جنگل های شمال ایران تماشایی و بی همتا هستند از این رو با ما همراه باشید و جنگل سیسنگان در مازندران را حتما ببینید.

جنگل سیسنگان در مازندران را حتما ببینید

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک جنگلی سیسنگان یکی از بهترین و جذاب‌ترین پارک های جنگلی در استان مازندران است.

جنگل ها از جمله ارزشمندترین سرمایه های طبیعی هستند که به تعداد زیاد در شهرهای شمالی ایران می توان پیدا کرد.

همچنین پارک های جنگلی از بهترین مکان های گردشگری در شهرهای شمالی هستند که گردشگران می توانند برای گردش و استراحت و تفریح به سراغ آن ها بروند.

با توجه به پوشش گیاهی فوق العاده و بی نظیری که پارک جنگلی سیسنگان دارد و همچنین امکانات رفاهی عالی و درجه یک آن باعث شده تا بسیاری از گردشگران برای بازدید از این مجموعه‌ بی همتا به پارک جنگلی سیسنگان مراجعه کنند.

از مشخصات قابل توجه این پارک جنگلی می توان به وسیع بودن و محل قرارگیری در کنار دریا اشاره کرد.

جنگل سیسنگان در مازندران

پارک جنگلی سیسنگان، از جمله مشهورترین پارک‌های جنگلی مازندران و ایران به شمار می‌رود.

جنگل سیسنگان در مازندران را حتما ببینید

پوشش گیاهی فوق‌العاده پارک جنگلی سیسنگان در کنار امکانات رفاهی و تفریحی درجه یک، آن را به جاذبه‌ای محبوب در بین گردشگران تبدیل کرده است.

گستردگی و قرارگیری در کنار دریا، دو ویژگی اصلی پارک جنگلی سی‌ سنگان به شمار می‌رود.

پارک جنگلی سیسنگان در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد؛ سیسنگان از شمال به دریای خزر، از غرب به روستای توسکاتک، از جنوب به سلسله کوه‌های البرز و از شرق به روستای صلاح‌الدین کلا محدود شده است.

پارک جنگلی سیسنگان در سال ۱۳۴۴ با طراحی مهندس آشتیانی به بهره‌برداری رسید.

هدف اصلی از شکل‌گیری این پارک جنگلی، حفاظت از گونه‌های خاص شمشاد و گونه‌های جانوری این منطقه بود؛ با این حال،‌ استقبال بی‌نظیر مردم از پارک جنگلی سیسنگان سبب شد تا بیشتر به آن توجه شود؛ در سال‌های پس از آن، امکانات تفریحی و رفاهی بیشتری به پارک جنگلی سیسنگان اضافه شدند تا این پارک جنگلی به یکی از بهترین پارک‌های جنگلی و ساحلی شمال ایران تبدیل شود.

درباره نامگذاری این پارک جنگلی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

برخی از داستان‌های قدیمی و نقل‌شده حاکی از آن است که ملکه‌ای به نام «شیمای چهل گیس» بر سرزمینی سرسبز حکمرانی می‌کرده است؛ روزی او با پادشاه توران یعنی افراسیاب پیمان دوستی می‌بندد.

جنگل سیسنگان در مازندران را حتما ببینید

در همان زمان، فردی به نام منوچهر تازی که در جنگ با افراسیاب، پدر و عموهایش را از دست داده بود، تصمیم می‌گیرد برای انتقام گرفتن و نابودی پیمان دوستی بین افراسیاب و شیما، سد ماز کجوز را نابود کند.

از بین رفتن سد سبب می‌شود تا تمام منطقه به زیر آب برود و لشکریان افراسیاب و ملکه نابود شوند؛ از همین رو، این سرزمین از آن پس به‌عنوان سرزمین سیل و سنگان یا سیسنگان مشهور شده است.

پارک جنگلی سیسنگان که بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت دارد، امروزه، بزرگترین ذخیره شمشاد در ایران و حتی خاورمیانه را درون خود جای داده است.

بخش قابل‌توجهی از پارک جنگلی سیسنگان در کنار دریای خزر قرار دارد؛ ترکیب ساحل، جنگل و دریا، مناظری بسیار زیبا و تماشایی را ایجاد کرده است.

ارتفاع پارک جنگلی سیسنگان به حدود ۵۰ متر نیز می‌رسد؛ ولی هرچه بیشتر به‌سمت ساحل حرکت کنید، این ارتفاع کاهش پیدا می‌کند.

جنگل سیسنگان نوشهر

پارک جنگلی سی سنگان که در ۳۵ کیلومتری نوشهر قرار دارد، در سال ۱۳۴۴ و با پیشنهاد و طراحی مهندس آشتیانی ایجاد شد و نامش از آن زمان بر سر زبان ها افتاد.

پارک جنگلی که از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه های البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا منتهی می شود و مساحت کلی آن ۶۰۲ کیلومترمربع است.

پارک جنگلی سیسنگان که در ابتدا با هدف حفاظت از گونه های نادر شمشاد و سایر گونه های گیاهی و جانوری تاسیس شد؛ اما به تدریج امکانات و جاذبه های دیگری به آن اضافه شد و این پارک را به یکی از مشهورترین پارک های جنگلی و ساحلی مازندران تبدیل کرد.

البته سی سنگان هنوز تنها ذخیره گاه بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه به شمار می رود و مساحت زیادی از پوشش گیاهی جنگلی و ساحلی را به خود اختصاص داده است.

جنگل سیسنگان در مازندران را حتما ببینید

از گونه های مشهور موجود در پارک جنگلی سی سنگان به غیر از شمشاد می توان به بلوط هایی اشاره کرد که گاه ارتفاع آنها به ۱۰ متر نیز می رسد؛ بلوط هایی که سایه‌سار خود را بر کرانه دریای خزر پهن کرده و نقش و نگار خاصی به طبیعت ساحلی پارک می دهند.

در کنار اینها، این پارک محلی برای نگهداری از گونه های متنوع درختچه خشبی، علفی و جانوری نیز هست.

از قسمت دریا که به سمت جنگل پارک حرکت می کنیم بر ارتفاع پارک افزوده می شود و در بالاترین نقطه، ارتفاع آن به ۵۰ متر می رسد.

این پارک از بهترین و با ارزش ترین پارک های طبیعت گردی موجود در ایران به شمار می رود که هم در بخش ساحلی و هم در بخش جنگلی خود امکانات اقامتی و رفاهی خوبی برای رفاه حال گردشگران فراهم کرده است.

آدرس: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری نوشهر

پارک جنگلی سی سنگان در ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد. برای رسیدن به آن باید خود را به شهرستان نور یا نوشهر برسانید. تابلوهای راهنمایی زیادی شما را به سمت پارک جنگلی سی سنگان راهنمایی می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید