۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
کد خبر: 55471099

بعضی مناطق ایران جلوه‌ای کم نظیر دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم آلاشت کجاست.

آلاشت کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: نام آلاشت از کلمه‌ای مازنی می‌آید. در واقع آلاشت به معنای آشیانه عقاب است. دلیل اینکه این اسم را برای این منطقه انتخاب کرده‌اند، کوهستانی بودن منطقه و عقاب‌هایی است که در این کوه‌ها آشیانه ساخته‌اند.

اگر اهل طبیعت‌گردی و شب‌مانی باشید، با کمپینگ در این منطقه احتمالاً شاهد پرواز عقاب‌هایی باشید که بر فراز آسمان آلاشت پرواز می‌کنند.

آلاشت شاید منطقه چندان بزرگی نباشد اما طبیعت و جاذبه‌های آن به اندازه‌ای است که شما را برای مدت زیادی از سفر سیراب کند. جاهای دیدنی آلاشت هم محدود به طبیعت آن نمی‌شود. گرچه که افراد بسیاری اینجا را برای آب و هوای بی‌نظیر و ییلاقی‌اش انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی آلاشت

شاید برایتان عجیب باشد، اما در این منطقه خنک ییلاقی آنقدر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری وجود دارد که با تماشای آنها حسابی جسم و روح‌تان جلا می‌گیرد. جاهای دیدنی این شهر عبارتند از:

  • موزه مردم شناسی: این موزه خانه پدری رضاشاه پهلوی بوده که امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی در این شهر شده است. در این موزه که ظاهری خشتی دارد، بیشتر سبک زندگی اهالی این شهر به نمایش گذاشته می‌شود.
  • محوطه تاریخی: در این شهر یک بافت تاریخی و قدیمی وجود دارد؛ در این محوطه بناهای خشتی به جامانده از دوران قاجار و موزه معروف این شهر به چشم می‌خورد. همچنین این بناهای خشتی جزو فهرست آثار ملی ایران هم محسوب می‌شوند.
  • رصدخانه: همانطور که گفتیم در این شهر مرتفع‌ترین رصدخانه کشور وجود دارد که پایگاه بسیاری از علاقه‌مندان ستاره شناسی محسوب می‌شود. این رصدخانه حدود یک هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به همین علت این منطقه از آسمان صاف و پرستاره‌ای در شب برخوردار است.

آلاشت کجاست؟

  • روستای چرات: این روستا یکی از جاذبه‌های آلاشت مازندارن محسوب می‌شود که از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است. در این روستا آبشار، غار و چشمه‌های مختلف به چشم می‌خورند، از این‌رو برای طبیعت‌گردی حسابی مناسب است.
  • روستای لیند: روستای لیند نیز از دیگر جاهای طبیعی این شهر محسوب می‌شود.

از دیگر جاهای دیدنی آلاشت مازندران می‌توانیم به رستم دکت، معبد دختر پاک، مسجد امام حسین و امامزاده حسن اشاره کنیم. ناگفته نماند که ورود آقایان به معبد دختر پاک ممنوع است.

در فصل زمستان هم می‌توان به این شهر سفر کرد؛ اما جاده و کوهستان این شهر پر از برف بوده و ممکن است جاده بسته شود.

ناگفته نماند که این شهر در فصل پاییز چشم‌انداز بسیار کاریزماتیکی دارد که اگر عکاس باشید یک لحظه هم دوربین خود را بر روی زمین نمی‌گذارید.

زیرا آنقدر صحنه طبیعت این شهر بی‌نظیر است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

مسیر آلاشت

اگر برایتان این سوال پیش آمده که آلاشت کجاست؟ باید گفت که این شهر در نزدیکی سوادکوه در استان مازندران قرار دارد.

همچنین به عنوان منطقه خنک ییلاقی برای اهالی مازندران در فصل تابستان محسوب می‌شود. ناگفته نماند که این شهر از سطح دریا حدود یک هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع دارد.

مسیر دسترسی به آلاشت مازندران

برای سفر به این شهر جذاب می‌توانید از مسیرهای دسترسی زیر استفاده کنید:

  • مسیر تهران به آلاشت با قطار: ابتدا بلیط قطار تهران به ساری را خریداری کرده و در ایستگاه پل سفید پیاده شوید. سپس با تاکسی به مسیر آلاشت بروید. ناگفته نماند که به وسیله قطار می‌توانید پل زیبای ورسک را هم تماشا کنید.

آلاشت کجاست؟

  • مسیر آلاشت با خودرو شخصی: ابتدا به جاده فیروزکوه رفته و بعد از گذشت از پل ورسک، با توجه به تابلوهای راهنمایی وارد این شهر شوید.

ناگفته نماند که این شهر ترمینال اتوبوس و فرودگاه هواپیمایی ندارد؛ اما می‌توانید از ایستگاه قطار یا هواپیمای شهرهای دیگر استفاده کنید و از آنجا ادامه مسیر آلاشت را با تاکسی بروید.

از تهران وارد آزادراه تهران – پردیس شوید، سپس مسیر خود را تا جاده فیروزکوه ادامه دهید. در این جاده بعد از گذر از شهر فیروزکوه و زیرآب به منطقه پل سفید می‌رسید.

از پل سفید هم عبور کنید تا به دوراهی آلاشت برسید.

سمت چپ جاده مسیر ۳۷ کیلومتری روبه‌روی شماست و باید یک جاده فرعی را طی کنید تا حدود ۴۵ دقیقه بعد به آلاشت برسید.

قبل از ورود به شهر آلاشت محله‌ای به نام کاربار وجود دارد. بعد از کاربار و در نزدیکی شهر آلاشت به جایی به نام «کاربار تپه‌سر» می‌رسید که پاتوق شب‌های مردم آلاشت است.

اهالی آلاشت در شب‌های تابستانی در این مکان در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و به گپ و گفت می‌پردازند.

پس از کاربار تپه‌سر در ورودی شهر آلاشت مازندران، یک دوراهی وجود دارد که راه سمت راست آن با سربالایی به فروشگاه، مسجد، شهرداری، مخابرات، امامزاده حسن یا به‌قول محلی‌ها سرکوه و روستاهای زیحون و سوادرودبار ختم می‌شود و راه سمت چپ هم که سرپایینی است به شهر آلاشت، موزه مردم‌شناسی و روستاهای هلی چال و چرات می‌رسد.

مسیر امامزاده حسن یا جاده سرکوه، یک جاده جنگلی است که هرچه در آن بالاتر بروید با زیبایی بیشتری روبه‌رو خواهید شد. این منطقه بکر به پارک جنگلی هم معروف است.

آلاشت کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید