۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 55468977

سدها جاذبه های گردشگری جالبی محسوب می‌شوند از این رو با ما همراه باشید و تا بدانیم سد بارون کجاست.

سد بارون کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: سد بارون یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان آذربایجان غربی به‌ شمار می‌رود و در جنوب شهرستان ماکو، روی رودخانه زنگمار و در نزدیکی روستای بارون احداث شده است.

کلیسای مریم مقدس ماکو که با نام کلیسای زور زور نیز شناخته می‌شود و از مهم‌ترین دیدنی های ماکو به شمار می‌آید، در نزدیکی سد قرار دارد.

برای ورود به سد بارون نیازمند اجازه هستید و عموم مردم امکان بازدید از آن را ندارد.

دریاچه پشت این سد نیز از مناظر زیبایی برخوردار است و امکان ماهیگیری در آن وجود دارد.

وضعیت سد بارون ماکو

نام چالدران را احتمالا به خاطر جنگ سختی که در آن منطقه میان عثمانیان و شاه اسماعیل صفوی رخ داد شنیده‌اید.

محل رخ دادن این جنگ در شهرستان چالدران کنونی بوده است، شهرستان تازه تاسیسی با آب و هوای مطلوب در بهار و تابستان که بیشتر به خاطر قره کلیسا (اثر ثبت جهانی شده‌اش در یونسکو) شهره است.

سد بارون کجاست؟

تالاب‌ها و مرداب‌ها و طبیعت این شهرستان که در استان آذربایجان غربی گرفته آن را دیدنی‌تر کرده است.

رودخانه زنگمار که از دیگر آثار طبیعی این شهر است از کوه‌های مرزی ایران و ترکیه در ماکو می‌گذرد و به رود ارس می‌ریزد.

سد مخزونی ماکو که به سد بارون نیز شهرت دارد در نزدیکی روستای بارون احداث شده و از آب آن برای آبیاری اراضی کشاورزی منطقه استفاده می‌شود.

آب ورودی به سد بارون با ظرفیت ۱۴۰ میلیون متر مکعب از رودهای روان در چالدران تامین می‌شود.

از آنجا که این سد از بزرگترین سدهای منطقه به شمار می‌آید و ماهی‌های مختلفی در آن زندگی می‌کنند، افراد زیادی برای ماهیگیری به آن مراجعه می‌کنند.

اگر دوست دارید از سد بارون چالدران دیدن کنید علاوه بر لذت بردن از چشم‌اندازهای طبیعی و هوای پاک پر از اکسیژنش به کلیسای زورزور (یکی از کلیساهای ثبت شده در میراث یونسکو) که در نزدیکی آن قرار گرفته نیز سری بزنید.

سد بارون در شهرستان ماکو قرار دارد که برای وارد شدن به این قسمت باید از نگهبان سد اجازه بگیریدتا بتوا نید وارداین قسمت شوید ما هم برای دیدن کلیسای زور زور که در نزدیکی این سد قرار دارد به این قسمت رفتیم اطلاعاتی که از این کلیسا بدست آوردیم این بود که این کلیسا به دلیل اینکه به زیر سد می رفته کلیسا را جا به جا کردن واز پایین سد به بالا آن را آورده اند. اطراف این سد مناظره زیبا و همچنین دریاچه بزرگی دارد که مناسب ما هیگیری کردن است.

سد بارون کجاست؟

سد بارون یکی از بزرگترین سدهای شهرستان ماکو می‌باشد که دارای مناظرزیبا و همچنین دریاچه بزرگی است و برای ماهیگیری نیز مناسب میباشد که البته برای ورود به این مجموعه از نگهبانی سد یا مسئول مربوطه باید اجازه بگیرید ، البته ما هم به دلیل بازدید از کلیسای زورزور وارد این قسمت از سد شدیم مگر نه اجازه نزدیک شدن به سد رو به هیچ کس از مردم عادی به دلیل امنیتی نمیدهند ؛ این سد در جنوب این شهرستان و بر روی رودخانه زنگمار و در نزدیکی روستای بارون احداث شده است ؛ در اینجا هنر طبیعت و انسان را در کنار هم خواهید دید که منظره ترکیب دریاچه و دشت اطراف آن را نباید از دست داد؛ پیشنهاد میکنم اگر به ماکو سفر میکنید حتما برای دیدن این طبیعت زیبا به خصوص کلیسای تاریخی نزدیک ان از ان بازدید کنید

ادرس سد بارون

شهرستان ماکو، یکی از زیباترین مناطق گردشگری و توریستی در ایران و استان آذربایجان غربی است.

میهمان‌نوازی و فرهنگ غنی مردم ماکو در کنار غذاهای محلی و سوغات بومی، در بین گردشگران از شهرت قابل‌توجهی برخوردار است.

ساکنان این منطقه از کشور به زبان ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی صحبت می‌کنند و اکثریت ایشان پیرو مذاهب شیعه و سنی هستند.

ماکو یکی از شهرهای مرزی کشور است و بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا بعد از شانگهای به شمار می‌رود.

وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی ثبت شده، ده‌ها اثر طبیعی و بازار مرزی، این شهر را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در شمال غرب کشور تبدیل کرده است.

سد بارون کجاست؟

ماکو با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود می‌تواند سفری خاطره‌انگیز و مطلوب را برای گردشگران رقم بزند.

سد بارون در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو، بر روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون احداث شده است.

رودخانه زنگمار، که سد مخزنی ماکو بر روی آن احداث شده است از کوههای مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد و نهایتا در شهرستان پلدشت به رودخانه ارس می پیوندد.

وجود دشت حاصلخیز پلدشت در پائین دست سد بارون، این امکان را بوجود آورده تا بهره برداری از آب سد بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از این اراضی از آب کشاورزی مطمئن بهره مند گردد.

سد بارون یکی از بزرگترین سدهای شهرستان ماکو می‌باشد که دارای مناظرزیبا و همچنین دریاچه بزرگی است و برای ماهیگیری نیز مناسب است.

سد بارون با توجه به اینکه در کنار کلیسای زور زور قرار گرفته مورد توجه بسیاری از گردشگران این منطقه است.

ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید