جاذبه های طبیعی ایران دیدنی و خاص هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره تنگه هایقر؛ جاذبه ای خارق العاده در فارس بدانید.

تنگه هایقر؛ جاذبه ای خارق العاده در فارس

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان فارس در ذهن اغلب گردشگران داخلی و خارجی به تاریخ و تمدن مشهور است، حال و هوای شاعرانه در این شهر برای هیچ گردشگری تکراری نمی شود.

بسیاری از جهان‌گردان تنگه هایقر فیروزآباد را نسخه ایرانی دره گرندکنیون آمریکا می‌دانند. دره‌ای با دیواره‌های بند و رودخانه‌ای جاری در کف آن که شگفتی و قدرت طبیعت را برای هر بیننده‌ای نمودار می‌سازد.

گمان می‌رود تنگه هایقر ابتدا در اثر فعالیت زمین به وجود آمده و سپس فرسایش آن با حرکت آب بیشتر شده و در مدت میلیون‌ها سال به شکل کنونی درآمده باشد.

تنگه هایقر کجاست

برای رسیدن به تنگه هایقر وارد جاده قیر - فیروزآباد شوید. در 25 کیلومتری فیروزآباد مسیر فرعی قیر - هنگام - فیروزآباد را در پیش بگیرید. بعد از دیدن تابلوی "تاسیسات سد هایقر" به تنگه زیبای هایقر می‌رسید. از کنار سد پایین بروید تا بتوانید وارد تنگه شوید.

از شهر شیراز تا تنگه هایقر هم ۱۲۲ کیلومتر راه است که می‌توانید با خودروهای کرایه‌ای سواری بروید و یک روز را در این منطقه سحرآمیز بگذرانید.
اگر هم اهل رانندگی هستید و مسیرتان به شیراز رسید، ۱۰۰ کیلومتر به سمت فیروزآباد برانید.

پس از آن وارد جاده فیروزآباد به سمت قیر شوید و ۲۲ کیلومتر به سمت جنوب رانندگی کنید تا به جاده فیروزآباد-هنگام-قیر برسید. هرگاه تابلوی تاسیسات سد هایقر را دیدید بدانید به مقصد رسیده‌اید.

تنگه هایقر؛ جاذبه ای خارق العاده در فارس

  • بهار: بازدید از دره هایقر در فصل بهار که پوشش گیاهی سرسبز و آب بیشتری دارد، فرصت خوبی را برای ماجراجویی در طبیعت و دل سپردن به آن فراهم می‌کند. طبیعت بهاری به زیبایی این دره بکر و رویایی می‌افزاید و شما می‌توانید گردشی فرح‌بخش را در هوایی خنک تجربه کنید.
  • تابستان: تنگه هایقر در منطقه گرمی قرار گرفته است و در فصول گرم سال جانوران و حشرات خطرناکی در آن مشاهده می‌شود. پس اگر در تابستان قصد رفتن به این تنگه را دارید، مراقب جانوران خطرناک باشید. هرچند که در فصل تابستان گرمای هوا لذت سفر را کمتر می‌کند، این فصل برای آب‌تنی کردن بسیار مناسب است.
  • پاییز: به‌دلیل آنکه هوا در فصل پاییز رو به سردی می‌رود، رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود.
  • زمستان: در فصل زمستان به‌دلیل سرمای آزاردهنده هوا، بازدید از این منطقه توصیه نمی‌شود؛ اما اواخر زمستان می‌تواند فرصت مناسبی برای سفر کردن باشد.

  • قایق سواری: در منطقه گردشگری تنگه هایقر، رودخانه قره‌آج جریان دارد که امکان قایق‌سواری را برای گردشگران فراهم می‌کند.
  • آب‌تنی کردن: در فصل تابستان، آب‌تنی کردن در آب‌های هایقر یکی از تفریحات مفرح و دلچسب برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود.
  • عکاسی و فیلم‌برداری: شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از دیدن غروب آفتاب در دره هایقر، از تمامی چشم‌اندازهایش عکاسی و فیلم‌برداری کنید.
  • صخره‌نوردی و کوهنوردی: برای افرادی که کوه‌نورد و صخره‌نورد حرفه‌ای هستند، رفتن به دره هایقر به یکی از بهترین تجربه‌ها و تفریحاتشان تبدیل می‌شود.
  • پیاده‌روی: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هفته شلوغی را سپری کرده‌اید و برای آخر هفته به‌دنبال جای دنجی برای تفریح و پیاده‌روی می‌گردید، سفر کردن به تنگه هایقر می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌هاتان باشد.

تنگه هایقر؛ جاذبه ای خارق العاده در فارس

ویژگی‌های خارق العاده تنگه هایقر

بلندی دیواره‌های تنگه هایقر به ۴۵۰ متر می‌رسد و درازای آن بین ۸ تا ۱۸ کیلومتر است. موثق‌ترین منابع درازای تنگه هایقر را ۱۸ کیلومتر می‌دانند.

دیوارهای بلند، رود پرآب و هیاهوی پرندگان که پژواک صدایشان موسیقی بی‌همتایی در این دره پدید آورده، از شگفتی‌هایی است که هر کسی باید یک بار در زندگی خود آن را ببیند.

رودخانه‌ای که در کف تنگه جاری است، قره آج نام دارد و پس از گذشتن از مناطق زیادی، با نام مند به خلیج فارس می‌ریزد.

یکی از شگفتی‌های طبیعت در این دره گیاهانی است که بر بستر آن می‌روید و زیبایی آن صدچندان ساخته است.
تنگه هایقر فیروزآباد دره‌ای ژرف در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزآباد در استان فارس است.

نام این دره بر اساس افسانه‌های محلی گلین اوچان است. گلین اوچان عبارتی ترکی و به معنای عروس پرت‌شده است. گویا زمانی که کاروان عروسی از آنجا رد می‌شده، عروسی به داخل دره می‌افتد و کشته می‌شود.

پس از آن مردم محلی این دره را با نام گلین اوچان می‌شناختند. هایقر نامی است که پس از جنگ بین قشقایی‌ها و انگلیسی‌ها به این دره داده‌اند. هایقر در زبان ترکی به معنای فریاد بزن است.

نکته‌ای درباره تنگه هایقر که شاید ندانید این است که این تنگه تا حدود ده سال پیش گمنام بود، اما زمانی شناخته شد که سدسازی بر روی آن شروع شد. از نکته‌های جالب درباره این تنگه شیوه پدید آمدن آن از نظر زمین‌شناسی است.

تنگه هایقر از دیدگاه زمین شناسی تاقدیسی است که در اثر فشار لایه‌های زمین در کوه زاگرس به وجود آمده است. تاقدیس به لایه‌های از زمین گفته می‌شود که در مدت میلیون‌ها سال خم شده و دو سمت آن رو به پائین قرار گرفته است.

تنگه هایقر؛ جاذبه ای خارق العاده در فارس

پس از تشکیل این تاقدیس گذر آب در مدت سال‌ها آن را فرسایش داده و به‌صورت کنونی درآورده است.
در دیوار تنگه هایقر حالتی پلکانی دیده می‌شود که فرسایش زمین آن را پدید آورده است.

از شگفتی‌های این دره، دیواره‌های آن است که صخره‌ای و بسیار بلند است.

دیواره‌هایی که ایستادن بر بالای آنها برای کسانی که ترس از بلندی دارند، ناممکن است. از دیگر ویژگی‌های تنگه هایقر جاری بودن رودخانه قره آج بر بستر آن است که امکان قایق‌سواری بر روی آن را برای همگان فراهم کرده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    8 1
    تنگه عروس کش بهش میگن
  • قره‌قونی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 0
    جای‌باصفایی‌هست‌درمنطقه‌کهنارو‌زادگاه‌سلطان‌خو درو‌بهزادی
  • محمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    👌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید