جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: تمام ۶ میلیارد دلار پول ایران همچنان در بانک قطری بوده و از آن استفاده نشده است.

کاخ سفید: تمام ۶ میلیارد دلار ایران همچنان در بانک قطری است
به گزارش سلام نو، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: تمام ۶ میلیارد دلار پول ایران همچنان در بانک قطری بوده و از آن استفاده نشده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۰ مهرماه جاری در جمع خبرنگاران گفت: هیچگاه قرار نبود حکومت ایران به این پول دست یابد. این حساب که پیش از این در کره جنوبی بود در واقع توسط دولت پیشین آمریکا برای همین هدف ایجاد شده بود.

کربی افزود: مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا نیز اعلام کرده بود که این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهد شد و ما هیچ اقدامی متفاوت با آن انجام نداده ایم. تنها کاری که ما انجام دادیم انتقال این پول از کره جنوبی که به دلایل فنی پول ایران را غیر قابل دسترس کرده بود، به قطر است و به این کشور دسترسی بیشتری می دهد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: هیچ بخشی از این پول توسط حکومت ایران استفاده نشده است و اگر قرار باشد این پول مورد استفاده قرار گیرد، به فروشندگان تایید شده منتقل می شود تا برای خرید کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. ما بر هر سنت این پول و اهدافی که قرار است از آنها استفاده شود نظارت داریم.

کربی تصریح کرد: ما همیشه این توانایی را داشته ایم که بر پول ایران نظارت و تعیین کنیم که آیا این پول قانونی یا غیر قانونی مصرف شده است. این شرایط تغییر نکرده است.

پیش از این، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد ادعای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست را مبنی بر توافق امریکا با قطر را برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار پولهای آزاد شده ایران رد کرد.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی، ادعای روزنامه آمریکا واشنگتن پست را مبنی بر توافق امریکا با قطر را برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران رد کرد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی نوشت: سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

پیش از این، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۸ مهرماه جاری درباره درخواست های برخی سناتورهای جمهوریخواه در کنگره برای مسدود کردن دوباره ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران که اکنون در حساب هایی در قطر است، با اشاره به نقل قولی از مایک پمپئو وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در زمینه ایجاد این حساب ها در دوم نوامبر سال ۲۰۱۸ گفت: این دولت پیشین آمریکا بود که ابتدا اجازه داد این پول ایران سپرده گذاری شود.

وی با رد این ادعا که ایران می تواند از این پول برای فعالیت های بی ثبات کننده استفاده کند، گفت: ۱۰۰ درصد درآمدی که ایران از فروش نفت خام دریافت می‌کند در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شود و ایران می‌تواند فقط برای تجارت بشردوستانه یا تجارت دوجانبه کالاها و خدمات غیرتحریمی استفاده کند.

میلر با بیان ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ایران همیشه از تروریسم حمایت مالی کرده است. آنها همیشه از فعالیت های بدخواهانه در منطقه حمایت مالی کرده اند و به همین دلیل است که ما همیشه برای پاسخگویی انها اقدام کرده ایم. اما این پول (پول های آزاد شده ایران در قطر) فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده است و در حال حاضر یک سنت آن هزینه نشده است.

گروهی متشکل از ۲۰ سناتور جمهوری خواه از جمله مارشا بلکبرن و مارکو روبیو، لیندسی گراهام، جان تون، مایک لی، آر یوتا، ریک اسکات، جیمز لنکفورد، جان کورنین، و تام کاتن در واکنش به حملات حماس به اسرائیل در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که دارایی های ۶ میلیارد دلاری ایران را که ماه گذشته در توافق تبادل زندانیان آمریکایی از حساب‌های کره جنوبی به قطر آزاد شده بود، مسدود کند.

رسانه های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده "طوفان الاقصی" از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید