تنها چهار هفته پیش از شروع عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی رهبران آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان غربی در نشست گروه ۲۰ در شهر دهلی‌نو شرکت کرده و از کشورهای در حال توسعه تقاضا کردند «حملات روسیه به غیرنظامیان اوکراینی» را در راستای حفظ احترام به منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی محکوم کنند.

سیاست دوگانه در قبال فلسطین و اوکراین، غرب را بی‌آبرو کرده است

روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت، چندین مقام غربی ناشناس اعتراف کرده‌اند غرب در ادعاهای خود در حمایت از حقوق‌بشر در قبال جنگ‌ در اوکراین و اراضی اشغالی تناقض و استاندارد دوگانه نشان داده و این تناقض‌ باعث از بین رفتن اعتبار آن‌ها نزد کشورهای در حال توسعه بزرگ و تاثیرگذار جهان مانند برزیل و هند شده است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، حمایت‌های بی‌حد و حصر غرب از رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس در غزه، تلاش‌های غربی‌ها برای جلب حمایت «کشورهای در حال توسعه» از موضع خود در قبال جنگ در اوکراین و محکوم‌کردن روسیه را با مشکل مواجه کرده است.

مقام‌ها و دیپلمات های مطلع به فایننشال تایمز گفته‌اند واکنشی که غربی‌ها به تحولات در اراضی اشغالی از بعد از آغاز عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی توسط حماس علیه رژیم صهیونیستی نشان دادند، ماه‌ها تلاش غرب برای ترسیم کردن روسیه به عنوان یک کشور مطرود در سطح جهان به خاطر ادعای نقض قوانین بین‌المللی را خنثی کرده و حالا خود آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدانشان بابت مواضعی که در حمایت از صهیونیست‌ها اتخاذ کردند متهم به ریاکاری شده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد: «مقام‌های غربی بعد از موج ملاقات‌های دیپلماتیک اضطراری، ویدئوکنفرانس‌ها و تماس‌های تلفنی خود متهم شده‌اند به دلیل شتاب در محکوم‌کردن حمله حماس و حمایت از اسرائیل، نسبت به دفاع از منافع ۲.۳ میلیون فلسطینی قصور کردند».

در اولین روزهای بعد از حمله حماس، تعدادی از دیپلمات‌های غربی اظهار نگرانی کردند که «آمریکا به اسرائیل یک چک سفید امضا به منظور حمله با تمام قوا به غزه داده است».

بیش از ۱۲ مقام غربی گفتند، این مواضع غرب باعث تضعیف تلاش‌های آن‌ها از زمان حمله سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین، برای اتفاق نظر با کشورهای پیشرو در بلوک «جهان جنوب» شامل هند، برزیل و آفریقای جنوبی بر سر لزوم حفظ نظم قانون، محور جهانی را تضعیف کرده است.

این مقام‌ها اظهار کردند، واکنش منفی کشورهای در حال توسعه به مواضع غرب متقابلا باعث تحمیل مواضع کشورهای جهان در حال توسعه در قبال جنگ اسرائیل-فلسطین شد. آن‌ها همچنین هشدار دادند، این وضعیت می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک آتی غرب در قبال اوکراین را از مسیر منحرف کند.

یک دیپلمات ارشد اعضای گروه هفت گفت: «ما قطعا نبرد در حوزه جهان جنوب را باخته‌ایم. تمامی تعاملاتی که بر سر اوکراین با بلوک جهان جنوب (کشورهای در حال توسعه) انجام داده بودیم نقش بر آب شد. دیگر قوانین و نظم جهانی را فراموش کنید. آن‌ها دیگر حتی حاضر نیستند باز به حرف ما گوش دهند.»

روزنامه انگلیسی نوشت عمده کشورهای در حال توسعه به طور سنتی دارای دیگاه حمایت از آرمان فلسطین و قائل‌شدن حق تعیین سرنوشت برای آن‌ها و ضدیت با سلطه جهانی آمریکا، مهمترین حامی رژیم صهیونیستی هستند.

چند دیپلمات آمریکایی در اظهارنظرهای خصوصی خود این نگرانی خود را مطرح کردند که دولت بایدن در پاسخ به بحران در اراضی اشغالی نتوانسته بفهمد که چطور حمایت گسترده واشنگتن از تل‌آویو می‌تواند باعث منزجر شدن اکثر کشورهای بلوک جهان جنوب شود.

در منطقه غرب آسیا هم بسیاری از اعراب احساس می‌کنند، آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی هرگز رژیم صهیونیستی را از بابت رفتارش با فلسطینی‌ها پاسخگو نکرده یا توجه کافی به جنگ‌های بی‌رحمانه در سوریه، یمن و لیبی نشان نداده‌اند.

روسیه و چین که متحدش است، روابط گرمی را با فلسطینی‌ها برقرار کرده‌اند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه دیداری را با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود در شهر پکن برگزار کرد.

دیپلمات وابسته به گروه هفت گفت: «حرف‌هایی که ما درباره اوکراین زده‌ایم باید درباره غزه هم اعمال شوند در غیر این صورت ما همه اعتبارمان را از دست می‌دهیم. چرا در برزیل، آفریقای جنوبی و اندونزی باید حرف‌هایی را که ما درباره حقوق‌بشر می‌زنیم، باور کنند؟»

تنها چهار هفته پیش از شروع عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی رهبران آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان غربی در نشست گروه ۲۰ در شهر دهلی‌نو شرکت کرده و از کشورهای در حال توسعه تقاضا کردند «حملات روسیه به غیرنظامیان اوکراینی» را در راستای حفظ احترام به منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی محکوم کنند.

کشورهای عربی به ویژه اردن و مصر، مقام‌های غربی را تحت فشار قرار داده‌اند تا نسبت به محافظت از غیرنظامیان در غزه سختگیری داشته باشند. یک مقام عربی گفت: «اگر شما قطع آب، غذا و برق در اوکراین را جنایت جنگی توصیف می‌کنید، باید همین موضع را نیز در قبال همین اتفاق در غزه داشته باشید.»

این مقامات گفتند در روزهای اخیر لحن برخی دولت‌های غربی تغییر کرده و اتحادیه اروپا و انگلیس از روز یکشنبه افزایش ارسال محموله‌های کمکی به غزه را اعلام کردند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید