جاذبه های گردشگری ایران پرشمار است از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشار مارگون سپیدان؛ جاذبه ای حیرت انگیز در فارس بدانید.

آبشار مارگون سپیدان؛ جاذبه ای حیرت انگیز در فارس

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار مارگون در کنار روستای «مارگون» از بخش «کمهر» و در جاده یاسوج به اقلید در استان فارس قرار دارد.

این آبشار با ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر پهنا در زمره آبشارهای بلند زیست بوم ایران قرار دارد. این آبشار در بالای کوهی از رشته کوه بلند زاگرس سرچشمه می‎گیرد و در طی مسیر، چشمه های جوشان بسیاری این آبریزگاه را سیراب میکنند.

این زنجیره از چشمه ساران پس از فرود آمدن از آبشار و کوه، در دشت روبرو با همدیگر رودخانه‌ای میسازند که تا پیرامون شهر اردکان میرسد و پس از آن به رودخانه «کُمهر» در فارس می‌پیوندد.

در میانه محل ریزش آب آبشار مارگون یک اشکفتِ آبی در دل سنگ رخنه کرده است و آب با فشار بسیار از آن به آبشار میریزد. راه دسترسی به این اشکفت از درون آبشار نیست، بلکه از آن سوی کوه است.

تراز آب دریاچه گاه تا به سینه کسانی که در آب ایستاده ‎اند، میرسد. گفتنی است که آب آبشار مارگون در زمستان قندیل هایی زیبا و بزرگ می سازد.

آبشار مارگون سپیدان؛ جاذبه ای حیرت انگیز در فارس

پوشش گیاهی محیط اطراف آبشار مارگون شامل گیاهانی چون لاله های واژگون و ختمی، زالزالک، زرشک کوهی، سیب سرخ و زرد است، و از حیات جانوری این منطقه میتوان به خرس قهوه ای، بز، کل، پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ و روباه اشاره کرد.

روستای مارگون در شیب کوه واقع شده و دارای معماری پلکانی است با خانه های چوبی، خشتی و سنگی. باغهای سیب و گردو در این روستا گسترده اند. در نزدیکی روستا تنگه ای جنگلی و رودخانه ای پرآب است که به آبشار مارگون می‎ریزد.

آبشار زیبای مارگون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی آبشار مارگون سپیدان

آبشارها از زیباترین مواهب طبیعت به شمار می‌روند و ریزش مداوم آب از بلندای صخره‌ها یکی از تماشایی‌ترین چشم‌اندازهای دنیا محسوب می‌شود.؛ چشم‌اندازی که شما را مبهوت هیبت و عظمت خود می‌کند و صدای برخورد پر قدرت آب با زمین، شما را به دنیایی دیگر می‌برد.

سفر امروز ما نیز به یکی از همین آبشارهای باعظمت و زیباست؛ آبشار مارگون که در دره‌های غرب شهرستان اردکان (سپیدان) از بلندای صخره‌ها به زمین فرو می‌ریزد و جلوه تکرارنشدنی از طبیعت ایران را پیش چشمان شما قرار می‌دهد؛ آبشاری با ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض که یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید و با جلوه تماشایی خود از گردشگران دلبری می‌کند.

آبشار مارگون همچنین در زمره یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای کشورمان قرار دارد و از نظر زیبایی، بزرگی و حجمِ آبِ خروجی با آبشار شِوی دزفول در رقابت است. جذابیت و ویژگی خاص این آبشار اما در چیز دیگری ست، در بالای کوهی که آبشار مارگون از آن به پایین می‌ریزد تعداد زیادی چشمه وجود دارد و آب با شدت از آن‌ها به بیرون می‌ریزد.

این چشمه‌ها در کنار هم آبشار را تشکیل می‌دهند و شگفتی‌های آن را کامل می‌کنند. گفته می‌شود آبشار مارگون یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان نیز هست.

بیشتر آبِ مارگون از کمر و دیواره وسط کوه به پایین سرازیر می‌شود و در پایین‌دست، رودخانه‌ای درست می‌کند که تا نزدیکی شهر اردکان امتداد دارد. در انتهای این رود، آب به‌صورت نهری بزرگ به رودخانه کُمهر می‌پیوندد.

آبشار مارگون سپیدان؛ جاذبه ای حیرت انگیز در فارس

آبشار مارگون کجاست

برخلاف بیشتر آبشارهای ایران، راه دسترسی به آبشار مارگون بسیار آسان است.

اگر از شهرهای شمالی کشور قصد سفر به این آبشار را دارید، بعد از رسیدن به شهر یاسوج، طول مسیر شما تا آبشار حدود ۶۵ کیلومتر خواهد بود. از یاسوج به‌سمت جاده کاکان بروید، از آنجا راهی کمهر شوید و سپس مسیر جوب خاله و مارگون را در پیش بگیرید.

مسیر ماشین‌رو تا ۸۰۰ متری آبشار ادامه دارد. مابقی راه را باید پیاده طی کنید که شامل مسیر پیاده‌روی سنگ‌فرش با پله‌های سیمانی می‌شود.

اگر از جنوب کشور عازم آبشار مارگون هستید، بعد از رسیدن به‌ شیراز، به‌سمت سپیدان (اردکان سابق) حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود ۵۰ کیلومتر راه در پیش دارید.

جاده اصلی برای رسیدن به آبشار آسفالت است اما مقدار کمی از آن خاکی است همچنین امکان رفتن تا پای آبشار با ماشین وجود ندارد بلکه باید در قسمت‌هایی که برای پارکینگ تعبیه شده پارک کنید و بعد مسیری را تا پای آبشار مارگون باید پیاده روی کنید.

دمای آب آبشار مارگون در هر زمانی از سال خنک است و محیط اطراف نیز به لطف این دما خنک و دلپذیر می شود.

بنابراین اگر در فصل بهار و تابستان به بازدید از آبشار مارگون بروید، بهترین آب و هوا را تجربه خواهید کرد و در دل روزهای گرم آفتابی از خنکای آبشار و سرسبزی محیط اطراف لذت خواهید برد. در فصل زمستان به دلیل بارش برف و برودت هوا بازدید از آبشار مارگون چندان پیشنهاد نمی شود.

آبشار مارگون در همه فصول سال زیباست و چهره جدیدی به خود می‌گیرد این آبشار در نیمه دوم سال که هوا رو به سردی می‌رود قندیل ‌های بسیار زیبا و بلندی این آبشار را زینت می‌دهد.

آبشار مارگون سپیدان؛ جاذبه ای حیرت انگیز در فارس

از این رو اگر در فصول سرد سال قصد دیدن آبشار مارگون را داریدبهتر است علاوه بر داشتن تجهیزات مناسب از باز بودن راهای ارتباطی و وضعیت آب و هوایی نیز اطلاع پیدا کنید.

زیرا ممکن است به دلیل بارش برف راه رسیدن به این آبشار قطع شود.
در فصول گرم سال با سرازیر شدن آب آبشار و سبز شدن درختان اطراف آن ، هوا بسیار دلپذیرتر است بنابراین آبشار مارگون درتابستان پذیرای توریست و گردشگران بسیاری است. حتی در گرم ترین موقع سال دمای این منطقه به ۱۰ درجه می‌رسد.

در این فصول علاوه بر چادر زدن و لذت بردن از صدای آب می‌توانید شاهد برگذاری مراسمات محلی، مانند مراسم عروسی روستایی باشید.

آبی که به صورت مداوم از بالای کوه به تخنه سنگ های پایین میریزد باعث صاف و سیقلی شدن سنگ‌های بزرگ شده همچنین به دلیل رطوبت رشد خزه‌ها روی دیواره ها و بدنه‌این آبشار همانند آبشاری سبز پوش شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید