عمارت‌های شیراز بسیار خاص و زیبا توصیف می‌شوند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم عمارت شاپوری کجای شیراز است.

عمارت شاپوری کجای شیراز است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر شیراز به دلیل جاذبه های دیدنی و باغ های زیبایی که دارد از لحاظ گردشگری وجاذبه توریستی بسیار مشهور است و سالانه افراد بسیاری برای دیدن این جاذبه ها به این شهر دیدنی سفر می کنند.

از جمله زیبا ترین مکان هایی های گردشگری شهر شیراز می توان به عمارت شاپوری شیراز اشاره نمود.

این عمارت یکی از عمارت های دوره پهلوی است و محبوبیت بسیاری دارد به همین دلیل بازدید از آن بسیار پیشنهاد می شود.

تاریخچه عمارت شاپوری

اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه باغ عمارت زیبای شاپوری بگوییم خوب است بدانید که این مکان در سال ۱۳۱۰ تا سال ۱۳۱۵ توسط استاد ابوالقاسم، یک مهندس معماری مشهور در شهر شیراز و در دوره پهلوی اول بنا شده است.

این بنا در واقع متعلق به عبدالصاحب شاپوری یکی از بزرگترین تاجران کارون بوده است و همان طور که گفته شد در دهه ۷۰ توسط میراث فرهنگی خریداری شده و به ثبت ملی به عنوان آثار ملی به ثبت رسید.

در واقع تا پیش از دهه ۷۰ خانواده شاپوری در این خانه سکونت داشتند اما پس از چند سال این باغ عمارت به صورت متروکه در امده بود و کسی در آنجا ساکن نبود.

عمارت شاپوری کجای شیراز است؟

عمارت شاپوری دو طبقه دارد و زیربنای آن ۸۴۰ متر مربع و مساحت اصلی زمین آن ۴۶۳۵ متر مربع است.

بنا به سبک معماری قاجاریه ساخته شده است و در لیست اولین بناهایی قرار دارد که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته‌ شده‌اند.

دسترسی اصلی ساختمان در محور اصلی نیست و برای ورود به داخل آن باید چرخش ۹۰ درجه‌ای در نمای شمالی داشت.

معابر باغ نیز از الگویی کاملا متقارن پیروی می‌کند؛ اما درختان به‌صورت قرینه کاشته نشده‌اند.

همچنین اضافه کردن بالکن، سنتی غیرمتعارف در معماری ایران بود؛ ولی در این بنا از بالکن استفاده‌ شده است.

نقشه و طرح کلی این عمارت بسیار خاص و در دوره خود بی‌نظیر بوده است؛ به‌عنوان مثال در این بنا از راه‌پله استفاده‌ کرده‌اند که در هیچ‌یک از بناهای آن زمان راه‌پله دیده نشده است.

ضمنا در داخل عمارت اتاق‌های زیادی وجود دارد که هرکدام دارای کارکرد خاصی است.

نوآوری‌های استفاده‌شده در باغ عمارت شاپوری آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده است.

زمانی که وارد خانه می‌شوید، بعد از عبور از ورودی عمارت، پلکانی مرکزی روبروی شما قرار می‌گیرد که اتاق‌های خانه در اطراف آن ساخته شده‌اند.

قرارگیری راه پله در میان خانه از ابداع‌های معمار این عمارت است که در معماری‌های سنتی ایرانی دیده نمی‌شود؛ چرا که تا آن زمان راه پله‌ها در معماری ایرانی در حاشیه بنا قرار داشتند، ارتفاع میان طبقات را مشخص می‌کردند و عنصری جانبی بودند؛ اما در عمارت شاپوری به پلکان اهمیت زیادی داده شده است، به طوری که آن را با نقاشی‌های مختلف تزیین کرده و آن را در حد یک عنصر اصلی و حتی تشریفاتی بالا برده‌اند.

عمارت شاپوری کجای شیراز است؟

نقش دیگر این پلکان در برقراری ارتباط بین اتاق‌هاست، چرا که تا پیش از ساخت این نوع پلکان‌ها، ارتباط بین بخش‌های خانه در معماری ایرانی از طریق بازشوها در فضاهای تودرتو انجام می‌گرفت؛ اما بعد از ساخت این راه پله، اتاق‌های خانه از طریق راهرو به هم متصل شده‌اند.

راهرویی که افراد را به دو سمت خانه، شاه‌نشین‌ها و گوشواره‌ها هدایت می‌کند.

عمارت شاپوری شیراز کجاست

عمارت شاپوری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی قرار دارد. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به عمارت شاپوری، ایستگاه زندیه است که با پیاده‌ شدن در آن و اندکی پیاده‌روی، می‌توانید از خیابان‌های توحید و انوری به مقصد برسید.

اگر هم قصد استفاده از اتوبوس را دارید، سوار سرویس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی شوید و در ایستگاه چهارراه زند پایین بیایید.

از این ایستگاه با کمی پیاده‌روی، از طریق خیابان انوری به عمارت شاپوری خواهید رسید.

باغ عمارت زیبایی شاپوری شیراز در خیابان کریم خان زند و خیابان انوری واقع شده و برای رسیدن به این مکان می توان از وسایل نقلیه عمومی یا خوردو شخصی استفاده نمود.

هم چنین می توان از طریق خیابان های لطف علی خان زند و خیابان خیام نیز به خیابان انوری بروید و خود را به عمارت شاپوری برسانید.

دسترسی از طریق وسایل نقلیه عمومی برای گردشگران و توریستان راحت تر است و تنها باید از طریق ایستگاه مترو زندیه به عمارت شاپوری بروند زیرا که نزدیک ترین ایستگاه به این عمارت، ایستگاه زندیه است.

پس ازپیاده شدن از مترو تنها لازم است با اندکی پیاده روی و گذر از خیابان توحید و انوری به این باغ عمارت زیبا برسید.

عمارت شاپوری کجای شیراز است؟

همچنین دسترسی به این عمارت از طریق اتوبوس نیز امکان پذیر است و تنها می توانید با سوار شدن بر اتوبوس های پایانه ولیعصر در چهاراه زندی پیاده شوید با طی نمودن مسافتی کوتاه و پیاده روی تا خیابان انوری خود را به عمارت شاپوری شیراز برسانید.

آدرس عمارت شاپوری : فارس- شیراز – خیابان کریم‌خان زند – خیابان انوری – تقاطع اهلی – باغ و عمارت شاپوری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید