۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 55470022

شیراز باغ‌های زیبا و متعددی دارد در این میان با ما همراه باشید و درباره باغ ارم شیراز ادرس بدانید.

باغ ارم شیراز ادرس

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ ارم شیراز یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که شهرت جهانی دارد.

این باغ علاوه‌بر منظره‌های طبیعی زیبا قسمتی از تاریخ بزرگان ایران را نیز دربر گرفته است. اگر قصد سفر به شیراز را دارید همراه ما باشید تا گشتی در باغ ارم بزنیم.

باغ ارم شیراز

شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که با آب و هوای عالی زیستگاه مناسبی برای انواع گیاهان و درختان به شمار می‌رود.

باغ ارم شیراز نیز به علت موقعیت جغرافیایی خود از گذشته مورد توجه بزرگان شهر شیراز قرار داشته و دولتمردان زیادی از آن به عنوان تفریحگاه استفاده می‌کردند.

در گذر زمان ساکنان این باغ به صورت تدریجی به زیبایی و شکوه آن اضافه کردند و یادگاری زیبایی را برای نسل امروز به جای گذاشتند.

این باغ در دوره زندیه توسط کریمخان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و به اوج شکوفایی و زیبایی خود رسید.

ارم پس از فوت ابوالقاسم خان نصیرالملک به دست وراث افتاد و نهایتا به سران ایل قشقایی فروخته شد.

پس از تبعید شدن سران ایل قشقایی، باغ ارم توسط حکومت پهلوی مصادره و به دانشگاه شیراز واگذار شد و امروزه دانشکده کشاورزی شیراز از باغ گیاه‌شناسی آن استفاده می‌کند و ساختمان باغ نیز در اختیار اساتید و دانشجویان حقوق قرار گرفته است.

باغ ارم شیراز ادرس

اگر کمی در میان درختان زیبا و سر به فلک کشیده ارم قدم بزنید به بخش مرکزی باغ می‌رسید که زیباترین بخش باغ ارم محسوب می‌شود.

در این قسمت عمارتی باشکوه بنا شده است که بزرگان زیادی در آن زندگی خود را سپری کرده‌اند.

این عمارت که بارها مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته، توسط یکی از معروف‌ترین معماران شیراز به نام حاج محمد حسن خان طراحی شده است و یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار محسوب می‌شود.

در جلوی عمارت استخر بزرگی با مساحت ۳۰۰ مترمربع وجود دارد که تصویر عمارت را در خود منعکس می‌کند و شکوه و عظمت آن را برای تماشاگران دوچندان می‌سازد.

وجود درختان نخل زیبا در هر گوشه استخر نیز به زیبایی و طراوت محیط اطراف عمارت می‌افزاید. به‌علاوه فواره‌های میان استخر نیز حال هوای بهتری به محیط می‌بخشند.

این عمارت سه طبقه علاوه بر معماری خاص خود، شاهکارهای گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های منحصر به فرد زیادی را از دوران قاجار به همراه دارد.

نقاشی‌های موجود در عمارت باغ ارم شیراز نیز به قدری زیبا و ماهرانه به تصویر کشیده شده است که می‌تواند هر انسان ‌هنردوستی را به وجد بیاورد.

در قسمت‌های خاصی از این عمارت کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های ارزشمندی از دوره‌های پیشین به چشم می‌خورد که از قدمت این عمارت و باغ حکایت دارند.

لذا تماشای این آثار باستانی نیز برای گردشگران خالی از لطف نیست.

باغ ارم شیراز معماری

باغ ارم که از اماکن دیدنی و پرطرفدار شیراز محسوب می شود، در زمینی به شکل مستطیل ساخته شده و دیوارهای دور باغ از جنس گل بود که اکنون جای آن ها با نرده های آهنی عوض شده اند.

باغ ارم شیراز ادرس

در برخی از بخش های باغ شیب هایی وجود داشت که معماران برای آن که آن شیب ها را از بین ببرند در آن قسمت ها، پله هایی را ساخته اند.

در قسمت غربی باغ، ساختمان های اصلی جای گرفته اند که این ساختمان ها شامل عمارت اصلی و اندرونی آن می باشد. این بخش باغ که ساختمان ها در آن قرار دارند دارای ارتفاع بیشتری نسبت به سایر نقاط باغ هستند.

در مقابل عمارت اصلی باغ، استخری بزرگ و زیبا دیده می شود که دارای مساحتی به اندازه ۳۳۵ متر و عمق نیم متر می باشد.

برای ساخت این استخر چندین تخته سنگ به کار رفته و دارای قدمتی مربوط به دوره جانی خان ایلخان می باشد.

این استخر طی مرمت هایی که روی آن صورت پذیرفت، عمق آن کاهش یافت و به نیم متر رسید. وجود چهار درخت نخل در چهار گوشه استخر باعث زیبایی چندین برابر آن شده است.

تصویر عمارت که در استخر دیده می شود، از زیبایی های این باغ به شمار می رود. حوض کوچکی در تالار حوضخانه وجود دارد که آب از آن جریان پیدا کرده و پس از آن در جوی هایی که اطراف استخر وجود دارند جاری می شود.

همچنین در اطراف باغچه هایی که در باغ وجود دارند ادامه می یابند. درهای ورودی باغ در بخش شمال باغ و بلوار ارم می باشند. درهای دیگر که در اضلاع کوچکتر هستند در سمت غرب و بلوار جام جم قرار گرفته اند.

باغ ارم شیراز در کجاست

باغ ارم شیراز در خیابانی به همین نام یعنی خیابان ارم و نزدیک به میدان ارم واقع شده است.

اگر قصد رفتن به باغ ارم با ماشین شخصی خود را دارید، از بخش شمالی شهر خود را به بلوار شهید چمران برسانید. هنگامی که به بلوار شهید چمران رسیدید مسیر آن را تا انتها پیش بگیرید. به میدان دانشجو خواهید رسید و مسیر سمت چپ را انتخاب کنید.

باغ ارم شیراز ادرس

به سمت میدان ارم بروید. به میدان ارم که رسیدید به سمت راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید. باغ ارم شیراز در این خیابان قرار دارد.

مسیر دیگری از بخش های جنوبی شهر وجود دارد که اگر با ماشین شخصی می خواهید بروید باید خود را به خیابان آزادی برسانید.

از خیابان آزادی می توانید به خیابان ارم دسترسی پیدا کنید و تا میدان ارم پیش بروید. در سمت چپ، باغ ارم شیراز قرار دارد.

همچنین اگر می خواهید با وسیله نقلیه عمومی به بازدید از باغ ارم شیراز بروید می توانید از مترو استفاده کنید.

نزدیک تریم ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه نماز بوده و از آنجا می توانید با ۱۰ دقیقه پیاده روی یا به وسیله تاکسی خود را به باغ ارم برسانید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید