جاذبه های گردشگری گیلان دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره ماسوله؛ جاذبه ای بی همتا در گیلان بدانید.

ماسوله؛ جاذبه ای بی همتا در گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرت روستای ماسوله از هماهنگی‌های بصری محیط و تلفیق هنرمندانه‌اش با طبیعت ناشی می‌شود.

تماشای خانه‌های روستایی که هریک بر سر دیگری بنا شده و شیب کوه را حفظ کرده‌اند، چشمان هر انسان هنردوست و زیباپسندی را نوازش خواهد کرد.

روستای ماسوله در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و امروزه آن را به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی کشور می‌شناسند.

این روستا به عنوان اولین شهر تاریخی زنده ایران به ثبت رسیده و سازمان میراث فرهنگی از آن به خوبی حفاظت و نگهداری می‌کند.

آشنایی با ماسوله

چیزی که در نگاه اول برای گردشگران در ماسوله جذاب به نظر می‌رسد، محاصره روستا توسط کوه‌ها و جنگل‌های انبوه اطراف است که موجب ترسیم شدن چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت می‌شود.

در کنار طبیعت زیبا و رویایی منطقه، خانه‌های جذاب ماسوله که هریک بر روی دیگری سوار شده‌اند نیز خالی از لطف نیست.

ارتفاع روستا از اولین خانه در دامنه تا نزدیک‌ترین خانه به قله حدود ۱۲۰ متر است و سقف هریک حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود.

ماسوله؛ جاذبه ای بی همتا در گیلان

مردم محلی که در گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند، به دلیل شرایط جغرافیایی و قرارگیری بر ارتفاعات کوهستان با محدودیت‌هایی از قبیل کمبود جا برای ساختن خانه مواجه بودند.

مردم این مشکل را با ساختن خانه‌های پلکانی و بر فراز یکدیگر حل کردند. این نوع معماری زیبایی بیشتری نیز به این منطقه داده است.

تمامی خانه‌ها و اقامتگاه های بوم گردی ماسوله از مصالح موجود در همین منطقه مانند خشت، سنگ و چوب ساخته شده‌اند.

در حال حاضر تعدادی از مردم محلی هنوز هم در خانه‌های خود زندگی می‌کنند و با خوشرویی از مسافرینی که برای دیدن روستا سفر کرده‌اند استقبال می‌نمایند.

بسیاری از خانه‌ها نیز به محلی جهت اقامت در ماسوله گیلان تبدیل شده تا دیگران نیز بتوانند زندگی در دل کوه را تجربه کنند.

تاسیس کتابخانه‌ای عمومی با بیش از هزار جلد کتاب خطی نمایانگر تاریخ غنی این شهر است. براساس گفته برخی از کارشناسان قدمت این شهر تاریخی به قرن سوم هجری قمری بازمی‌گردد.

در آن زمان یکی از یاران آقا سیدجمال الدین اشرف به نام “عون بن محمد بن علی” به این منطقه پناه آورد و به دلیل جراحت زیادی که داشت پیش از مرگ از چوپانی خواست تا او را در همین منطقه به خاک بسپارد.

مزار سیدجمال الدین به تدریج مورد توجه یاران او قرار گرفت و در گذر زمان شهر ماسوله پدیدار شد.

برخی دیگر از کارشناسان نیز تاریخچه پیدایش این شهر تاریخی را به دو تن از شاگردان سالوک معلم به نام‌های “عین علی” و “زین علی” نسبت می‌دهند که تلاش می‌کردند مردم خطه شمالی ایران را به دین مبین اسلام دعوت کنند.

ماسوله؛ جاذبه ای بی همتا در گیلان

با استقبال گسترده مردم این دو نفر در این منطقه ماندگار شدند و مزارهای‌شان به زیارتگاهی برای مردم منطقه مبدل شد. پس از آن روستای‌ ماسوله گیلان به تدریج به وجود آمد.

این شهر در گذشته دارای موقعیت استراتژیک مهمی بوده و با قوای روس‌ها و فرقه دموکرات آذربایجان به مقابله پرداخته است.

از آنجا که کوه‌های اطراف آن دارای معادن آهن، سرب و روی هستند این شهردر زمان فتحعلی شاه تحت مالکیت ارتش قرار گرفت و اهالی آن به تولید گلوله برای کشور مشغول شدند.

ماسوله کجاست

روستا ماسوله در ۶۰ کیلومتری رشت قرار دارد و از بهترین مسیرهای دسترسی به ماسوله از مسیر شهر فومن است. اول باید خود را به شهر فومن در استان گیلان برسانید و از آنجا وارد جاده مستقیم ماسوله شده و با ۳۴ کیلومتر رانندگی در کمتر از یک ساعت به ماسوله برسید.

همچنین شما می‌توانید از جاده ماجولان از استان اردبیل به ماسوله بروید. ماجولان که آخرین روستا اردبیل است در جاده خلخال به ماسوله قرار دارد که یکی از مسیرهای قدیمی به شمار می‌رود و می‌توانید از جاده خلخال به ماسوله خود را به این روستا برسانید.

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است. ماسوله با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد.

ماسوله؛ جاذبه ای بی همتا در گیلان

فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود ۲ کیلومتر و تا محدوده استان اردبیل یعنی منطقه گیلوان، حدود ۱۰ کیلومتر است.

گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

شهر کنونی ماسوله در مختصات جغرافیایی با طول ۴۸ درجه و ۵۹ دقیقه شرقی و عرض ۳۷ درجه و ۹ دقیقه شمالی در دل رشته کوه‌هایی زیبا و بی‌بدیل قرار دارد.

وسعت شهر فعلی ماسوله، معادل ۱۰۰ هکتار است و از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه‌ها و از طرف شرق بر دره‌های سرسبز اشراف دارد.

ارتفاع ماسوله از سطح دریاهای آزاد، ۱,۰۵۰ متر است.

جالب است بدانید که به‌دلیل پلکانی بودن این بافت مسکونی، بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. اطراف ماسوله، پوشیده از جنگل است و راه اصلی ارتباطی آن، جاده فومن است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    شهر فومن در نزدیکی قله رودخان و ماسوله بهشتی برای زندگی آسوده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید