۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 55471117

سراب‌های ایران دیدنی و زیبا هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم سراب نیلوفر در کدام شهر است.

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: چشمه‌های بزرگی که در کنارشان حوض بزرگی وجود دارد در کرمانشاه به عنوان سراب شناخته می‌شوند.

همچنین به دریاچه‌هایی که آب آن‌ها از چشمه‌های داخل یا کنار دریاچه تامین می‌شود هم سراب گفته می‌شود.

در استان کرمانشاه سراب‌های بسیاری وجود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها که فاصله کمی در حدود ۲۰ کیلومتر از شهر کرمانشاه دارد سراب نیلوفر نام دارد.

تا چند سال پیش سطح این دریاچه پوشیده از نیلوفرهای زیبا بود اما هم به سبب خشکسالی‌های پیاپی و هم به سبب چاهای عمیقی که در اطراف سراب حفر شده‌اند دریاچه رو به خشکیدگی رفت و کم‌تر اثری از نیلوفرهای آن باقی ماند.

در سالیان اخیر به خاطر بارندگی‌هایی که شکل گرفت سراب رونقی دوباره یافته و مملو از آب شده است اما اثر چندانی از نیلوفرهای سابق هم‌چنان نیست.

نیلوفر گلی تماشایی و مقدس شمرده می‌شود.

گل نیلوفر مظهر صلح و صفا هم دانسته شده که گویا به عنوانی هدیه‌ای شاهانه برای پیشکش کردن به شاهان برای شرفیاب شدن به درگاهشان به کار می‌رفته است.

گفته شده است که آب این دریاچه به جز زیبایی و زلالی که دارد می‌تواند برای پرورش ماهی هم مناسب باشد.

از پاکی و شفافیت زیاد آب این دریاچه در زمانی که وضعیت سطح آب آن مساعد است، سخن‌های بسیاری به میان آمده است.

حتی گفته شده که ساقه‌های نیلوفرهای آبی را می‌توانستید به وضوح از سطح آب مشاهده کنید.

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

سراب نیلوفر کجاست

سراب نیلوفر یکی از مقاصد مهم گردشگری در شمال غرب کرمانشاه به شمار می‌رود. گل‌های نیلوفر که در بستر دریاچه زندگی می‌کنند، سوژه‌ای عالی برای عکاسان جلوه‌های ناب طبییعی هستند و همین ویژگی‌ هرساله گردشگران بسیاری را به سوی دریاچه سراب نیلوفر می‌کشاند.

سراب نیلوفر در حاشیه روستایی به همین نام، در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد. این مجموعه تفریحی در ابتدای منطقه «سنجابی» و در دامنه کوه‌های «کماجار» واقع شده است. سراب نیلوفر مملو از نیلوفرهای آبی است که در نیمه اول سال غنچه‌ها و برگ‌های آن‌ها سر از آب برمی‌آورند و سطح زیادی از آن را می‌پوشانند. وزش باد روی تالاب سبب حرکت گل‌ها می‌شود و منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

سراب نیلوفر در واقع دریاچه‌ای طبیعی با وسعت ۱,۳۳۱ هکتار است که از تعدادی چشمه در کف و اطراف آن تغذیه می‌شود. آب زلال و شفاف دریاچه سبب می‌شود که در تمام طول سال ریشه و ساقه‌های نیلوفرهای آبی قابل دیدن باشند. در صورتی که بارندگی سالانه خوب باشد، تالاب در طول سال پرآب است و عمق بخش‌هایی از آن به ۳۲ متر می‌رسد. این تالاب دارای غارهای زیرزمینی است. آب دریاچه سراب نیلوفر نوعی مواد معدنی خاص دارد که شرایط رشد نیلوفرها را فراهم می‌کند.

سراب نیلوفر یکی از زیست‌بوم‌های مهم انواع ماهی، مرغ ماهی خوار و غازهای وحشی به شمار می‌رود. تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در فصل زمستان به سراب نیلوفر سفر می‌کنند و همین موضوع این منطقه را به یکی از نواحی مهم پرنده‌نگری کشور تبدیل کرده است.

برای رفتن به سراب نیلوفر از شهر کرمانشاه، باید در میدان اصلی شهر یا همان میدان آزادی وارد بلوار کارگر شده و تا بلوار باهنر مسیر را ادامه دهید. بلوار با هنر به جاده سراب نیلوفر می‌رسد. تابلوهای راهنما در جاده به‌خوبی مسیر رسیدن به این جاذبه را مشخص می‌کنند.

برای رفتن به سراب نیلوفر قطار یا اتوبوس در کرمانشاه وجود ندارد و بهترین راه استفاده از تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی است.

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

  • آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه، روستای سراب نیلوفر

روستاهای اطراف سراب نیلوفر

روستای سراب هنام

سراب هنام، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سلسله در استان لرستانه. این روستا در دهستان هنام قرار داره و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر (۵۲خانوار) بوده .

روستای سراب هرسم

روستای سراب هرسم یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه بوده و چشمه سارهای زیبا و خودجوش و یک تالاب منحصر بفرد پوشیده از گلهای نیلوفر دارد. اطراف سراب را درختان ارجن، بلوط و کیکم پوشش داده اند. طبیعت بکر روستا، کوه های مصفا، تپه ماهورهای به هم پیوسته القا کننده آرامشی خاص دارند. کوه های سراب و پنجه بانه از جاذبه های ورزشی این ناحیه بوده که در فصل زمستان قلل برف گیرشان منظره ای جذاب ایجاد می کنند. این روستا یکی از روستاهای دهستان هرسم هست.

به‌طورکلی سراب نیلوفر در چهار فصل سال زیبایی‌های خود را دارد. ویژگی گل‌های نیلوفر آبی شناور در سطح دریاچه، آب زلال و شفاف دریاچه و چشمه‌های اطراف آن، سراب نیلوفر را از دیگر دریاچه‌های کشور متمایز می‌کند.

پس اگر به‌دنبال دیدن منظره سبز، سفید و زرد گل‌های نیلوفر سربرآورده از آب آبی رنگ دریاچه هستید، اردیبهشت تا تیر ماه بهترین زمان سفر به آن است. در این بازه زمانی از سال گل‌های نیلوفر سربرمی‌آورند و خودنمایی می‌کنند.

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

در نیمه اول سال پرندگان مهاجر زیادی در اطراف سراب نیلوفر حضور دارند و زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کنند. در نیمه دوم سال اگرچه نیلوفرهای آبی حضور ندارند؛ ولی دیدن ریشه‌های آن‌ها در آب زلال و پاک دریاچه جذاب است.

در فصل پاییز برگ‌های زرد و نارنجی درختان اطراف دریاچه منظره‌ای دیدنی به محیط می‌بخشند. زمستان نیز در سراب نیلوفر جلوه‌ای متمایز دارد و تماشای نمای برفی این منطقه کوهستانی خالی از لطف نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید