برخی مردان متاهل تصور می‌کنند که هر وقت اراده کنند و دلشان بخواهد می‌توانند دوباره ازدواج کنند و به قول قدیمی‌ها آب از آب تکان نخورد! اما قانون و مقررات این موضوع را خوش خیالی این مردان می‌داند و برایشان روشن کرده که ازدواج مجدد با حضور همسر به همین راحتی‌ها نیست!

آیا در ایران مرد برای ازدواج مجدد نیاز به اجازه همسر دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین؛ دکتر صفر شعبانی، کارشناس معاونت پیشگیری از جرم دادگستری درتشریح بند۱۲ سند ازدواج می‌گوید:«با توجه به این بند مهم قید شده در سند ازدواج، اگر زوج بدون گرفتن رضایت زوجه ازدواج مجدد داشته باشد، یا اینکه دادگاه تشخیص دهد که عدالت بین دو همسر شخص رعایت نشده، حق طلاق را به زوجه می‌دهد. در شرایط گفته شده زوجه می‌تواند از طریق دادگاه خود را مطلقه کند.»

شعبانی درادامه به شرایط لازم برای ازدواج مجدد اشاره می‌کند و می‌گوید:«طبق ماده ۱۶ قانون حمایت از حق خانواده، برای اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه شروطی مطرح است. زوج می‌تواند در صورت دارا بودن این شرایط در مواقع لزوم نسبت به اخذ اجازه ازدواج مجدد اقدام کند. اول اینکه زوج بتواند رضایت همسر را جلب کند. در چنین مواردی زوجه با اعلام کتبی، رضایت خود مبنی بر ازدواج دوم زوج را اعلام می‌کند. البته در برخی موارد به دلایل مختلفی از جمله بیماری جسمی یا روحی همسر اول شخص قادر به انجام وظایف زناشویی زندگی مشترک نیست. در چنین مواردی اگر زوج بتواند درستی ادعا خود را ثابت کند، دادگاه مجوز ازدواج مجدد را به او می‌دهد.»

کارشناس باسابقه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری اضافه می‌کند:«عدم تمکین زن از شوهر از دیگر مواردی است که با اثبات آن به دادگاه می‌توان نسبت به اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه اقدام کرد. البته در صورت ابتلای زن به جنون، بیماری‌های صعب العلاج و اعتیاد مضر نیز دادگاه اجازه ازدواج مجدد را به مرد می‌دهد.»

شعبانی به موارد دیگری هم که به مرد اجازه می‌دهد برای ازدواج دوم اقدام کندمی‌پردازد و می‌گوید: «یکی دیگر از موارد محکومیت زن به حبس برای مدت ۵ سال یا بیشتر، ترک خانه و زندگی مشترک توسط زن، غایب بودن و مفقود الاثر شدن زن هم از دیگر شرایط لازم نیز از جمله مواردی است که با اثبات آن به دادگاه مرد می‌تواند نسبت به اخذ مجوز ازدواج مجدد اقدام کند.»

وی تاکید می‌کندکه با این حال شروط ذکر شده برای اقدام نسب به اخذ مجوز ازدواج مجدد لازم است، اما کافی نیست. اگر زوج قصد دریافت مجوز ازدواج مجدد از دادگاه را دارد باید مدارک و مستندات لازم برای اثبات ادعای خود را به دادگاه ارائه دهد. هدف از بررسی این موارد آگاهی دادگاه نسبت به این موضوع است که آیا مرد توانایی مالی تامین دو زندگی را دارد یا خیر.

شعبانی درپایان این نکته را هم متذکر می‌شود:«اگر مردی بدون داشتن رضایت همسر اول یا بدون دریافت مجوز ازدواج مجدد از سمت دادگاه نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند، بنا بر قوانین نمی‌تواند ازدواج دوم خود را ثبت قانونی کند. سر دفتر دفاتر ثبت ازدواج هم بدون رضایت همسر اول یا مجوز ازدواج مجدد حق ثبت قانونی ازدواج دوم را ندارند. در صورتیکه بدون رضایت همسر اول یا داشتن مجوز ازدواج دوم ازدواج دوم شخصی را ثبت کنند قانون آنها را از ادامه اشتغال محروم می‌کند.»

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید