۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 55467498

بناهای تاریخی تهران جالب و دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره تهران گردی در خانه موزه مقدم بدانید.

تهران گردی در خانه موزه مقدم

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی تهران است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این بنای تاریخی با نام خانه موزه مقدم دانشگاه تهران نیز شناخته می شود.

خانه مقدم در زمانی که به تازگی بنا شده بود، از شکوه و جلال چشمگیری برخوردار بود و به عنوان محل زندگی خاندان محمدتقی خان احتساب الملک، یکی از بزرگان دربار قاجاریان، مورد استفاده قرار می گرفت.

اگر به بازدید از بناهای تاریخی علاقه مند هستید، این بنای تاریخی می تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد و روزی را به بازدید از آن تعلق دهید.

حیاط با صفای این خانه تاریخی می تواند شما را به وجد بیاورد و ساعت ها در آن به گشت و گذار بپردازید.

آشنایی با خانه موزه مقدم

این خانه به یکی از صاحب منصبان دربار قاجاریان به نام محمد تقی خان احتساب الملک تعلق داشت و به همراه خانواده اش در آن زندگی می کرد.

احتساب الملک دو فرزند به نام های حسن و محسن داشت. آن ها برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن که فرزند بزرگ احتساب الملک بود، در زمینه های سیاسی، اجتماعی و ادبی نقش های به سزایی داشت.

تهران گردی در خانه موزه مقدم

در مقابل برادر کوچکتر که محسن نام داشت در رشته هنر فعالیت داشته است. حسن متاسفانه در دوران جوانی از دنیا رفت. تنها چیزی که از وی به جا مانده، نمایشنامه ای معروف به نام جعفرخان از فرنگ آمد می باشد.

اما محسن در رشته تاریخ هنر، باستان شناسی و نقاشی فعالیت های خود را ادامه داد و بعد از فارغ اتحصیل شدن در این رشته ها در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی به ایران بازگشت.

محسن همسری فرانسوی به نام سلما داشت که بعد از بازگشت به تهران در خانه پدری خود، یعنی خانه موزه مقدم، سکونت گزید. همچنان علاوه بر فعالیت های علمی، فعالیت هایی در زمینه های تاریخی و فرهنگی داشت.

بسیاری از تزئیناتی که امروزه در خانه مقدم مشاهده می کنید، حاصل هنرهایی است که محسن مقدم در این خانه اعمال کرده است.

وی به همراه همسرش، آثار ارزشمندی همچون قطعات سنگی تراشیده شده، کاشی و… را جمع آوری می کردند و از آن ها برای تزئینات خانه خود با بهره گیری از معماری سنتی و اصیل ایرانی استفاده می کردند.

از دیگر موارد با ارزشی که جمع آوری می کردند و تا به امروز باقی مانده اند، شامل مهر و اسناد تاریخی، شیشه، پارچه، سفالینه، مسکوکات، تابلوهای نقاشی، چپق، قلیان و وافور می باشند.

با گرد هم آوردن این موارد توانستند گنجینه ای ارزشمند در خانه پدری خود پدید آورند و به یکی از معروف ترین خانه های تاریخی و ارزشمند تبدیل شد.

درسال ۱۳۵۱ هجری شمسی این خانه تاریخی و با ارزش، توسط محسن مقدم به دانشگاه تهران اهدا گردید.

۳ سال بعد از مرگ استاد مقدم، همسرش نیز از دنیا رفت. در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی درست پس از آن که همسر وی از دنیا رفت، تولیت موزه مقدم به دانشگاه تهران رسید.

ویژگی‌های جالب خانه موزه مقدم

وارد باغ موزه مقدم که می‌شوی اول از همه حیاط با صفایش چشمت را می‌گیرد. باغچه و حیاط به سبک باغ‌های ژاپنی ساخته شده. و کمی که جلوتر بروی ایوان‌ها هم نمایان می‌شود.

تهران گردی در خانه موزه مقدم

در سمت راست اندرونی قرار گرفته، یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های خانه که وجه تمایزش را می‌شود از نقاشی عریانی که روی دیوار است فهمید، به این معنی که وارد قسمت خصوصی خانه شده‌اید.

قسمت اندرونی، محل زندگی محسن مقدم و همسرش بوده.

اتاق پیشخوان

در زمان حیات صاحبخانه، اتاق کنار سالن پذیرایی بوده و از مهمانان در آن پذیرایی می‌شد.

حالا لوازم شخصی و قاب عکس‌ها و نقاشی‌های محسن مقدم و وسایل دیگری در آن قرار گرفته. سفالینه‌ها، ابزارهای سنگی، شیشه‌ها، و مهرها در این قسمت نگهداری می‌شود، و از بخش‌های اندرونی‌ست.

دیوار تجدد

یکی دیگر از تماشایی‌ترین قسمت‌های باغ موزه مقدم دیوار تجدد و اتاق قاجار است که در قسمت اندرونی قرار دارد. دیوار تجدد دو حیاط اندرونی و بیرونی را از هم جدا می‌کند.

این دیوار از چند ستون مارپیچ و تعدادی طاق بر روی این ستون‌ها با تزیینات کاشی، و پایه ستون‌های حجاری شده مشابه پایه ستون‌های کاخ چهل ستون اصفهان ساخته شده.

مقدم پایه ستون‌ها را در موقع تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه به این محل منتقل کرده.

اتاق قاجار

پا در اتاق قاجار نیز که بگذارید انگار قدم در دوره‌های مختلف تاریخ ایران گذاشته‌اید. طاقچه گچبری زندیه از اصفهان، شومینه ای از قصر فیروزه، متلعق به کاخ فیروزه خانم، سوگلی ناصرالدین شاه از اشیای این اتاق است.

کامل کننده این قسمت حوضخانه است. حوضخانه در قدیم خانه خدمه بوده (حالا درش بسته است). و در زیرزمین کناری آن حمام خانه قرار دارد.

حمامی که پر است از کاشی‌هایی مربوط به سده‌ها و جاهای مختلف. هرچند آن نیز درش بسته است.

تهران گردی در خانه موزه مقدم

ایوان‌ها

بعد از گذشتن از حیاط اصلی که با الهام از باغ الحمراء اسپانیا ساخته شده و در انتهایش کافه و گلخانه قرار گرفته و دیوارهایش با کاشی‌های لعابدار تزیین شده می‌رسیم به دو ایوان زیبا.

در وسط حیاط اصلی حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه دیده می‌شود که آب از آن فوران می‌کند و از طریق یک جوی باریک به داخل استخر می ریزد. همان استخری که از روی استخر و آب نماهای باغ الحمراء ساخته شده.

ساختمان اربابی که مثل یک قلعه است، بر طبق گفته‌ها برای زن فرانسوی محسن مقدم و به شکل ساختمان‌های قرون وسطی اروپا ساخته شده تا دلتنگی به او فشار نیاورد.

در کنار این ساختمان دیدنی اتاق صدف واقع شده که دیوارهاش پر از ستاره دریایی و صدف است.

ایوان قاجار نیز یکی دیگر از قشنگ‌ترین بخش‌های خانه مقدم است. این ایوان با استفاده از کاشی‌های دو دوره زندیه و قاجار مزین شده.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید