رئیس‌جمهور گفت: اندیشه‌های حافظ، بهترین جلوه‌ای است که به دشمنان اسلام نشان می‌دهد به هیچ وجه نمی توان کشور ایران را اسلام‌زدایی کرد و وجوه و شئون دین را در ایران کمرنگ نمود.

رئیس جمهور:  شخصیت و میراث گرانقدر حافظ را  مورد توجه قرار بدهید /  اندیشه‌های حافظ نشان می‌دهد که نمی‌توان کشور ایران را اسلام‌زدایی کرد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در آیین یادروز حافظ شیرازی که با حضور جمعی از شاعران داخلی و خارجی همچنین مسؤولان برگزار شد، اظهار داشت: حافظ از حقیقت دین اسلام، پیرایه‌زدایی کرد و شعر او که ندا و جلوه حق تعالی را به همراه دارد، انسان پریشان معاصر را به آرامش می‌رساند.

وی ادامه داد: کسی که حقیقت شعرش از قرآن نشأت گرفته باشد، در هر موقعیتی جلوه ای از اثرگذاری کلامش را بر همگان هویدا می کند.

رئیسی با اشاره به آیه " نون والقلم و ما یسطرون" افزود: هر مسطور قلمی نمی تواند انسان‌سازی به دنبال داشته باشد اما مسطور حافظ، انسان‌سازی و جامعه سازی قرآنی را به دنبال داشته و قلمش در راستای حقیقت دین و سعادت انسان بوده است که این مصداق همان قلمی است که خدا به آن سوگند یاد می‌کند و در اعصار و نسل‌ها تاثیرگذار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه اهالی قلم و اندیشمندان می توانند از اخلاص و تاثیرگذاری حافظ بهره‌مند شوند، افزود:هیچ شاعری تاکنون نتوانسته اثرگذاری و نفوذ کلام حافظ را داشته باشد و هیچ کتابی نتوانسته در همه خانه‌ها جای بگیرد چرا که هیچ کتابی همچون دیوان حافظ، نقش هدایتـگری نداشته باشد.

حافظ همانند شهدا، زنده است و با ما سخن می‌گوید

وی بیان کرد: با خواندن اشعار حافظ خود را در معرض نسیم هدایت الهی قرار دهید و دل دادن به شعر حافظ، جان را جلا می دهد و در مسیر هدایت الهی قرار می گیرد.

رئیسی با بیان اینکه حافظ همانند شهدا، حی و زنده است و با ما سخن می‌گوید، اضافه کرد: اشعار حافظ با همه اقشار و قبایل ارتباط برقرار می کند و همه انسان‌ها در هر سطحی به شعر حافظ رجوع کرده اند، همچنین تعدادی از علما و عرفا به ویژه امام خمینی، در نصایح و مواعظ همچنین در تبیین حقیقت از اندیشه‌های حافظ بهره جسته‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران با مفاخر دینی شناخته می شود که منشأ آنها حافظ است، تاکید کرد: اندیشه‌های حافظ، بهترین جلوه ای است که به دشمنان اسلام نشان می‌دهد به هیچ وجه نمی توان کشور ایران را اسلام‌زدایی کرد و وجوه و شئون دین را در ایران کمرنگ نمود.

وی با اشاره به شعر خوانی شاعران در مراسم یادروز حافظ اظهار داشت: این یک موهبت است که رهبر معظم انقلاب به شعر و شاعران اهمیت می‌دهند و با شاعران جلساتی برگزار می‌کنند.

لزوم تشکیل اتاق فکر جهت تبیین اندیشه‌های حافظ و انتقال به نسل جدید

وی اظهار داشت: مرکز حافظ شناسی صرفا به شناسنامه و روایت تاریخی حافظ بسنده نکند، بلکه تحلیل اندیشه حافظ و تاثیرگذاری آن بر نسل نوجوان و جوان را در برنامه خود قرار دهد.

رئیسی ادامه داد: شایسته است یک اتاق فکر، جهت تبیین اندیشه‌های حافظ و سعدی تشکیل شود و برای این کار نیاز به تشکیل هیأت امنا است که اساتید دانشگاهی را گرد هم جمع کنند و به تولید محتوای مناسب بپردازند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شیراز، حرم شاهچراغ(ع)، تخت جمشید و حافظیه دارد که بین این سه قله نمی‌توان تفکیکی قائل شد.

وی افزود: تخت جمشید نمایانگر تمدن ایرانی است و حافظ منشا ارتباط تمدن و هنر و شعر ایرانی است و تقابلی بین این دو عرصه وجود ندارد.

رئیسی با اشاره به بازگشت الواح تخت‌جمشید به ایران گفت: امیدواریم سایر الواح سریع‌تر به ایران بازگردد و در ایران مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید