جاذبه‌های گردشگری یزد هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد، همراه باشید و بازدید از زیارتگاه چک چک یزد را از دست ندهید.

بازدید از زیارتگاه چک چک یزد را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیارتگاه چک چک یا چکچکو، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان است که به عنوان نمادی از اتحاد جامعه زرتشت از آن یاد می‌کنند.

این زیارتگاه که در کوه چک چک جا خوش کرده، از آن جاهای دیدنی یزد است که با همه افسانه‌هایی که در موردش وجود دارد هنوز هم ناشناخته و پر رمز و راز است.

داستان چک چک در یزد

جالب اینکه می‌گویند چکیدن قطره‌های آب از دیواره و سقف این محل باعث شده است که آن را چک چک بنامند. در واقع، در دیواره سنگی یک طرف این زیارتگاه محلی وجود دارد که گیاهانی مثل مورد، پرسیاوشان و انجیر کوهی روییده است و آب از شکاف سنگ‌ها بیرون می‌آید و در حوض سنگی زیر آن جمع می‌شود.

برخی نیز به زیارتگاه مذکور، پیر سبز می‌گویند؛ در واقع، واژه پیر در آیین مهر، به آخرین گام عرفانی گفته می‌شود و واژه سبز به وجود درختان کهنسال چنار در این محل اشاره دارد.

در زیارتگاه مذکور، اتاقک‌های ساده‌ای برای زائران زرتشتی وجود دارد که قدمت قدیمی‌ترین آن‌ها به زمان ناصرالدین شاه می‌رسد و از همین رو جذابیتی دوچندان پیدا کرده‌اند.

این زیارتگاه نه‌تنها از بعد دینی اهمیت دارد، بلکه به‌دلیل وجود آب و دارودرخت، از سایر زیارتگاه‌های زرتشتی یزد متمایز شده است. کار ساخت و نگهداری این مجموعه را زرتشتیان داخل و خارج از کشور انجام می‌دهند.

بازدید از زیارتگاه چک چک یزد را از دست ندهید

پیروان این آیین در روزهای ۲۴ تا ۲۸ خرداد از گوشه‌وکنار کشور و خارج از ایران برای انجام آیین‌های خاصی، خود را به این مکان می‌رسانند که از آن جمله می‌توان به نیایش همگانی، دعا، آوردن یا پختن نان نذری (سیرگ یا سیرو) و پخش آن بین زائران، خواندن اوستا و نیایش اهورامزدا، روشن‌کردن شمع و عود و آتش، سدره پوشی، خواندن سرودهای شاد، پختن آش و غذاهای نذری، گهنبار خوانی و... اشاره کرد.

این مراسم به حدی باشکوه است که به‌عنوان حج زرتشتیان شناخته می‌شود. زرتشتیان در این محل گرد هم می‌آیند تا یاد نیک‌بانو و آنچه را که بر نیاکان آن‌ها رفته است، گرامی بدارند؛ ضمن اینکه موبدی در لباسی سپیدرنگ، با صدایی موزون اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان را قرائت می‌کند.

علاوه بر این، تازه عروس و دامادها نیز با حضور در این زیارتگاه، آغاز زندگی جدیدشان را متبرک می‌کنند. گردهمایی پنج روزه خردادماه این فرصت را به زرتشتیان می‌دهد تا ضمن ملاقات با هم‌کیشان خود، از وضعیت و حال آن‌ها جویا شوند و همین طور از فضای زیبا و تماشایی این محل لذت ببرند و در نهایت با دلی شاد این زیارتگاه را ترک کنند.

چک چک یزد کجاست

چک‌ چک در شمال غرب یزد و نزدیکی شهر اردکان قرار دارد. این زیارتگاه در دامنه کوه چک چک خودنمایی می‌کند؛ کوهی که بین مردم یزد و کرمان، با نام «پیرسوز چک چک» نیز شناخته می‌شود.

  • ساعات دسترسی: هر روز از ساعت هشت صبح تا ۶ بعدازظهر
  • آدرس: استان یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل کوه‌های بین اردکان و انجیر

زیارتگاه چک چک در دل کوه‌های انجیر قرار گرفته است و با شهر یزد حدود ۹۶ کیلومتر فاصله دارد. برای اینکه به این محل مقدس بروید، باید وارد بزرگ‌راه یزد-میبد شوید و سپس کمربندی میبد-احمد آباد را ادامه دهید. وقتی به میدان رسیدید، وارد جاده سمت راست شوید تا به چک چکو برسید.

بازدید از زیارتگاه چک چک یزد را از دست ندهید

اگر از شهر اردکان عازم چک چک هستید، مسیری ۴۳ کیلومتری را در پیش خواهید داشت که با عبور از بلوار بهشتی و ورود به بلوار ولیعصر، به میدانی می‌رسید که با عبور از آن و ادامه مسیر، وارد جاده چک چکو می‌شوید.

علاوه بر این، با کرایه خودرو از یزد، میبد یا اردکان می‌توانید خود را به این زیارتگاه برسانید.

تا این‌جا دیگر به خوبی می‌دانید که زیارتگاه چک چک بین کوه‌های اردکان و انجیره و در دل کوه چک چک قرار دارد که کوهی بین مردم یزد و کرمان است.

اگر مبدا مسیرتان یزد است، بهتر است بدانید که مسافتی حدود ۹۶ کیلومتر پیش روی شماست. بنابراین وقتی وارد بزرگراه یزد- میبد شدید، کمربندی میبد- احمدآباد را در پیش بگیرید. به میدان که رسیدید، وارد جاده سمت راست شوید تا به زیارتگاه چک چک یزد برسید.

اگر هم مبدا حرکت‌تان شهر اردکان است، باید قدم در یک مسیر ۴۳ کیلومتری بگذارید. برای این منظور، با عبور از بلوار بهشتی و ورود به بلوار ولیعصر، به میدانی می‌رسید که با گذر از آن و ادامه دادن مسیر، وارد جاده چکچکو می‌شوید.

چک چک یزد چند پله دارد

آتشکده چک چک یزد حدود ۳۶۰ پله سیمانی دارد. در واقع رسیدن به زیارتگاه مستلزم بالارفتن از این تعداد زیاد پله در مسیری پیچ‌درپیچ است که در طول آن، نوشته‌هایی از اوستا روی دیوار دیده می‌شود.

پس از طی مسیر و رسیدن به کوه چک چک در لحظه اول، ساختمان‌هایی را به صورت ۵ طبقه نامنظم می‌بینید که به صورت پلکانی ساخته شده‌اند، به گونه‌ای که بام یکی حیاط دیگری است. برای رسیدن به این اتاق‌ها باید پله‌های پیش رو را بالا بروید.

بازدید از زیارتگاه چک چک یزد را از دست ندهید

می‌بینید که این ساختمان، مجموعه‌ای از اتاق و شبستان‌های مختلف است که برای استراحت و اقامت زائران زرتشتی استفاده می‌شود و به آن‌ها «خیله» می‌گویند. گفته می‌شود که قدیمی‌ترین اتاق آن، مربوط به دوران ناصرالدین‌شاه است و حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد.

درون یکی از این اتاق‌ها چاهی وجود دارد که برای پیروان دین زرتشت مقدس است به گونه‌ای که برای برآورده شدن آرزوهایشان، به کنار آن رفته و نخی را به دور طناب آن گره می‌زنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید