موزه‌گردی در تهران تجربه درجه یکی است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از موزه مردم شناسی ارامنه تهران را از دست ندهید.

بازدید از موزه مردم شناسی ارامنه تهران را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به شناخت تاریخ و فرهنگ ارامنه ایران علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با آداب‌ورسوم‌ آن‌ها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان دیدن کنید.

این موزه که به‌عنوان موزه ملی ارامنه و موزه مردم‌شناسی ارامنه نیز شناخته می‌شود، در کلیسای مریم مقدس تهران قرار دارد.

در این موزه ملی ارامنه وسایل شخصی آرداک مانوکیان، آثار هنری هنرمندان ارمنی همچون لیلیت تریان، کتاب‌های خطی و تاریخی، لباس‌های سنتی زنان ارمنی و ابزار و سایل مراسم‌های آیینی در معرض نمایش گذاشته شده است که بازدید از آن‌ها موجب آشنایی با فرهنگ ارامنه می‌شود.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی ارامنه ایران ،واقع در کلیسای مریم مقدس تهران که به موزه آرداک مانتوکیان شهرت دارد و فرهنگ، سبک زندگی و آداب و رسوم ارامنه ایرانی را به معرض دید قرار داده است.

موزه اسقف آرداک مانتوکیان در لیست جاذبه‌ های فرهنگی قرار دارد و در کلیسای مریم مقس تهران دایر است.

بازدید از موزه مردم شناسی ارامنه تهران را از دست ندهید

موزه اسقف آرداک مانتوکیان، یکی از موزه‌ های ایران است که به سبب معماری بسیار زیبایی که دارد، مشهور است.

این موزه که به عنوان موزه مردم شناسی ارامنه شهرت دارد، در کنار کلیسای مریم مقدس در خیابان سی تیر شهر تهران برپا شده ست.

موزه اسقف اعظم مانتوکیان به عنوان یکی از مراکز فرهنگی تهران، اشیا و ابزارهای مربوط به دین و فرهنگ ارامنه در ایران را در معرض دید قرار می‌ دهد.

این موزه از جاهای دیدنی تهران است. در تمامی کلیساهای تاریخی ایران از جمله کلیسای وانک اصفهان بخشی از محیط و فضای داخل آن را به موزه اختصاص داده اند.

این مهم را در کلیسای مریم مقدس نیز می‌ توان یافت. وجود موزه و کتابخانه در تمام کلیساها مشترک است.

بنای کلیسا به دوران پهلوی باز می ‌گردد اما برپایی موزه مردم شناسی ارامنه ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شده است.

هدف از برپایی این موزه دیدنی، به نمایش گذاشتن آداب و رسوم ارامنه عزیز در ایران بود. این مهم به افزایش جمعیت ارامنه قوت یافت.

به همین سبب یکی از ساختمان‌ های کلیسا را به موزه ملی ارمنی ها یا همان موزه مردم شناسی ارامنه اختصاص دادند.

این موزه که امروزه در اختیار و تملک خلیفه ‌گری ارامنه تهران قرار دارد، به عنوان یکی از پایگاه‌ های مهم منابع فرهنگی ارامنه در ایران به حساب می ‌آید.

این مکان برای افرادی که به مجموعه ‌های تاریخی و فرهنگی علاقه دارند، پبشنهادی بسیار مناسب و جذاب است.

با ورود به این موزه و بازدید از ابزار و اشیا که در این مکان است به برخی از رموز زندگی ارامنه دست خواهید یافت.

بازدید از موزه مردم شناسی ارامنه تهران را از دست ندهید

موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان

خیابان سی تیر یا چهارراه ادیان گذرگاهی است که در آن مردمانی با مذاهب و عقاید مختلف و مجموعه‌ای از مراکز مذهبی‌شان، همه در یک نشانی مشترک ساکن‌اند؛ در میان این گذرگاه اصیل و قدیمی امروز به سمت موزه ارامنه رفتیم.

در کلیسای مریم مقدس تهران و بخش شمالی آن ساختمانی واقع شده که با چند پله به سمت پایین شما را به موزه مردم‌شناسی ارامنه یا موزه مردم‌شناسی اسقف اعظم آرداک مانوکیان می‌رساند.

آرداک مانوکیان از سال ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۹۹ میلادی، اسقف اعظم ارامنه تهران بود و این موزه به‌طور رسمی در ۱۴ آبان ۱۳۸۷ (۴ نوامبر ۲۰۰۸) با حضور پیشوای دینی ارمنیان، جاثلیق اعظم آرام اول، رهبر کل ارمنیان حوزه سیلیسی، افتتاح شد.

در این موزه تصاویر و نقشه‌های کلیساها و دِیرهای ارامنه کشور با ذکر مشخصات فنی و مهندسی و مختصات جغرافیایی آن‌ها، لوازم و ادوات مورد استفاده درمراسم کلیسا، متعلقات روحانیون مربوط به مراسم گوناگون مذهبی، کتب خطی با محتوای دینی، لباس سنتی زنان ارمنی در دوره‌های مختلف تاریخی، مدارک، متعلقات و لوازم شخصی شادروان اسقف اعظم آرداک مانوکیان، تابلوهای نقاشی و گلچینی از آثار هنرمندان معاصر ارمنی ایران از جمله تندیس‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌ها به‌چشم می‌خورد.

دستگاه شمع‌سازی قدیمی و کتابی خطی با قدمت حدودی ۶۰۰ سال از آثار دیدنی و جالب توجه این مجموعه است. بسیاری از این آثار را افراد مختلف به موزه اهدا کرده‌اند.

در بخش ورودی حیاط کلیسا دو آرامگاه همراه با تندیس‌هایشان وجود دارد که یکی متعلق به آرداک مانوسیان‏، و دیگری تندیس یپریم‌خان از مبارزان دوره مشروطیت است.

در گوشه‌ای از حیاط کلیسا، راه پله‌ای کوچک منتهی به موزه قرار دارد؛ موزه‌ای تقریبا جدید که بیشتر اشیای آن اهدایی است و بخش زیادی از این اشیا از طرف اسقف اعظم آرداک مانوکیان هدیه داده شده است.

بازدید از موزه مردم شناسی ارامنه تهران را از دست ندهید

  • مجسمه‌ها: در یکی از تالارها آثار لیلیت تریان، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته کشور، قرار دارد؛ وی به مادر مجسمه‌سازی ایران مشهور بوده و تندیس یپریم‌خان از آثار او است.
  • لباس‌های ارامنه: در بخش دیگری از تالار، پوشش‌های سنتی بانوان ارامنه در دوران‌ مختلف به نمایش گذاشته شده و در سالنی اختصاصی لباس‌های سنتی ارامنه که زنان خیاط ارمنی آن‌ها را از روی عکس‌ها و اسناد تاریخی دوخته‌اند، قرار دارد. لباس ملکه گوراندوخت همسر شاه گاگیگ قارص و لباس منطقه فریدن را می‌توانید در این بخش ببینید.
  • ابزار: در موزه، ابزار کهن ارامنه در روستاهای گوناگون نیز دیده‌ می‌شود که در بین آن‌ها مهری است که بر روی نان‌های مقدس در آیین‌های گوناگون از آن استفاده می‌کردند.
  • دستگاه شمع‌سازی: یکی از جالب‌ترین اشیا موزه دستگاه شمع‌سازی آن است که با این دستگاه طی ۳۲ سال حدود ۳۷,۳۷۳,۵۰۰ شمع برای کلیساهای ایران ساخته شده است.
  • دیگر آثار: نشریه آلیک (قدیمی‌ترین روزنامه ارامنه)، هدایا و عکس‌های اسقف‌های اعظم و عصای آن‌ها، هدایای افراد، معرفی شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار ارامنه ایران، آثار هنرمندان معاصر ایران، کتاب‌ها و عکس‌های کلیساهای ایران، کتب دینی خطی که قدیمی‌ترین کتاب حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد، سکه‌ها و اسکناس‌های ارمنستان و آثار دیگر، از اشیایی است که در این موزه زیبا نگهداری می‌شوند.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید