هرمزگان جاذبه های گردشگری پر شماری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره روستای لافت؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قشم بدانید.

روستای لافت؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای لافت یکی از دروازهای قشم محسوب می‌شود و بندی پررونق است که معاملات بسیاری در آن انجام می‌شود.

دقیقا مشخص نیست که قدمت این روستا چقدر است، عده‌ای معتقد هستند که از ۳ هزار سال پیش سکونت در این روستا وجود داشته است.

اما باتوجه به قدمت آثار تاریخی این روستا، می‌توان گفت قدمت اقامت در لافت بیش از یک هزار سال است و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای کشورمان محسوب می‌شود.

در این روستا همچون شهر یزد بادگیرهای کوچک و بزرگی در خانه‌ها به چشم می‌خورد و نمایی زیبا را به بندر لافت بخشیده است.

بنابراین خالی از لطف نیست اگر مدتی را به گشت‌وگذار در کوچه و پس‌کوچه‌های لافت بگذرانید. خانه‌های هر محله اطراف مساجد ساخته شده‌اند و زیبایی این روستا را دوچندان کرده‌اند.

معماری روستای لافت

معماری این روستا می‌تواند شما را دچار سردرگمی کند و تصور کنید که به یک روستای کویری قدم گذاشته‌اید. همه، بادگیر را به‌عنوان شاخص‌ترین عنصر معماری کویری ایران می‌شناسند؛ اما آنچه که شما را شگفت‌زده می‌کند این است که در لافت این عنصر به وفور یافت می‌شود.

روستای لافت؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قشم

به داخل خانه‌ها که قدم بگذارید باز هم آثاری از معماری کویر را خواهید دید. در خانه‌های لافت اتاق‌های تابستانه و زمستانه در پیرامون حیاطی مرکزی و چهارگوش شکل گرفته‌اند و باغچه‌ها، شکل نرده‌ها و پنجره‌ها، همه‌وهمه نشانه‌هایی از معماری ایرانی در کویر را به همراه دارند.

در قاب پنجره‌ها تصاویر حجاری شده اشیایی از قبیل شمعدان و لاله و چراغ و قوری به چشم می‌خورد و زیبایی خاصی به آن‌ها بخشیده است. ترکیب اتاق‌ها و راهروها و ارتباط آن‌ها با حیاط نیز کاملا تحت‌تاثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران ایجاد شده‌اند.

در ساخت دیوارهای خانه‌ها از خشت و گل و در ساختار سقف و بام خانه‌ها چوب به‌کاررفته است؛ اما در ساختمان‌های جدید استفاده از مصالح نوین مانند آجر، بتن، سیمان و آهن نیز دیده می‌شود.

به دلیل مرمت پیاپی خانه‌ها، نمی‌شود سن آن‌ها را حدس زد؛ اما غرق در تماشایشان که می‌شوید دیگر قِدمت به چشمت نمی‌آید.

مهم این است که شالوده این خانه‌ها بر پایه مقابله با شرایط طاقت فرسای اقلیمی و نیز حفظ ارزش‌های مذهبی خانواده بنا شده و تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

به کارگیری بادگیرهای فراوان در ساخت خانه‌ها، یکی از ویژگی‌های مهم لافت است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و باعث شده تا این روستا به بندر بادگیرها مشهور شود.

خانه‌ها بسیار نزدیک به هم ساخته شده و بافتی متراکم و فشرده در روستا ایجاد کرده‌اند. بادگیرهای کوچک و بزرگ نیز در میان همین بافت سر برآورده و بر شکوه لافت افزوده‌اند.

این روستا گذرگاه‌هایی تنگ و باریک دارد و ساختار کوچه‌ها در آن به گونه‌ای است که معمولا به بن‌بست نمی‌رسند و به محله‌های دیگر راه پیدا می‌کنند.

همین تنگ بودن کوچه‌ها و نزدیک بودن خانه‌های دو سوی آن‌ها به یکدیگر است که باعث شده سایه ساری برای رهگذران فراهم شود تا از گزند تابش آفتاب جنوب در امان باشند.

روستای لافت؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قشم

عنصر شکوهمند لافت، بادگیرهای آن هستند که به‌صورت دوطرفه یا چهارطرفه بنا شده‌اند.

این بادگیرها کاربردی حیاتی برای مردم روستا دارند؛ اما با این وجود از هنر ایرانی بی‌بهره نبوده و تزیینات کمی از جمله اشکال اسلیمی (طرح‌های گیاهان و ساقه‌های مارپیچ) در آن‌ها مشاهده می‌شود.

این بادگیرها به صورت پرحجم و بزرگ ساخته شده‌اند تا بتوانند نسیم خنک دریا را به درون خود بکشند و آن را به درون یکی از اتاق‌های خانه، موسوم به اتاق لوله هدایت کنند.

یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های روستای لافت، محلی موسوم به بام لافت است که در میان دو بافت قدیمی و جدید روستا قرار دارد و امکان تماشای چهره دیروز و امروز لافت را برایتان فراهم می‌کند.

در یک سو بادگیرهای قدیمی را می‌بینید که بر فراز خانه‌ها خودنمایی می‌کنند و در فاصله کمی از خلیج فارس قد برافراشته‌اند.

در سوی دیگر بام لافت، چهره‌ای متفاوت از روستا را می‌بینید؛ سازه‌هایی امروزی که به ندرت بادگیر در آن‌ها استفاده شده است و گویی سنت خانه‌سازی را در لافت دگرگون کرده‌اند.

جاهای دیدنی لافت

از زیبایی این روستا هرچقدر برایتان بگوییم کم گفته ایم، معماری بی نظیر و وجود بادگیرها یکی از ویژگی های مهم لافت است که در همان لحظه اول چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

ساختار کوچه ها در لافت به گونه ای است که معمولا به بن بست نمی رسید و از کوچه ای به کوچه دیگر راه وجود دارد.

بادگیرها به صورت دو طرفه یا چهارطرفه با پهنای بزرگ ساخته شده اند تا بتوانند نسیم خنک دریا را به درون خود بکشند و هوای ساختمان ها را مطبوع نگه دارند.

مورد دیگر می توان به جنگل های حفاظت شده حرا اشاره کرد که جزو شاهکارهای طبیعت محسوب می شود و در سطح جهانی نیز شهرت بسیاری دارند. درختان مانگرو به عنوان گیاه استثنایی در این جنگل ها یافت می شوند.

روستای لافت؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قشم

همچنین حیوانات خاصی مانند مار دریایی، مرغ ماهیخوار یا حواصیل، لک لک، انواع مختلف قورباغه در این منطقه زندگی می کنند.

برای رفتن به این جنگل ها باید سوار قایق شوید و هزینه قایق سواری را قبل از سوار شدن پرداخت کنید. از زیبایی آب انبارها در این روستا نمی توان ساده رد شد زیرا نقش تامین آب شیرین را دارند.

آب انبارها سقف های گنبدی شکل و سفید رنگی دارند که در برابر گرمای جنوب مانع از تبخیر آب شده و ذخیره می شوند.

گورستان های تاریخی لافت نیز که بسیار شهرت دارد شامل قبرهای هزاران سال پیش است. بر روی بسیاری از گورها، کوزه و خمره خواهید دید که ممکن است به دلیل ارزشمند بودن آب نزد اهالی اشاره کرد.

همچنین در لافت، موزه ای با نام اکوموزه وجود دارد که طرز زندگی مردم لافت و معماری سنتی خانه ها و بادگیرها به نمایش گذاشته شده است.

برای بازدید از این موزه همه روزه می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر با پرداخت هزینه آن به موزه مراجعه کنید. مطمئن باشید هر قدمی که در روستای لافت خواهید برداشت، شگفت زده خواهید شد و به خاطره انگیز ترین سفرتان تبدیل خواهد شد.

برای قایق سواری در لافت می توانید از اهالی کمک بخواهید و سوار قایق های موتوری شوید و اطراف ساحل و جنگل ها را تماشا کنید.

روستای لافت در حالت کلی سوژه عکاسی است، از جاذبه های طبیعی گرفته تا کشتی های بندر که همگی می توانند برایتان به یادگاری بمانند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید