمارستان الشفاء منتقل شدند که قبلاً به شدت شلوغ بود.

یکی از استادان پرستاری این بیمارستان گفت: «بیمارستان شفا دیگر بیمارستان نیست. همه جا مردم روی تشک یا مقوا روی زمین دراز می‌کشند تا سرپناهی داشته باشند اداره‌ها و بخش‌ها همه جا پر از بچه‌هایی است که در حال دویدن هستند. پرستارها خسته شده‌اند. یکی از همکاران ۲۴ ساعته کار کرده است. ما نمی‌توانیم بیماران را مرخص کنیم، زیرا آنها می‌ترسند دوباره بمباران شود و نمی‌دانند کجا بروند.

این پروفسور مانند بسیاری از پزشکان غزه نمی خواست نامش فاش شود، زیرا بسیاری معتقدند که کارکنان بهداشت هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند. تاکنون ۵۵ پزشک در غزه کشته شده اند.

سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه گفت: برخی از امکاناتی که در شمال غزه منتظر تدارکات و سوخت سازمان جهانی بهداشت هستند، شامل بیمارستان الشفا است که اشغال تخت آن در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ درصد است. بیمارستان ساخته شده توسط اندونزی به دلیل کمبود سوخت مجبور به تعطیلی برخی از خدمات حیاتی شد و اکنون با عملکرد محدود کار می‌کند. بیمارستان دوستی ترکیه، تنها بیمارستان انکولوژی در نوار غزه، به دلیل کمبود سوخت تا حدی فعال است و حدود ۲۰۰۰ بیمار سرطانی آن در معرض خطر قرار دارند.

محمد غنیم، پزشک اورژانس در بیمارستان الشفا، گفت: سازمان بهداشت جهانی به ما آموزش مدیریت تلفات جمعی داد. اما هیچ پروتکلی در جهان وجود ندارد که بتواند این حجم از تلفات را مدیریت کند.

سلام، یک جراح مشاور، گفت که او با معضل دو بیمار که به فضایی در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داشتند، مواجه شده است.

سلام گفت: «ما باید بین این دو نفر اولویت بندی می کردیم تا ببینیم کدام یک از آنها را به آی سی یو می بریم. در این شرایط، ما اولویت را به بیمار بحرانی‌تر نمی‌دهیم بلکه به آن کسی کمک می‌کنیم که شانس بیشتری برای بقا دارد.

تانیا حاج حسن، متخصص مراقبت های ویژه کودکان و پزشک بشردوستانه مقیم کانادا که به راه اندازی یک شبکه حمایتی غربی برای کارکنان بهداشتی غزه کمک می کند، گفت که یک سوم بیمارستان ها در این محدوده از کار افتاده اند.

به گفته حاج‌حس آنها یا مستقیماً مورد اصابت حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته‌اند، یا در مناطقی هستند که تهدید بمباران شده است و به همین دلیل هزاران نفر در حال حاضر در بیمارستان‌ها پناه گرفته، راهروها و راه‌های ورودی را مسدود کرده و حتی با بحران سرویس بهداشتی رو به رو شدند.

حاج‌حسن می‌گوید: بنابراین شما در مورد صدها نفر صحبت می کنید که یک توالت مشترک دارند و در راهروها زندگی می‌کنند و این بدیهی است که نگرانی های قابل توجهی برای بهداشت، تمیزی و عملکرد بیمارستان‌ها وجود داشته باشد.

وی گفت: بقیه بیمارستان ها به دلیل بار زیاد جراحات و قطع شدن عرضه بسیاری از داروها و البته عرضه سوخت، با کمتر از حداقل ظرفیت کار می کنند.

برخی از پزشکان غزه به حاج حسن گفته اند که از سرکه به عنوان ضدعفونی کننده استفاده کرده اند.

یکی دیگر از اعضای گروه پشتیبانی غربی، عمر عبدالمنان، کارشناس ارشد مغز و اعصاب اطفال در بیمارستان کودکان گریت اورموند استریت در لندن، گفت: «پزشکان روی زمین از حداقل بیهوشی استفاده می‌کنند تا بتوانند در مواد بیهوشی صرفه جویی کنند.

عبدالمنان گفت: آنها از دستکش ها و تجهیزات جراحی استفاده مجدد می کنند، زیرا به دلیل کمبود آب نمی توانند به درستی تجهیزات را استریل کنند. بیماری‌های عفونی مانند آبله مرغان در حال گسترش هستند. در این شرایط فقط مسئله زمان مطرح است و ما به زودی شاهد حصبه و وبا خواهیم بود.

کارشناسان پزشکی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) روز سه‌شنبه از بیمارستان‌های غزه بازدید کردند و گزارش‌های وحشتناک پزشکان را تأیید کردند.

مت موریس، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که آنچه که آن‌ها مشاهده می‌کنند، مرگ، ویرانی و جابه‌جایی در سطح حیرت‌آوری است. به گفته او مردم در راه پله‌های بیمارستان‌ها می‌خوابند. هزاران نفر جایی برای رفتن ندارند و به دنبال سرپناهی در بیمارستان‌ها هستند. مت موریس گفت: تیم های ما احساس کردند که دیوارهای ساختمان بر اثر انفجارهای اطراف می‌لرزد.

موریس افزود: قانون بین‌المللی بشردوستانه کاملاً واضح است که بیمارستان‌ها مکان ویژه محافظت شده‌اند. به صراحت بگویم: هیچ بیماری نباید در حالی که روی تخت بیمارستان دراز کشیده کشته شود. هیچ پزشک، پرستار یا هیچ عضو کادر پزشکی در حین کار برای نجات جان مردم نباید کشته شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید