جاذبه های طبیعی هرمزگان هر گردشگری را به حیرت می‌آورد از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگل حرا؛ جاذبه ای متحیرکننده در قشم بدانید.

جنگل حرا؛ جاذبه ای متحیرکننده در قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: حرا، جنگلی در جنوب ایران است که با ظاهری متفاوت و در میان آب های شور شکل گرفته است.

درختان این جنگل، آب شور دریا را برای خودشان شیرین می کنند و همین رمز پایداری آنها در این شرایط است.

درختان همیشه سبز حرا همچون یک کارخانه آب شیرین‌کنِ طبیعی و خدادادی عمل می کند و آب دریا را جذب کرده و نمک آن را دفع می سازد.

فاصله قشم تا جنگل حرا

جنگل حرا یکی از جاهای دیدنی قشم بوده و بین خشکی و دریا واقع شده و به عنوان یکی از بزرگ ترین جنگل های ایران نیز شناخته می شود و وسعتی در حدود ۸۵۰۰۰ هکتار دارد.

این جنگل به عنوان طلای سبز قشم به شهرت رسیده چرا که درختان موجود در آن ریشه هایی در آب دارند و همین امر باعث شده تا به نام جنگل دریایی هم آن را بشناسند.

انتهای ریشه درختان به طرف بالاست و دوام آن ها به خاطر تبدیل آب شور به آب شیرین می باشد. این ریشه ها به عنوان سدی طبیعی در برابر موج ها و طوفان های دریایی کاربرد دارد.

اکثر درختان این جنگل حرا و چندل هستند که با جزر و مد در آب فرو رفته و بیرون می آیند. در سال ۱۳۵۴ این جنگل توانست به عنوان پارک ملی ثبت شود و دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۶ نیز به لیست یونسکو پیوست.

جنگل حرا؛ جاذبه ای متحیرکننده در قشم

برای اینکه از جزیره قشم به سمت جنگل حرا بروید باید از بخش های مختلف شمال غربی جزیره قشم کمک بگیرید. فاصله قشم تا جنگل حرا حدود ۷۴ کیلومتر است که این فاصله را می‌توان در ۱ ساعت و ۵ دقیقه پشت سر گذاشت.

این جنگل در تنگه خوران جایی بین بندر خمیر و جزیره قشم قرار گرفته است. بنابراین بهترین مسیر برای بازدید از جنگل، اسکله سهیلی است. برای دسترسی به این منطقه که حدود دویست کیلومتر مربع مساحت دارد، راه خشکی وجود ندارد.

بنابراین بعد از رسیدن به اسکله سهیلی از یک ناخدای باتجربه بخواهید شما را برای بازدید از جنگل حرا سوار قایق کند. افراد باتجربه می‌توانند شما را از آبراهه‌های مختلف عبور دهند و شگفتی‌های بیشتری را نشان دهند.

فاصله بین جنگل حرا تا قشم : ۷۴ کیلومتر - زمان : ۱ ساعت و ۵ دقیقه

این جنگل بین قشم و استان هرمزگان واقع شده که زیبا ترین بخش آن در بندر لافت، منطقه گازی گورزین و روستای کوران می باشد. از جمله راه هایی که می توانید خود را به قشم برای بازدید از جنگ حرا برسانید، راه هوایی و آبی می باشد.

از جزیره قشم تا جنگل حرا چیزی در حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا مسیر ۳۰ کیلومتری آن را بپیمایید. برای این منظور ابتدا به شمال غربی جزیره رفته و از تاسیسات گورزین که در سمت چپ قرار دارد عبور کنید.

جنگل حرا؛ جاذبه ای متحیرکننده در قشم

بعد از آن به طرف جاده شهرک گورزین ادامه دهید و بعد از یک کیلومتر به راست بپیچید و از فروشگاه نخل طبل بگذرید. سپس از فروشگاه ستاره طبل به راست رفته و به راهتان ادامه دهید و بعد از عبور از پست بانک جنگل حرا پیش روی شماست.

بعد از طی کردن این مسیر با قایق از اسکله روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهلی به دیدار جنگل بروید.

آدرس جنگل حرا قشم: هرمزگان، قشم، شهرک گورزین، جاده جنگل حرا

بهترین ساعت بازدید از جنگل حرا

برای سفر به جزیره قشم زمانی را میان آبان تا اردیبهشت در نظر بگیرید چرا که در سایر ایام سال، گرمای هوا آزاردهنده خواهد بود.

بهار: در دو ماه ابتدایی این فصل، قشم آب و هوای نسبتا معتدلی دارد اما در خرداد ماه گرمای هوا به شدت افزایش می یابد.

تابستان: گرمای هوای قشم در فصل تابستان به اوج خود می رسد.

پاییز و زمستان: با شروع ماه آبان، بازار سفر به قشم داغ می شود و این مسئله تا اواخر زمستان نیز ادامه دارد. در این فصول می توانید پرندگان مهاجر را نیز ببینید.

جنگل های حرا از مناطق حفاظت شده کشور و یکی از ذخیره گاه های زیست کره است، پس رعایت نکات زیر در بازدید از آن ضروری است:

۱- سلاح گرم برای شکار به همراه نداشته باشید و با توجه به نقش پروانه ها و حشرات در امر گرده افشانی، از آوردن تورهای مخصوص برای صید آنها خودداری کنید.

۲- شاخ و برگ درختان را قطع نکنید و به موارد ایمنی، مانند مراقبت از برخورد با شاخه درختان و خودداری از روشن کردن آتش، توجه داشته باشید.

جنگل حرا؛ جاذبه ای متحیرکننده در قشم

۳- آرامش و سکوت منطقه را در طول بازدید از جنگل بر هم نزنید و به مسائل بهداشتی و حفظ محیط زیست آبی و خاکی منطقه توجه کامل داشته باشید.

۴- از دست زدن و تخریب آشیانه پرندگان و موش ها و مخصوصا برداشتن تخم پرندگان خودداری نمایید و به توصیه های راهنما توجه کنید.

به سبب تراکم جنگل و تعدد آبراهه های فرعی و بن بست، باید از وارد شدن به مسیرهای ناشناخته خودداری کرد پس قایقرانان را تحت فشار قرار ندهید.

نکته جالب توجه در باره جنگل حرا این است که آب این مناطق از یک تا یک و نیم متر بیشتر نیست بنابراین در هنگام جزر و مد (پایین و بالا رفتن آب) به شکلی متفاوت ظاهر می شوند؛ در زمان جزر، این درختان به مدت ۶ تا ۷ ساعت همچون گیاهانی در سرزمین خشک دیده و به هنگام مد بر روی آب شناور می شوند.

همین مسئله بر جاذبه های این جنگل می افزاید و باعث می شود در ساعت های مختلف روز چهره ای متفاوت از آن را ببینید.

به لطف همین جزر و مد است که درختان این جنگل رشد یافته و تکثیر می شوند.

آنها در زمان مد به زیر آب رفته و گاهی فقط سرشاخه هایشان دیده می شود اما هر ۶ ساعت یک بار به هنگام جزر ریشه‌های این درختان از آب بیرون آمده و اکسیژن مورد نیازشان را از هوا دریافت می کنند و با مد باز هم به زیر آب می روند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید