آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: من به عنوان دبیرکل سازمان ملل از مقامات اسرائیلی می‌خواهم که در دستور تخلیه غزه تجدید نظر کنند.

هشدار دبیرکل سازمان ملل: به لحظه فاجعه آمیز نزدیک شده‌ایم

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در یادداشتی برای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با عنوان "چرا اسرائیل باید در دستور تخلیه غزه تجدید نظر کند»، خواستار تجدید نظر این رژیم در تصمیمش شد.

متن یادداشت دبیرکل سازمان ملل بدین شرح است:

دستور پنجشنبه شب نیروهای دفاعی اسرائیل به فلسطینی‌های ساکن غزه برای تخلیه خانه‌هایشان ظرف ۲۴ ساعت خطرناک و عمیقاً نگران‌کننده بود. هرگونه درخواست برای تخلیه دسته جمعی افراد در یک مدت بسیار کوتاه می تواند عواقب انسانی ویرانگری داشته باشد.

دستور تخلیه به حدود ۱.۱ میلیون نفر اعمال می شود. این دستور برای سرزمینی اعمال می شود که در محاصره است ، تحت بمباران هوایی قرار گرفته و بدون سوخت، برق، آب و غذا می باشد. این دستور برای کارکنان سازمان ملل متحد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر که در مراکز سازمان ملل از جمله مدارس، مراکز بهداشتی و کلینیک ها پناه گرفته اند، اعمال می شود. این دستور در مورد صدها هزار کودک صدق می کند: تقریباً نیمی از جمعیت غزه زیر ۱۸ سال سن دارند.

من به عنوان دبیر کل سازمان ملل از مقامات اسرائیلی می خواهم که در مورد این دستور تجدید نظر کنند.

ما به یک لحظه فاجعه آمیز نزدیک شده ایم. ضروری است که همه طرفها و کسانی که بر آنها نفوذ دارند, هر کاری برای جلوگیری از خشونت جدید یا سرایت درگیری به کرانه باختری و منطقه وسیعتر انجام دهند.

ما فورا به راهی برای خروج از این بن‌بست فاجعه‌بار قبل از از نابودی جان‌های بیشتر نیاز داریم.

واضح است که تحولات جاری در خاورمیانه جوامع را در سراسر جهان قطبی می‌کند، اختلافات را بیشتر می‌کند و نفرت را گسترش می‌دهد و تشدید می‌کند. اگر حقیقت اولین قربانی جنگ است، منطق قربانی بعدی خواهد بود.

من از شنیدن لفظ نسل کشی که وارد گفتمان عمومی می شود وحشت دارم. مردم انسانیت یکدیگر را فراموش می کنند.

وقتی خودم را به جای یک یهودی اسرائیلی قرار می دهم، وحشت های اخیر در چارچوب دهه ها تبعیض، اخراج، تبعید و نابودی، که منجر به هولوکاست شد را به یاد می آورم.

اگر من یک فلسطینی ساکن غزه بودم که جامعه من نسل ها به حاشیه رانده و فراموش شده، پدربزرگ و مادربزرگ من مجبور به ترک روستاها و خانه های خود شده، اگر خوش شانس باشم، فرزندانم از چندین جنگ جان سالم به در برده، به عنوان یک فلسطینی جایی برای رفتن نداشته و هیچ راه حل سیاسی در افق دیده نمی شد، روند صلح اساساً توسط جامعه بین المللی نادیده گرفته شده، شهرک سازی ها، اخراج ها و اشغال های بی پایان ادامه یافته بود، برای من طبیعی است که احساس درد، ناامنی و خشم کنم.

بدیهی است که نارضایتی هایی که مردم فلسطین احساس می کنند، هیچ توجیهی برای وحشت ایجاد شده علیه غیرنظامیان در اسرائیل نیست. من یک بار دیگر حملات نفرت انگیز حماس و دیگران را که اسرائیل را به وحشت انداختند، کاملا محکوم می کنم.

واضح است که اقدامات هولناک حماس، مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی کند.

اسرائیل باید نیازهای مشروع خود برای امنیت را تحقق بخشد و فلسطینی ها باید چشم انداز روشنی را برای ایجاد کشور خود در راستای قطعنامه های سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافقات قبلی داشته باشند.

این چرخه هولناک خشونت و خونریزی روزافزون باید پایان یابد. واضح است که دو طرف در این مناقشه نمی توانند بدون اقدام هماهنگ و حمایت قوی جامعه بین المللی، به راه حلی دست یابند. این تنها راه برای حفظ امنیت و فرصت برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید