چرا عملیاتی اخیر حماس مهم است و حماس چطور از گروهی که عملیات پراکنده انجام می‌داد به این نقطه رسید؟

سرگذشت مقاومت؛ حماس چطور این قدر قدرتمند شد؟

سلام نو - سرویس بین‌الملل: احتمالا شما هم از خود می‌پرسید که درگیری‌ها حماس با اشغالگران قدس و فلسطین از کجا به این نقطه رسید و چرا بسیاری عملیات اخیر حماس را نقطه عطفی در مبارات این گروه علیه اشغالگری‌های رژیم اسرائیل می‌دانند.

برای درک این موضوع بد نیست نگاهی به عملکرد متقابل حماس و رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیس این گروه مقاومت فلسطینی داشته باشیم و ببینیم چطور مورد سلاخی و کشتار رژیم اسرائیل قرار گرفت و چطور از یک گروه با عملیات‌های پراکنده به چنین دست آوردی رسید.

با سلام نو همراه باشید.

۱۹۸۷ - حماس در جریان اولین انتفاضه یا قیام فلسطینیان علیه رژیم اشغالگر قدس تشکیل شد. شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی و محمد طه سه موسس حماس بودند. حماس به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین بنیان‌گذاری شد.

۱۹۹۱- اولین حملات جدی حماس علیه اهداف رژیم صهیونیستی انجام شد.

۱۹۹۳ - اولین توافقنامه اسلو با هدف برقراری صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها امضا شد. حماس با روند صلح مخالف کرد و با حملاتی در سرزمین‌های اشغالی موضع خود را اعلام کرد.

۲۰۰۰ – رژیم صهیونیستی و فلسطینیان نتوانستند به توافق نهایی در روند صلح برسند. دو ماه بعد، تظاهرات فلسطینیان علیه بازدید آریل شارون از مسجد الاقصی تبدیل به انتفاضه دوم شد.

۲۰۰۱-۲۰۰۲ - حماس یک سری حملات در اراضی اشغالی انجام داد. در این حملات بیش از ۲۰ اشغالگر کشته شدند. رژیم صهیونیستی در واکنش به این حملات فرمانده نظامی حماس، صلاح شحاده را با انداختن یک بمب یک تنی روی خانه او ترور کرد. در این حمله هشت خانه کاملا و ۱۵ خانه تا حدی ویران و ۱۵ نفر دیگر نیز شهید شدند. رژیم صهیونیستی محاصره یاسر عرفات در شهر رام الله کرانه باختری را نیز تشدید کرد.

مارس-آوریل ۲۰۰۴ - رژیم صهیونیستی رهبر معنوی حماس، شیخ احمد یاسین، و رهبر سیاسی این جنبش عبدالعزیز رنتیسی را به فاصله یک ماه از یک دیگر در غزه با حمله هوایی شهید کرد. در هر دو محله فرزندان یاسین و رنتیسی همراه پدرانشان شهید شدند.

۱۵ اوت ۲۰۰۵ - نیروهای صهیونیست شروع به عقب نشینی یک جانبه از غزه کردند و این منطقه را تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین رها کردند.

۲۵ ژانویه ۲۰۰۶ - حماس اکثریت کرسی ها را در انتخابات پارلمانی فلسطین به دست آورد. رژیم صهیونیستی و ایالات متحده کمک های خود را به فلسطینی ها قطع کردند، زیرا حماس حاضر نبود رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت بشناسد.

۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ - حماس سرباز صهیونیست گیلعاد شالیت را در یک حمله برون مرزی دستگیر کرد که باعث حملات هوایی و تهاجم این رژیم شد. شالیت در نهایت بیش از پنج سال بعد در یک تبادل زندانی آزاد می شود. اسارات شالیت یکی از دلایل جنگ ۳۳ روزه رژیم اشغالگر قدس با حزب الله ارزیابی می‌شود.

۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ - حماس در یک درگیری داخلی کوتاه غزه را تصرف کرد و نیروهای فتح، وفادار به محمود عباس که در کرانه باختری مستقر بودند را برکنار و کنترل کامل منطقه را به دست گرفت.

۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ – رژیم صهیونیستی در ۵ نوامبر غزه را به طور کامل محاصره و ارتباط آن با دنیا را قطع کرد و در ۲۷ دسامبر به بهانه شلیک راکت به سرزمین‌های اشغالی جنگی ۲۲ روزه را علیه غزه آغاز کرد. در این جنگ حدود ۱۴۰۰ فلسطینی شهید و ۴۰۰۰ ساختمان در غزه کاملا ویران شدند. در مقابل ۱۳ صهیونیست قبل از توافق آتش بس کشته شدند.

۱۴ نوامبر ۲۰۱۲ - رژیم صهیونیستی احمد الجعبری فرمانده شاخه نظامی حماس را شهید کرد. با این اتفاق هشت روز شلیک راکت مبارزان فلسطینی و حملات هوایی رژیم صهیونیستی به یک دیگر ادامه داشت.

ژوئیه تا اوت ۲۰۱۴ – رژیم صهیونیستی مدعی شد که حماس سه نوجوان را ربوده و کشته. محمود عباس رئیس دولت فلسطین با وجود اختلاف با حماس گفت که هیچ مدرکی درباره نقش حماس پیدا نشده. نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نیز هیچ سندی ارائه نکرد، اما به این بهانه به غزه حمله کرد. ۲۲۵۱ فلسطینی از جمله ۵۵۱ کودک شهید شدند. بیش از ۱۰ هزار تن مجروح شدند و ۱۰۰ هزار تن بی‌خانمان شدند. از طرف صهیونیست نیز ۷۳ تن کشته شدند.

مارس ۲۰۱۸ – فلسطینی‌ها علیه سربازان صهیونیست تظاهرات کردند. گزارش شده است که بیش از ۱۷۰ فلسطینی در تظاهرات شهید شدند. این اتفاقات منجر به درگیری‌هایی بین رژیم صهیونیستی و حماس شد.

۷ مه ۲۰۲۱ - پس از هفته ها تنش در ماه رمضان، پلیس رژیم صهیونیستی با معترضان فلسطینی درگیر شد. حماس خواستار خروج نیروهای امنیتی صهیونیست از مسجد الاقصی شد. دور تازه‌ای از درگیری مشهور به جنگ ۱۱ روزه‌ رخ داد که در آن۲۵۰ فلسطینی شهید و ۱۳ صهیونیست کشته شدند. در این درگیری‌ها یک ساختمان مسکونی ۱۳ طبقه در غزه پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی نابود شد و ارتش این رژیم یکی از فرماندهان ارشد حماس را در غزه شهید کرد. ژانویه ۲۰۲۳ پس از حمله نظامیان صهیونیست به اردوگاه آوارگان و شهید کردن هفت نظامی فلسطینی و دو غیرنظامی، جهاد اسلامی از نوار غزه دو راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد. این اقدام تلفات جانی در پی نداشت و رژیم صهیونیستی با حملات هوایی به غزه پاسخ داد.

اکتبر ۲۰۲۳ – حماس برای اولین بار در عملیاتی همه جانبه تحت عنوان طوفان الاقصی از دریا، هوا و زمین به سرزمین‌های اشغالی حمله کرد... رژیم صهیونیستی مدعی شده جنگی طولانی در پیش است و این رژیم تصمیم به نابودی توان نظامی و دولتی جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی دارد.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید