درگیری بین حماس و اسرائیل باعث افزایش قیمت دلار و بازارهای موازی گشته و در حال حاضر قیمت دلار به حدود ۵۲ هزار تومان در حال نوسان است.

پیش بینی افزایش قیمت دلار به ۵۹ هزار تومان

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت آنلاین، جنگ بین حماس و اسراییل از ابتدای هفته باعث موج جدید قیمت ارز و البته به اعتقاد برخی کارشناسان هیجان کاذب بازار شده است. قیمت دلار روز گذشته در بازار آزاد بعد از سه ماه از کانال ۵۰ هزار تومان عبور کرد و وارد کانال ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان شد؛ این در حالی است که قیمت دلار از هفدهم تیرماه تاکنون در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در رفت‌وآمد بود درحالی که بازار خالی از خریدار بوده است. حال با نوسانات بازار و با توجه به وضعیت بحرانی دلار در تمامی مدت سال در کشور، اکثر افراد به دنبال پیش بینی وضعیتی برای آینده هستند.

وحید شقاقی در خصوص پیش بینی وضعیت قیمت دلار به تجارت آنلاین گفت: طبق نظریه برابری قدرت خرید و ساختار بازار ارز در اقتصاد ایران، با فرض دوره زمانی ۲۰ ساله از مقطع یکسانسازی نرخ ارز در ۱۳۸۱، قیمت واقعی دلار برای ۱۴۰۲ حدود ۴۴ هزار تومان برآورد میشود اما چنانچه تورم سال ۱۴۰۲ معادل ۴۰ درصد درنظر گرفته شود، برآورد قیمت واقعی دلار برای پایان سال ۱۴۰۳ در محدوده ۵۵ تا ۵۹ هزار تومان خواهد بود.

این استاد دانشگاه بیان می کند: پیش بینی بنده حاکی از این است که قیمت واقعی دلار با قیمت مرکز مبادله و نیز قیمت بازار آزاد متفاوت است. بطوریکه قیمت دلار در مرکز مبادله حوالی ۴۲ هزار تومان و در بازار آزاد در محدوده ۴۹ هزار تومان است. باید تاکید کنم چنانچه قیمت دلار با یک نرخ مشخص حداقل ۶ ماه در ساختار اقتصاد ایران جریان پیدا کرد، به دلیل پدیده تطابق و سازگاری ساختارهای اقتصادی و تجاری با نرخ دلار، دیگر امکان کاهش قابل ملاحظه وجود نداشت. به عنوان مثال چند ماهی است که نرخ ارز مبادله ای حدود ۴۲ هزار تومان است، لذا بدلیل سازگاری و تعدیل ساختارهای اقتصادی با این نرخ، دیگر امکان کاهش قیمت دلار از سطح این نرخ با وقوع هر تکانه و رخداد مثبت، امکان پذیر نخواهد بود.

شقاقی با بیان اینکه برای ماههای پیش روی سال ۱۴۰۲ به دلیل وقوع شرایط احتیاط و انتظار در اقتصاد ایران، نوسانات قابل توجهی در بازار دلار رخ نخواهد داد و پس از فروکش التهاب چند روز اخیر حمله حماس به رژیم اشغالگر، با احتمال زیاد دلار مجدداً به محدوده و نزدیکی سطح مقاومت ۵۰ هزار تومان بازگشت خواهد گشت و التهاب اخیر نیز موقتی و زودگذر است، افزود: با این حال معتقدم برای سال ۱۴۰۳ شرایط پیچیده و نوسانات دلار بستگی به شدت انتظارات تورمی (بالاخص حاصل انتخابات آمریکا) و نحوه مدیریت بازارساز ارز دارد. البته سال بعد فشار سنگینی بر بازارساز ارز وارد خواهد شد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی فعلاً سیاست بانک مرکزی، افزایش تدریجی نرخ سود و اجرای سیاست تثبیت (ثبات) اقتصادی است. انضباط بانکی و اصلاح ساختار بانکها با رویکرد کنترل ترازنامه، کاهش اضافه برداشت بانکها، کاهش ناترازی بانکها، فروش بنگاهها و اموال مازاد بانکها، کاهش دارایی های سمی و موهومی نظام بانکی و برخورد جدی با بانک های بد دردستور کار است. درصورت اجرای دقیق و کامل این اصلاحات ساختاری در نظام بانکی، روند کاهش رشد نقدینگی به تدریج نمایان خواهد شد.

این اقتصاددان معتقد است: دلارزدایی با بهرهگیری از ظرفیت کشورهای بریکس، تلاش برای پیمانهای پولی دو یا چندجانبه و تقویت نقشه ارزی کشور در دستورکار است با این حال موفقیت همه این اقدامات درگرو توسعه بخش تجارت خارجی ایران، روابط تجاری مستحکم و پایدار و توسعه کمی و کیفی صادرات غیرنفتی است.

البته ذکر این نکته مهم است که مسیر کنترل قیمت دلار از مهار و کنترل تورم می گذرد و برای ثبات بازار ارز، کاهش تورم یک الزام است و مهار تورم در اقتصاد ایران پیچیده، بسیار سخت (البته شدنی ولی طاقت فرسا) و از مسیر پیوند بخش پولی با بخش واقعی اقتصاد میگذرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید