جاذبه های تاریخی پایتخت تماشایی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره سردر باغ ملی؛ جاذبه ای فوق العاده در تهران بدانید.

سردر باغ ملی؛ جاذبه ای فوق العاده در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: در میان خیابان ها و کوچه پس کوچه های تهران، خیابان امام خمینی حال و هوای ویژه ای دارد.

این خیابان شاید همیشه پر همهمه و ترافیک باشد؛ اما بنیادی ترین سازه ها را در خود جای داده است و به قولی می توان آن را قلب پایتخت دانست.

سردر باغ ملی یکی از بناهای موجود در این خیابان است که پیش از ساخته شدن برج آزادی به عنوان نماد این کلانشهر شناخته می شد و امروزه جاذبه ای خیره کننده به شمار می رود.

جالب آنکه بدانید فیلم‌هایی مانند مدار صفر درجه که داستانش در زمان رضاخان رخ می دهد، در جوار این سردر ساخته شده است.

تاریخچه سردر باغ ملی تهران

تهرانی‌های قدیم به خوبی با میدان مشق آشنا هستند. جایی که در آن، آموزش‌های نظامی به سربازان و نظامیان داده می‌شد. این محل، دقیقا همان جایی است که سردر باغ ملی تهران در آن قرار دارد.

میدان مشق نظام در زمان ناصرالدین شاه به دو طاق نما و درب بزرگ دو لنگه‌ای مزین شد و نام آن به سر در ناصری تغییر یافت اما با روی کار آمدن پهلوی، دستور ساخت سردر کنونی در این میدان صادر شد.

با توجه به اینکه سنگ بنای اولیه سردر باغ ملی در زمان قاجار گذاشته شد، مدت بسیار زیادی از این سازه عظیم و بنیادی به عنوان نماد اصلی شهر تهران یاد می‌شد. لازم به ذکر است که بنای مد نظر در سال ۱۳۹۴ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

سردر باغ ملی؛ جاذبه ای فوق العاده در تهران

معماری سردر باغ ملی تهران، آمیزه هنرمندانه‌ای از تصاویر تاریخ کهن ایران شامل کوروش کبیر، فروهرها و مردمان هخامنشی است.

البته نقش و نگار این سردر فقط به همین موارد ختم نمی‌شود و در آن می‌توان انواع نگاره‌های دیگری از جمله تصاویر توپ و تانک، گلوله توپ، میدان جنگ، آیه‌هایی از قرآن کریم، نام امامان، پرچم ایران و غیره را نیز مشاهده کرد.

همچنین مولفه‌هایی از کودتای سوم اسفند نیز در کاشی‌کاری‌های سردر باغ ملی تهران دیده می‌شود.

این سردر که توسط معماری کاشانی به نام جعفر خان و با همراهی اساتید معماری دیگری همچون استاد اسماعیلی، کریم منیژه و استاد مقدم طراحی و ساخته شده، سبک معماری ایرانی را به معماری اروپایی گره زده و کاشی‌کاری‌ها و کلاه فرنگی بسیار زیبایی را خلق کرده است.

ساختار آجری سردر باغ ملی، هشت ستون مدور آن، سرستون‌هایی که در نقش برگ کنگر به وجود آمده‌اند و قاب‌بندی‌های فوق العاده زیبای آجری تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های معماری سردر باغ ملی تهران هستند.

به همه این موارد، درب‌های چدنی و زیبای سردر باغ ملی را نیز اضافه کنید تا به زیبایی‌های آن بیشتر پی ببرید.

روی کاشی‌کاری‌های نمای سردر باغ ملی اشعاری از محمدعلی کیهانی و ندیم‌الملک صنعتگر دیده می‌شود. کاشی‌های سردر نیز شامل نقوش بسیار زیبایی نظیر تاجی با دو شیر، پلنگ، شیر، خورشید و مسلسل است.

در کاشی‌کاری‌های سردر باغ ملی عناصری برای یادبود کودتای سوم اسفند و تسخیر تهران توسط رضاخان وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به رضاشاه در حال تیراندازی، تخریب برج و بارو با گلوله‌های توپ، نقوش تمام قد لژیون قزاق در دو طرف ورودی اصلی‌ و دو فرشته پیروزی اشاره کرد که کم‌وبیش از حجاری‌های طاق بستان کرمانشاه الهام گرفته‌اند.

سردر باغ ملی؛ جاذبه ای فوق العاده در تهران

باغ ملی تهران ساعت بازدید

اگر قصد دارید از سردر باغ ملی بازدید کنید، بهتر است ترافیک منطقه و وسایل حمل‌ونقل عمومی را در ساعات شلوغی در نظر داشته باشید. روزها عکس‌های متعددتری می‌توان گرفت و جزئیات بیشتری دیده می‌شوند. شب‌ها نیز با نورپردازی زیبا، سردر باغ ملی جلوه‌ای دیگر به خود می‌گیرد.

بازدید از سردر باغ ملی هیچ هزینه‌ای ندارد و شاید این مورد نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت سردر باغ ملی تهران است. کافیست شما در سفری که به تهران دارید حدود ۱ تا ۱.۵ ساعت از زمان خود را به تماشای این سردر اختصاص دهید و با نزدیک شدن به آن، آشنایی بیشتر و بهتری با جزئیات نمادینی که بر روی کاشی‌کاری‌های سردر باغ ملی طرح شده‌اند، داشته باشید.
با توجه به پوشش بسیار خوب خیابان امام خمینی تهران توسط مترو، دسترسی به باغ ملی بسیار آسان می‌شود.

بدین منظور کافیست شما در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) پیاده شوید تا پس از حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی آرام به سمت غرب پایتخت، خود را در مقابل این شاهکار خارق العاده قرار دهید.

لازم به ذکر است که اتوبوس‌های پایانه‌های فیاض بخش و قورخانه نیز امکان دسترسی به سردر باغ ملی تهران را میسر می‌سازند.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان امام خمینی

ماشین شخصی: به یاد داشته باشید که این جاذبه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد پس برای استفاده از ماشین شخصی برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

اتوبوس: با استفاده از خطوطی که از خیابان امام خمینی گذر می کنند خود را به ایستگاه خیام برسانید و از آنجا با کمی پیاده روی به سردر باغ ملی برسید.

مترو: با استفاه از خطوط 1 و 2 به ایستگاه امام خمینی بروید و با کمی پیاده روی خود را به سردر باغ ملی برسانید.

سردر باغ ملی؛ جاذبه ای فوق العاده در تهران

این مکان که ارزش تاریخی و زیبایی هنری بی‌نظیری دارد، معمولا در صدر اولویت‌های گردشگران پایتخت قرار می‌گیرد. بنابراین، آشنایی با ابعاد مختلف سردر باغ ملی و آگاهی از اطلاعات موجود در مورد این بنا می‌تواند بسیار جذاب باشد.

همین که پای تان به آن سوی این سردر می رسد، دیگر خبری از همهمه خیابان امام خمینی و رفت و آمدهایش نیست. نسیم خنکی می وزد و جلوه زیبایی پیش روی تان قرار می گیرد.

می توانید در میان این آرامش و زیبایی قدم بزنید و به لحظات تان رنگی دیگر ببخشید. اگر خسته هستید، به سراغ نیمکت ها بروید و دقایقی را بر روی آنها بنشینید. از دیدن مناظر لذت ببرید و در قلب تهران قدیم طعمی متفاوت از گردش را بچشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید