چابهار از دیدنی‌ترین جاذبه‌های ایران است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بندر چابهار در کدام استان است.

بندر چابهار در کدام استان است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر چابهار به خاطر دسترسی به دریای مکران و پدیده های کوه زایی در شرق جاذبه های طبیعت گردی منحصر به فردی دارد که امروزه مورد توجه گردشگرهای بی شماری قرار گرفته است.

خوب است بدانید پدیده های طبیعی مانند گِل فشان و یا کوه های مینیاتوری فقط در یکی دو نقطه دیگر از جهان وجود دارد و از نظر بکر بودن این دیدنی های چابهار زبانزد مسافرهای ایرانی و خارجی است.

به همین خاطر است که جاذبه های چابهار معروفیت بالایی در بین گردشگرها دارد و اگر طبیعت گرد هستید فرصت دیدن این جاذبه های چابهار را نباید از دست بدهید.

چابهار با مساحت ۱۷ هزار و ۱۵۵ مترمربع در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان است که در کنار ساحل دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد و به عنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد ایران محسوب می‌شود.

چرا که چابهار، تنها شهر ایران است که بندری اقیانوسی دارد و در لنگرگاه آن کشتی‌های غول پیکر اقیانوس پیما پهلو می‌گیرند و به آب‌های آزاد دسترسی مستقیم دارند.

جاهای دیدنی چابهار

۱- کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری

کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری شهر چابهار از پدیده های موروفولوژی به شمار می روند که مشابه آن در کشور شیلی قرار دارد.

این کوه ها عمدتا با رنگ خاک سرخ و صورتی هستند و در اثر فرسایش باد و باران به این شکل در آمده اند.

این کوه ها از نوع رسوبی به شمار می روند که شیارهای رنگارنگ بر روی این کوه ها از نظر زمین شناسی بسیار اهمیت دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های چابهار است.

بندر چابهار در کدام استان است؟

در هر دو کوه های مریخی چابهار و شیلی هیچ پوشش گیاهی وجود ندارد و فاقد هر نوع گونه یِ گیاهی هستند.

خوب است بدانید که در بهمن و ماه و اسفند همایش مریخ نوردی از ساحل چابهار شروع می شود و ورزشکارها و طبیعت گردها تمام مسیر رسیدن به کوه های مریخی را پیاده طی می کنند.

کوه های مریخی و مینیاتوری یکی از دیدنی های چابهار محسوب می شود که در سفر به این شهر حتما به بازدید این پدیده بروید.

به خاطر بسپارید که برای دیدن چنین جاذبه ای حتما باید گروهی سفر کنید تا در صورت بروز خطر احتمالی هم سفرها به شما کمک کنند. کوه های مریخی خارج از شهر هستند و فاصله زیادی با مراکز درمانی شهر دارند.

۲- تالاب لیپار

یکی دیگر از جاذبه های چابهار، تالاب لیپار است. تالاب لیپار تنها تالاب صورتی رنگ ایران محسوب می شود و شاید برایتان جالب باشد که فقط چهار تالاب بزرگ در جهان به رنگ صورتی هستند که یکی از آن ها لیپار نام دارد.

علت صورتی بودن این تالاب وجود پلانکتون ها هستند.

پلاکنتون ها موجود ریز دریایی به شمار می روند که باعث پدیده شب تابی می شوند و تغییر رنگ تالاب ها را هم به وجود می آورند.

عموما پلانکتون ها در اقیانوس زندگی می کنند و به خاطر دسترسی چابهار به آب های اقیانوسی این موجودات به صورت فصلی به ساحل شهر می رسند و و چنین پدیده زیبایی را خلق می کنند.

تالاب لیپار یکی از بهترین مناطق برای پرنده نگری هم به شمار می رود و شما می توانید پرنده های چون فلامینگو، کشیم، عقاب دشتی، خوتکا و ده ها مورد دیگر را مشاهده کنید.

پرنده نگری یکی از شاخه های تخصصی گردشگری به شمار می رود که امروز توسط گروه های خاصی در ایران انجام می شود و معمولا پرنده نگر ها به تالاب لیپار که یکی از منحصر به فردترین دیدنی های چابهار است، سفر می کنند.

بندر چابهار در کدام استان است؟

۳- ساحل درک: در جنوب کشور سواحل زیادی وجود دارد. ولی ساحل درک متفاوت از دیگر سواحل است.

در این ساحل به طرز عجیبی دریا و کویر به هم رسیده‌اند. این ساحل در جاده زرآباد قرار دارد. به شما توصیه می‌کنیم که بازدید از این ساحل ویژه را از دست ندهید.

۴- گِل افشان‌ها یا بولوبولو: در نزدیکی دشت کهیر منطقه‌ای وجود دارد که در اثر فشار گاز موجود در زمین آب و گل به بیرون پرتاب می‌شوند و تپه‌های معروف گلی را به وجود می‌آورند. مردم محلی منطقه به این تپه‌ها بولوبولو یا ناف دریا می‌گویند.

۵- کوه‌های مینیاتوری: یکی از جاهای دیدنی چابهار که حتما باید از آن بازدید کنید کوه‌های مینیاتوری هستند که به دلیل وجود یک سری ترکیبات فلزی مانند آهن و مس و نوع فرسایش آن‌ها به این شکل در آمده‌اند.

سوغات چابهار

برای خرید سوغاتی از منطقه آزاد چابهار می‌توانید به بازارهای معروف این شهر بروید و صنایع دستی این منطقه شامل سوزن دوزی، سکه دوزی، زری دوزی، معرق صدف، گلیم بافی و حصیر بافی، وسایل زینتی و تراش سنگ‌های قیمتی و… را خریداری کنید.

علاوه بر آن خوراکی‌هایی مانند انواع شیرینی‌ها و ماهی‌ها بسیار خوشمزه و مناسب برای سوغات هستند.

از دیگر خوراکی‌های خوشمزه چابهار برای سوغات می‌توان به ماهی تازه و میگو، لندو، میوه‌های استوایی، ادویه جات و شکلات‌های مختلف اشاره کرد.

برای دیدن بازارهای سنتی و بازار مواد غذایی باید به سمت بلوار امام خمینی بروید.

بازارهای چابهار شامل بازار پردیس چابهار، بازار فردوس چابهار، مجتمع تجاری صالح یار، بازار صدف چابهار، بازار تیس چابهار، بازار ابریشم چابهار و مرکز تجاری الماس می‌شود.

در بازارهای چابهار انواع لباس و صنایع دستی برای خرید پیدا می‌شود. تنها کافیست کمی زمان بگذارید و در بازارهای چابهار گشت و گذار کنید.

این شهر همیشه بهار دارای آب و هوایی معتدل در همه‌ فصل‌ها است.

بندر چابهار در کدام استان است؟

شما هر زمانی که اراده کنید می‌توانید برای سفر به چابهار اقدام کنید و به این منطقه خوش آب و هوا بروید.

از مهم‌ترین خصوصیات این منطقه داشتن هوای خنک بندری در تابستان و هوای دلچسب با نسیمی ملایم در زمستان با میانگین دمای ۲۴ درجه سانتی گراد است.

اما این نکته نیز قابل ذکر است که اگر از شلوغی جمعیت فراری هستید بهتر است در روزهای غیر تعطیل به این منطقه سفر کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید