واعظی‌پور در خصوص منابع تخصیص داده شده در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه آزاد سیستان، در سال جاری مکاتبه‌ای از سوی معاون اجرایی رئیس جمهور با استاندار سیستان و بلوچستان انجام شده تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع استانی برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه منطقه آزاد سیستان اختصاص دهند.

چرا سیستان تبدیل به منطقه آزاد تبدیل نمی‌شود؟

اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایجاد هفت منطقه آزاد جدید در سطح کشور موافقت کردند که یکی از آنها منطقه آزاد سیستان بود؛ اما این منطقه چرا تاکنون ایجاد نشده است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام با ایجاد هفت منطقه آزاد جدید در سطح کشور موافقت کردند که یکی از آنها منطقه آزاد سیستان بود.

گفته شده به دلیل مشکلات متعدد منطقه سیستان، فضای مجلس برای تصویب این منطقه نسبت به ۶ منطقه آزاد دیگر مثبت‌تر بوده، با این حال دو سال بعد از تصویب آن در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، غیر از راه‌اندازی یک دفتر اجرایی، کار دیگری برای ایجاد زیرساخت و توسعه منطقه آزاد سیستان صورت نگرفته است.

در این راستا خبرنگار تسنیم سراغ مدیر اجرایی منطقه آزاد سیستان رفته تا آخرین وضعیت راه‌اندازی و علت عدم ایجاد آن تاکنون را جویا شود. محمدرضا واعظی‌پور در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه همه مقدمات کار برای تشکیل سازمان منطقه آزاد انجام شده، اظهار داشت: در گام نخست اساسنامه منطقه آزاد سیستان تدوین و در دی‌ماه ۱۴۰۱ به تصویب هیات وزیران رسید و تایید شورای نگهبان را اخذ کرد و ابلاغ شد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد سیستان افزود: در ادامه شناسه ملی به عنوان یکی از ارکان حقوقی سازمان از سازمان ثبت اسناد و املاک اخذ شده است. مطالعات طرح جامع منطقه آزاد سیستان بر اساس قانون، گام بعد بود که چون سازمان نداشته، دولت هفت منطقه آزاد قدیم کشور را معین هفت منطقه آزاد جدید قرارداد که در این راستا منطقه آزاد چابهار به عنوان معین منطقه آزاد سیستان انتخاب و به عنوان کارفرما این مطالعات را انجام داد و در این راستا از حدود ۴۰ دستگاه ملی و استانی اطلاعات پایه اخذ شد.

وی ادامه داد: در این راستا غیر از اسناد بالادستی و اسناد آمایشی ملی، اطلاعات لازم منطقه‌ای و محلی از دستگاه‌های مختلف به لحاظ استقرار مستحدثات و حریم‌های هر مجموعه مثل راه‌آهن، خطوط انتقال گاز و خطوط انتقال برق و آب یا میراث فرهنگی با توجه به اینکه محدوده «شهر سوخته» داخل اراضی قرار دارد، اخذ شده به نوعی اراضی منطقه از جهت مالکیت و حدود مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت و احتمالاً تا حدود یک ماه آینده ما فضای کلی لکه‌گذاری منطقه را انجام دهیم.

واعظی‌پور در خصوص منابع تخصیص داده شده در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه آزاد سیستان، در سال جاری مکاتبه‌ای از سوی معاون اجرایی رئیس جمهور با استاندار سیستان و بلوچستان انجام شده تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع استانی برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه منطقه آزاد سیستان اختصاص دهند؛ یکی دیگر از منابع مصوبات سفر دولت به استان محسوب می‌شود که مبالغی در مصوبات پیش‌بینی شده و مابقی تامین اعتبار از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران تامین خواهد شد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد سیستان خاطرنشان کرد: سال گذشته در بودجه منطقه آزاد چابهار مصوب شد مبلغ هفت میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در قالب کمک به منطقه آزاد سیستان اختصاص دهد که با توجه به اینکه منطقه آزاد چابهار حدود ۱۰ ماه مدیرعامل نداشت، تنها توانستیم از این حدود یک میلیارد تومان این مبلغ مصوب استفاده کنیم که آن هم برای طرح مطالعات جامع استفاده شد.

وی اضافه کرد: امسال هم بر اساس موافقت‌نامه‌ای که بین ما، منطقه آزاد چابهار و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مبادله شده، مقرر است ۱۰ میلیارد تومان از جانب منطقه آزاد چابهار به ما کمک شود که مطابق موافقتنامه صرف امورات کلی مثل مطالعات خواهد شد.

واعظی‌پور گفت: ما در منطقه آزاد سیستان حدود ۲۱ هزار هکتار اراضی داریم که برای معنا پیدا کردن منطقه آزاد و استقرار گمرک در آن باید این محدوده را محصور کنیم و این امر عملاً در فاز نخست قابلیت اجرایی ندارد. در قانون هم پیش‌بینی شده که مناطق آزاد در گام نخست زیرمنطقه(subzone) معرفی کنند که در این راستا سه زیرمنطقه "رامشار، فرودگاه زابل و میلک" به دبیرخانه شورای عالی و گمرک جمهوری اسلامی برای این فرآیند معرفی شده است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد سیستان ادامه داد: یکی از این سه منطقه «میلک» است که در حال حاضر از بازارچه و پایانه مرزی بهره‌مند بوده و دیوار محصور و گمرک دارد و ما در این نقطه عملاً نیاز نیست کار خاصی برای محصور شدن انجام دهیم و محدوده آن شامل از مرز میلک در نقطه صفر مرزی که پایانه و بازارچه مرزی و روستای میلک را در بر می‌گیرد و در ادامه از مسیر جنگل نیاتک و بی بی دوست تا فرودگاه زابل است.

وی اضافه کرد: منطقه منفصل دیگر نیز منطقه ویژه اقتصادی "رامشار" بوده که محدوده آن از "لوتک صفرشاه" آغاز می‌شود و تا شهر رامشار و در ادامه تا روبروی "شهر وخته" حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی را در این نقطه در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید