جاذبه های گردشگری شمال ایران دیدنی است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در روستای داماش گیلان بدانید.

روستاگردی در روستای داماش گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: داماش روستایی زیبا و از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در ۱۳۰ کلومتری رشت قرار گرفته است.

این روستا حدود ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد. مختصات جغرافیایی این روستا مختصات جغرافیایی (۴۹ درجه و ۴۸ دقیقه طول شرقی) و (۳۶ درجه و ۴۴ ذقیقه عرض شمالی) است.

آشنایی با روستای داماش

قرارگیری داماش در ارتفاعات رشت کوه البرز باعث شده که داماش مناظری دیدنی و آب و هوای عالی داشته باشد، ولی به همین به علت، این روستا فاقد اراضی هموار برای محصولات کشاوری است.

بنابراین، عموم مردم این روستا که به زبان «تاتی» صحبت می‌کنند، از طریق باغداری، دامداری و یا ارائه خدمات ابرار معاش می‌کنند.

یکی از جاذبه های روستای داماش به رویش گل سوسن چلچراغ (نام علمی: Lilium ledebourii) در این منطقه است.

روستاگردی در روستای داماش گیلان

این گل برای نخسیت بار توسط محققی به‌نام لدربوری کشف شد و در سال ۱۳۵۴ توسط اداره کل محیط زیست استان گیلان به عنوان یک اثر ملی کم و معرفی شد.

با توجه به نادر بودن این گل ملی و ثبت شده در فهرست میراث طبیعی، سازمان محیط زیست اطراف این زمین را حصار کشی کرده و از آنجا که این منطقه جزء مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور است هرگونه بهره برداری از آن تنها با مجوز رسمی از دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط زیست کشور ممکن خواهد بود.

سوسن چلچراغ که گونه‌های تیره سوسن است، تنها ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارد. گل سوسن چلچراغ بسیار کمیاب است و تنها در دو منطقه در دنیا می‌روید. یکی در اطراف روستای داماش و دیگری در لنکران جمهوری آذربایجان.

جاذبه دیگر این روستا آب معدنی آن است و خیلی از گردشگران برای همین منظور به داماش سفر می‌کنند. کارخانه آب معدنی داماش در این روستا تاسیس شده است و فعالیت می‌کند.

اغلب مردم داماش همچنان از لباس های محلی خود استفاده می‌کنند. پوشیدن لباس محلی به خصوص در مراسم و جشن‏‌های روستا مانند مراسم عروسی و جشنواره گل سوسن چلچراغ عمومیت بیشتری یافته است. جوراب و گلیم جزو بخش بزرگی از صنایع دستی این روستا را شامل می‌شوند.

غذاهای محلی روستای داماش گیلان نیز شامل سیاه قاتق یا فسنجان (ترکیبی از گردوی کوبیده، گوشت مرغابی یا انواع دیگر مرغ‏‌ها و گاهی گوشت قرمز، رب انار و غیره)، قیمه پلو و انواع کباب مانند کباب ششلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه می‌‏باشد که در خانه‏‌ها و رستوران‏‌های روستا تهیه و به مشتریان عرضه می‏‌شوند.

روستاگردی در روستای داماش گیلان

جاهای دیدنی داماش

داماش به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، وجود مناطق سرسبز و همچنین رشته‌کوه البرز، یکی از زیباترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان است.

در این منطقه به غیر از تماشای سوسن چلچراغ، می‌توانید از چشمه‌های آب معدنی داماش نیز دیدن کنید. چشمه اصلی داماش در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای انواع املاح معدنی از جمله کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است.

شاخه‌ای از این آب معدنی به حوضچه‌ای در مرکز روستا هدایت می‌شود و در دسترس بومیان منطقه قرار می‌گیرد و مابقی آن در کارخانه آب‌معدنی داماش بسته‌بندی و به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

داماش، زادگاه علیرضا جهانبخش، آقای گل فوتبال هلند و جنتلمن فوتبال ایران است.

آب و هوای روستای داماش در بهار و تابستان، معتدل و خنک و در فصل‌های پاییز و زمستان سرد است. آب و هوای داماش در بیشتر مواقع سال، بارانی و مه‌آلود است.

بیشتر گردشگران، ماه‌های خرداد و تیر را برای سفر به داماش انتخاب می‌کنند؛ زیرا سوسن چلچراغ در اوایل خرداد ماه آماده گل‌دهی می‌شود و در نهایت در اواسط خرداد گل می‌دهد.

گل‌های سوسن چلچراغ عمر زیادی ندارند و فقط تا اواسط تیرماه دوام می‌آورند.

برای همین، بهترین زمان سفر برای تماشای سوسن چلچراغ، از اواسط خرداد تا اواسط تیر است. البته شما می‌توانید در دیگر ماههای فصل بهار و تابستان و همچنین فصل پاییز نیز به داماش سفر کنید تا از آب و هوای مطبوع این منطقه لذت ببرید.

سفر به داماش بیشتر در قالب تورهای یک روزه انجام می‌شود؛ پس سبک و راحت سفر کنید.

روستاگردی در روستای داماش گیلان

در سفر به داماش، لباس و کفش راحتی بپوشید و یک دست لباس اضافه (لباس گرم، بادگیر، لباس بارانی)، کرم ضدآفتاب، عینک دودی، آب، غذا و وسایل شخصی را به‌همراه ببرید.

توجه داشته باشید که داماش، منطقه‌ای بکر است و گل سوسن چلچراغ از جمله نوادر طبیعی جهان به شمار می‌آید؛ پس در سفر به این منطقه مراقب محیط زیست باشید، زباله‌های خود را در طبیعت نریزید و گل سوسن چلچراغ را از ریشه درنیاورید.

به خاطر داشته باشید که تخریب این گل در محدوده محافظت شده ممنوع است و از ریشه درآوردن هر پیاز سوسن چلچراغ حدود ۴۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

استان گیلان با ۱۷۰ تا ۲۲۰ نوع غذای محلی، از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان کشور ایران است.

انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شوند و به‌قدری مشهور و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام آن‌ها را نشنیده باشید.

آب و هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، سبب شده است تا انواع خوراکی‌های طبیعی از جمله صیفی‌جات، میوه‌ها و حبوبات در این منطقه رشد کنند و شاید به همین دلیل است که غذا در این منطقه، تا این حد متنوع است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید