جاذبه‌های گردشگری خوزستان بی‌همتا است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره چغازنبیل؛ جاذبه ای درخشان و تاریخی بدانید.

چغازنبیل؛ جاذبه ای درخشان و تاریخی

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیگورات دوراونتاش (آشوری: Dūr Untaš؛ ایلامی: Āl Untaš dNapiriša) که بیشتر با نام چُغازَنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی است که حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد در تمدن ایلام ساخته شد.

این زیگورات، بنای مرکزی محوطه باستانی به‌جای مانده از مجموعه‌ی ایلامی دوراونتاش است که نزدیک شوش در استان خوزستان قرار گرفته.

چغازنبیل در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان اولین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و معماری منحصر به فرد آن، در کنار زیگورات‌های کشف شده در میاندورود، برای باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ و میراث فرهنگی جهانی شناخته شده است.

محوطه تاریخی چغازنبیل شهری باستانی است که در قرن سیزده پیش از میلاد توسط پادشاه عیلامی ها بنا شد.

چغازنبیل کجاست

این معبد در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه واقع است.

اثر جهانی چغازنبیل از طریق مسیر جاده شوش به اهواز قابل دسترسی است. همچنین با در پیش گرفتن جاده شوشتر به هفت تپه یا همان جاده کشت و صنعت کارون می‌توانید به چغازنبیل برسید.

  • آدرس چغازنبیل: استان خوزستان، ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش

چغازنبیل؛ جاذبه ای درخشان و تاریخی

شوش در گذشته یکی از گسترده‌ترین و زیباترین شهرهای دنیا بشمار می‌رفت و پایتخت قدرتمندترین امپراتوری‌های دنیا بود. بنای باستانی چغازنبیل اسرار زیادی در خود نهفته است.

زیگورات چغازنبیل که نام ایلامی آن زیگورات دوراونتاش است، در گذشته‌های دور قسمتی از شهر باستانی دوراونتاش بود.

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان ونزدیکی شهر باستانی شوش قرار دارد. برای رسیدن به چغازنبیل دو مسیر وجود دارد. در مسیر اول باید از شوشتر به سمت کشت و صنعت کارون بروید که ادامه این راه به چغازنبیل می‌رسد.

در مسیر دوم باید به جاده اهواز-شوش بروید که به سمت هفت تپه منحرف می‌شود. این مسیر بعد از هفت تپه به چغازنبیل منتهی می‌شود.

هفت تپه نیز یکی از آثار باستانی استان خوزستان است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این محوطه باستانی از چندین تپه تشکیل شده و تقریبا در فاصله ۱۰ کیلومتری از جنوب شرق دزفول قرار دارد.

به گفته باستان‌شناسان هفت تپه در سده ۱۵ پیش از میلاد، زمان حکومت ایلامی‌ها و پادشاهی تپتی‌اهر مرکز مهم سیاسی بوده و بعد از آن دزفول به مرکز قدرت سیاسی ایلامی‌ها تبدیل شده است.

از آنجایی‌که هفت تپه در میانه راه چغازنبیل قرار دارد توصیه می‌کنیم سری هم به این محوطه تاریخی ارزشمند بزنید.

چغازنبیل؛ جاذبه ای درخشان و تاریخی

چغازنبیل در محوطه‌ای باز و دور از شهر قرار گرفته است. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به مجموعه، ایستگاه قطار هفت تپه است.

اگر از شوشتر قصد دارید به چغازنبیل بروید، باید مسیرتان به سمت مجتمع کشت و صنعت را به سوی غرب ادامه بدهید.

اما اگر از سمت شوش یا اهواز قصد رفتن به آن را دارید، باید از اتوبان اهواز-شوش استفاده کنید.

پادشاهی که چغازنبیل را ساخت

عبادتگاه باستانی چغازنبیل که در گذشته ایلامیان آن را زیگورات دوراونتاش می‌نامیدند، تقریبا ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد احداث شده است.

در آن دوره، اونتاش گال پادشاه بزرگ ایلام باستان بود و هدف او از ساخت نیایشگاه زیگورات چغازنبیل ستایش ایزد اینشوشیناک، الهه نگهبان شهر باستانی مهم شوش بود.

اما متاسفانه در پی حمله سپاه آشور بانی‌پال، نیایشگاه زیگورات دوراونتاش (معبد چغازنبیل) و شهر بزرگ آن دوراونتاش در سال ۶۴۵ قبل از میلاد به همراه تمدن ایلامی خراب شد و از بین رفت.

چغازنبیل نمونه‌ای فوق‌العاده از معماری و سکونتگاه باستانی انسان است و فرهنگ و سرگذشت ایلامیان (عیلامیان) را نشان می‌دهد، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین آثار ایران باستان محسوب می‌شود.

زیگورات چغازنبیل در سال ۱۳۵۸ خورشیدی به‌عنوان اولین آثار تاریخی برجسته ایران زمین، همراه با نقش جهان اصفهان و تخت جمشید در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.‌

زیگورات چغازنبیل اکنون تقریبا ۲۵ متر ارتفاع دارد. ولی مطالعات باستان شناسی نشان داده است که ارتفاع آن تا قبل از تخریب توسط آشوربانیپال و فرسایش تدریجی، دوبرابر این و دارای ۵ طبقه بوده است.

هر ضلع این زیگورات نزدیک به ۱۰۰ متر طول دارد. زیگورات یک ساختار مذهبی بوده که در منطقه میان رودان مانند عراق امروزی، تعداد بیشتری از آنها را می‌توانید ببینید. اما زیگورات چغازنبیل، نمونه‌ای منحصر به فرد در ایران به شمار می‌رود.

چغازنبیل؛ جاذبه ای درخشان و تاریخی

زیگورات چغازنبیل بیشتر با خشت خام و آجرهای خشت پخته شده ساخته شده است. آثاری از تزیینات و نگاره‌هایی دست ساز که به خطوط عیلامی و اکدی هستند، هم بر پیکره آن وجود دارد.

از دیگر وجوه اهمیت چغازنبیل، صنعت کاشی کاری و لعاب کاری است که هنوز آثار آن در این معبد ویران شده دیده می‌شود. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که کهن ترین تصفیه خانه های آب جهان باستان در این مجموعه ایجاد شده است.

رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی در حدود ۱۰ سالی که در منطقه خوزستان به پژوهش پرداخت، چند مرحله از کاوش را هم در چغازنبیل به انجام رساند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید