همدان جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره غار علیصدر؛ غاری درخشان و تماشایی بدانید.

غار علیصدر؛ غاری درخشان و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار زیبا و بی نظیر علیصدر، یک غار چند میلیون ساله بوده و با وارد شدن به آن، خود را در یک دنیای اسرارآمیز و خیالی خواهید یافت که همه چیزش با چیزی که روی زمین می‌بینید، متفاوت است.

در مسیر این غار، از پیچ و خم‌های زیادی عبور کرده و هر آن انتظار می‌رود که موجودی شگفت انگیز، ظاهر شده و همه گردشگران را به حیرت بیاورد.

پس از عبور از پیچ‌های اولیه، به مسیرهای بعدی می‌رسید که بازتر بوده و قندیل‌های بلند آن نیز توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

شما ممکن است تا مسیر ۱۲۵۰ متری غار پیش رفته یا تور طولانی‌تر آن یعنی بازدید تا مسیر ۴۰۰۰ متری را ترجیح بدهید که تا اعماق آن پیش می‌رود.

آشنایی با غار علیصدر

این غار تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایقرانی جهان است که طولانی‌ترین مسیر قایقرانی را دارد.

علیصدر همچنین یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان نیز به شمار می‌رود و قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یا ژوارسیک (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) برمی‌گردد.

وقتی به دیدن غار چندین میلیون ساله علیصدر می‌روید، در واقع سفری هیجان‌انگیز را به اعماق دنیایی ناشناخته و اسرار آمیز شروع کرده‌اید. دنیایی که هرچه در آن پیش می‌روید، بیشتر متعجب و حیرت‌زده خواهید شد.

غار علیصدر؛ غاری درخشان و تماشایی

در این سفر ابتدا از دالان‌های پرپیچ‌وخمی عبور می‌کنید و سپس ادامه مسیر را با قایق‌های پدالی در دالان‌های زیبا و دهلیزهای متعدد و چشم‌نواز ادامه می‌دهید.

از مجموعه رشته آب‌ها در درون غار علیصدر، دریاچه‌هایی به وجود آمده‌اند که طی کردن آن‌ها تنها با قایق میسر است. بازدید شما به دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر به مسافت‌های ۱۲۵۰ و ۴,۰۰۰ متر است.

در تمام مسیر، قندیل‌ها (استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها)، سنگ‌ها و مجسمه‌هایی به‌شکل‌های عجیب و غریب یا شبیه حیوانات می‌بینید.

پنجه عقاب، مجسمه آزادی، شیر دو سر، کبوتر، قایق وارونه، خوشه انگور، گل‌کلم و سنگی شبیه اسم مبارک الله از جمله این اشکال هستند. این مجسمه‌های سنگی و طبیعی به‌دلیل فرسایش سنگ‌های آهکی در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده‌اند و همچون اثری هنری جلوه‌گری می‌کنند.

همچنین غار علیصدر، تالارهای متعددی دارد که از ویژگی‌های آن نیز محسوب می‌شود. تالار آزادی با طول ۱۰۰ متر، عرض ۶۰ متر و ارتفاع ۴۰ متر، مشهورترین این تالارها است.

غار علیصدر در گذشته «علی سرد» و «علی سد» نامیده میشد. چون اهالی روستای علیصدر از این غار به‌عنوان مخزن و سد استفاده می‌کرده‌اند.

حتی در بنچاق‌ها و اسناد روستا نیز نام ده «علی سد» و در شناسنامه‌های اهالی «علی سرد» نوشته شده است.

تا اینکه در سال ۱۳۵۰ جاده‌ای برای روستا احداث شد و پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را «علی صدر» نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای این روستا و غار رایج شد.

ویژگی‌های بی همتای غار علیصدر

غار علیصدر موجودی زنده بوده و آرام اما پیوسته در حال تغییر است. از ویژگی‌های این غار وجود طبقات دوم و فوقانی، استحکام و استقامت خاص در ترکیب سنگها، نداشتن هیچگونه حیات جانوری و پوشش گیاهی چه در آب و چه در فضای خشکی غار و وجود اکسیژن و هوای مطبوع است.

غار علیصدر؛ غاری درخشان و تماشایی

اگر شمعی در غار روشن کنید شعله شمع هیچ حرکتی نخواهد داشت. با این وجود در این غار به هیچ عنوان احساس تنگی نفس نخواهید داشت.

هیچ گونه دخالت انسانی در خلق این غار شگفت انگیز نبوده بلکه این غار در اثر نفوذ و تخلخل آب‌های اسیدی و نیمه اسیدی در بستر آهکی این منطقه بوجود آمده است.

به عبارتی زیبایی‌های غار در اثر فعل و انفعالات، ریزش، لغزش و انحلال خلق شده است. لازم به ذکر است بخش‌های زیادی از ابعاد، کانال‌ها و زیبایی‌های غار همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد و کشف نشده است.

همانطور که می‌دانید همدان شهری سردسیر است و به طور معمول زمستان‌های سردی دارد. برای سفر به همدان و بازدید از غار علیصدر اگر می‌خواهید به زمستان‌های سرد همدان برنخوردید بهتر است در فصول گرم و معتدل سال برای این سفر برنامه ریزی کنید.

بنابراین سفر به همدان در بهار، پاییز و تابستان می‌تواند مناسب‌تر باشد.

گرچه به دلیل دمای ثابت غار در تمام طول سال مشکلی از بابت سرما در این غار نخواهید داشت. چرا که دمای هوا در غار به صورت یکسان ۱۴ درجه سانتی گراد است و هوای مطلوبی در چهار فصل سال دارد.

در این غار شکل های متنوع، جذاب و زیبایی را خواهید دید که در طی سال های زیاد شکل گرفته اند و هر ببینده ای را جذب خود می کنند. این اشکال نام های مختلفی مانند گل کلمی، سوزنی، نی غار، برفک و ... دارند.

سال ها بعد با کشف مسیرهای تازه، شکل های جدیدی نیز کشف شدند، مانند پنجه اژدها، میدان ستون ها، پنجه عقاب، آبشار سنگی، شیرغار، دروازه غار، تخت جمشید
میدان ستون ها که تخته سنگ بزرگی است و مانند ستون از بالا تا کف غار ﺁمده است.

پنجه اژدها، سنگی زرد رنگ است که مانند پنجه اژدهایی افسانه ای از سقف غار فرود ﺁمده است. آبشار سنگی نیز تخته سنگ بزرگی به شکل یک آبشار بزرگ و زیبا در میان غار وجود دارد.

غار علیصدر؛ غاری درخشان و تماشایی

پنجه عقاب هم شکلی عجیب مانند پنجه عقاب دارد. تالار قندیل بزرگ نیز در قسمتی از مسیرپیاده روی غار قرار گرفته و قندیلی عظیم الجثه در میان آن دیده می شود.

یکی از شگفتی های غار علیصدر کلمه الله است که در دیواره غار قابل رویت است و با نورپردازی برجسته تر شده است.

تخت جمشید هم در واقع ستون هایی هستند که از زمین تا به بالا کشیده شده اند و سرستون ها شباهت زیادی به سازه تخت جمشید دارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید