اگر از منظر تمدنی به سرزمین ایران و حوزه نفوذ آن نگاه کنیم، درمی‌یابیم که پهنه و سپهر ایران بسیار بزرگ‌تر ازآن است که در نقشه می‌بینیم و تصور می‌کنیم. خراسان در قدیم پهناورترین استان کشور بوده است.

خطر بالقوه و بالفعل افغان‌ها برای امنیت ملی

به گزارش سلام نو به نقل از ستاره صبح، بر اساس مطالعات و بررسی‌های عزیز الله عطاردی، تاریخ‌پژوه در قدیم خراسان از ده‌نمک گرمسار شروع می‌شد و تا نزدیکی شهر کاشغر در چین ادامه داشت. ضعف و ناتوانی حکمرانان نابخرد به‌تدریج موجب تجزیه این سرزمین شد.

شهرهایی مثل هرات، گنجه، ایروان، باکو، بلخ، سمرقند، بخارا و ... پیش‌ازاین جزو شهرهای ایران به شمار می‌رفتند. اکنون با وجود اینکه بیش از ۱۵۰ سال است که از ایران جداشده‌اند؛ اما هنوز آثار فرهنگ و تمدن ایرانی در رفتار، گویش و بناهای این شهرها دیده می‌شود. با این مقدمه به چند موضوع در ارتباط با افغانستان همسایه شرقی کشورمان اشاره می‌شود:

۱-حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان از قوم پشتو هستند که مذهب آن‌ها سنی است. این قوم همواره بر افغانستان حاکم بوده و هست.

۲-جمعیت هزاره‌ها (شیعیان) حدود ۱۰ درصد است. این گروه همواره زیر ظلم و ستم پشتوها و طالبان بوده و هست.

۳-حدود ۷۰ درصد از جمعیت افغانستان به زبان فارسی صحبت می‌کنند یا آن را می‌فهمند.

۴-طالبان جزو قوم پشتو است. این قوم خون‌خوار یک بار در فاصله ۲۰۰۱-۱۹۹۶ و بار دوم ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ به قدرت رسید. این تروریست‌ها چه درگذشته و چه اکنون در ظلم و جنایت علیه مردم ستم دیده افغانستان کوتاهی نکرده‌اند. علاوه بر کشتار و ضایع کردن حقوق افراد باعث آوارگی میلیون‌ها افغانی شده‌اند. مطابق گزارش سازمان ملل اکنون ۹۰ درصد مردم این دیار زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

۵-ارتش سرخ اتحادجماهیر شوروی در سال ۱۳۵۸ به افغانستان حمله کرد و آنجا را به تصرف خود درآورد و فردی به نام «نجیب الله» را به‌عنوان دست‌نشانده خود گمارد. شوروی ۱۴ سال در آنجا به جنایت، کشتار و زندانی کردن افغان‌ها کمک کرد، اما سرانجام با مقاومت مردم این دیار به رهبری شاه مسعود ارتش سرخ فرار را برقرار ترجیح داد و افغانستان را ترک کرد.

سرمنشأ مهاجرت افغان‌ها به ایران و پاکستان روس‌ها بودند، زیرا آن‌ها باعث فرار افغان‌ها به ایران و پاکستان شدند. مردم ایران از آن زمان تاکنون تاوان سنگین میلیون‌ها مهاجر افغان را که متأسفانه تعدادشان درگذر زمان به‌جای کاهش افزایش‌یافته، می‌پردازند.

نویسنده در دولت میرحسین موسوی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان بزرگ بود و در مجلس سوم نیز در فاصله سال ۱۳۷۱-۱۳۶۷ نماینده مشهد بود. چه در مسئولیت استانداری و چه در سمت نمایندگی مجلس همواره ورود بی‌رویه افغان‌ها به ایران به‌ویژه مشهد را به‌صورت بالقوه و بالفعل به ضرر امنیت ملی استان خراسان و شهر مشهد می‌دانست. در این‌ارتباط هشدارهای لازم در خصوص جلوگیری از ورود افغان‌ها، کنترل آن‌ها، نگهداری در کمپ و ... به مسئولان داده شد ولی متأسفانه توجه نشد. وضع به گونه‌ای شد که در گذشته و حال حاشیه شهر مشهد پر از افغان‌ها شده و برخی شهرک‌ها و محلات نیز انگار کابلستان شده است. حضور افغان‌ها در این شهر باعث ناهنجاری و جمعیت غالب در برخی نقاط شهر شده است. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که به بهانه اشتراکات فرهنگی، دینی، قومی، انسانی چند میلیون مهاجر را بپذیرد آن هم مهاجرینی که نخبه نیستند و سرمایه و تخصص هم ندارند. آیا این خطر نیست؟ این جماعت بیشتر در کارهای بنایی، خدمات، نگهبانی و ... مهارت دارند. این کارها را خود ایرانی‌ها هم می‌توانند انجام دهند. وقتی روزی ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار افغان وارد کشور شود این جماعت نان، آب، شغل و دیگر نیازها را دارد. جالب است که امام‌جمعه مشهد به حمایت از هجوم افغان‌ها برخاسته و یک نماینده روحانی مجلس هم گفته باید به این افراد شناسنامه داده شود تا مشابه ایرانیان بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

ورود چند میلیون افغان به کشور در برخی نقاط ترکیب جمعیتی را برهم زده و می‌زند و مهمتر اینکه ناامنی و ناهنجاری به وجود می‌آورد. ورود افغان‌ها به کشور در ماه‌های گذشته باعث افزایش بیکاری و اجاره بهاء شده است. آیا این ضایع شدن حق‌وحقوق ایرانی‌ها نیست؟

به عقیده نویسنده، دولت دچار خطای محاسباتی در ارتباط با تروریست‌های طالبان شد و علت این است که:

۱-طالبان را آمریکا، قطر، عربستان، ترکیه و پاکستان ایجاد کردند تا برای ایران، روسیه و چین شاخ شود که قرائن آن اکنون مشاهده می‌شود.

۲-ایران بهتر بود از دولت قانونی اشرف غنی، ۷۰ درصد فارسی‌زبان و چند میلیون هزاره حمایت می‌کرد که نکرد.

۳-وزارت خارجه در یک اقدام اشتباه سفارت افغانستان در تهران را تحویل تروریست‌های طالبان داد.

۴-چند بار مقامات طالبان به ایران آمدند و ۱۰ نفر از نمایندگان به‌ظاهر انقلابی به دیدار طالبان در کابل رفتند.

در عوض طالبان برخی نقاط مرزی را ناامن کرد. ۸۲۰ میلیون لیتر حق‌آبه رودخانه هیرمند را نداد و به اولتیماتوم رئیس‌جمهور هم توجه نکرد.

باید دانست که پشتوها و طالبان پیروان محمود افغان هستند که آمدند اصفهان را در زمان شاه سلطان حسین گرفتند. اکنون هم بعضی از این جماعت گفته‌اند تهران، اصفهان و مشهد را اگر بخواهیم می‌گیریم!

مهمتر اینکه مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از مهاجرین نسبت به طالبان گرایش دارند. این یک خطر بالفعل و بالقوه برای کشور است.

کد خبرنگار: ۱۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید