اولین محموله تانک های آبرامز به اوکراین رسید - هشت ماه پس از سفارش پنتاگون و خیلی زودتر از آنچه مقامات انتظار تحویلش را داشتند.

تانک‌های آبرامز آمریکا به اوکراین رسید؛ نوبت شکست‌های روسیه است؟

سلام نو - سرویس بین‌الملل: وزارت دفاع  ایالات متحده در ماه ژانویه متعهد شد تا تقریباً سه دوجین تانک M۱ Abrams را برای کمک به اوکراین به این کشور تحویل دهد.

به گزارش استار اَند استرایپز*، سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت: «این اولین گروه تانک‌های آبرامز است که وارد اوکراین است. اما از نظر تعداد یا مدل تحرکات در میدان نبرد و هر چیزی مانند آن باید اجازه داد اوکراینی‌ها نظر بدهند.»

مقامات پنتاگون مشخص نکردند که چه تعداد تانک به اوکراین تحویل داده شده است، اما در ژانویه وعده دادند که اوکراین ۳۱ تانک آبرامز دریافت خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پستی در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام گفت: تانک آبرامز در حال حاضر در اوکراین است و در حال آماده شدن برای تقویت تیپ‌های ما است. من از متحدان برای اجرای توافقات سپاسگزارم.

انتظار می‌رود این تانک‌ها در ضدحمله مداوم اوکراین علیه نیروهای روسی در جنوب و شرق دور اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

زلنسکی بعد از تحویل آبرامز گفت: هر هفته به قدرت و قابلیت های اوکراین افزوده می‌شود، بنابراین هر هفته پیروزی ما نزدیک‌تر می‌شود.

مقامات پنتاگون در ابتدا گفتند که احتمالاً اوکراین اولین تانک‌ها را سال ۲۰۲۴ تحویل خواهد گرفت، اما آنها در ماه مارس با انتخاب بازسازی نسخه های قدیمی M۱A۱ به جای M۱A۲ جدیدتر که در ابتدا قصد ارسال آن را داشت، این روند را تسریع کردند. از آنجایی که ارتش قبلاً M۱A۱ را برای این پروژه در دسترس داشت، پنتاگون تصمیم گرفت آن‌ها را بازسازی کرده و به اوکراین بفرستد.

سرتیپ نیروی هوایی ژنرال پت رایدر، سخنگوی ارشد وقت پنتاگون گفت: «این در مورد این است که این قابلیت مهم رزمی را زودتر به دست اوکراینی‌ها برسانیم.

تا زمانی که کاخ سفید با ارسال تانک های آبرامز موافقت کرد، اوکراین هفته ها در حال درخواست تانک های آبرامز بود. ایالات متحده قبلاً در برابر دادن تانک های آبرامز به اوکراینی ها مقاومت کرده بود، زیرا مقامات آمریکایی معتقد بودند که این تانک ها برای اوکراین مناسب نیستند. دلیل آن هم عمدتاً به پیچیدگی سلاح و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم در میدان بر می‌گشت. مقامات آمریکا می‌گفتند که مخازن عمدتاً با سوخت جت کار می کنند که یکی دیگر از ملاحظات بود نامناسب بودن تانک‌ها برای اوکراین بود.

اولین مدل از تانک آبرامز در سال ۱۹۸۰ به خدمت گرفته شد و M۱A۱ در سال ۱۹۸۵ وارد میدان شد. جدیدترین نوع، M۱A۲، از سال ۱۹۹۲ در حال خدمت بوده و نسخه ای است که پیچیده‌ترین ویژگی ها را دارد. به عنوان مثال، مجهز به یک دید حرارتی مستقل است و می‌تواند به طور مجازی به دو هدف مختلف بدون نیاز به قفل کردن متوالی شلیک کند. همچنین دارای یک سیستم اطفای حریق خودکار در محفظه خدمه است و می تواند موشک‌های تهاجمی کامپیوتری را منحرف کند. برخی از انواع بعدی آبرامز دارای یک سری اصلاحات هستند که به این تانک اجازه می دهد در محیط های جنگ شهری بهتر عمل کند.

مشخص نیست که M۱A۱ برای اوکراینی ها چگونه مجهز شده است. تجهیزات نظامی ایالات متحده که تولید و به متحدان خارجی فروخته می‌شوند، اغلب دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند، به‌ویژه وقتی صحبت از بسته‌های سخت‌افزاری طبقه‌بندی‌شده مانند زره‌های اورانیوم ضعیف شده باشد.

تانک آبرامز معمولاً چهار خدمه را حمل می کند و تسلیحات اصلی آن معمولاً گلوله های ۱۰۵ میلی متری یا ۱۲۰ میلی متری به همراه یک مسلسل کالیبر ۵۰ است. حداکثر سرعت آن بین ۴۲ تا ۴۵ مایل در ساعت در جاده ها و ۲۵ تا ۳۰ مایل در خارج جاده است. ارتش آمریکا در  حال حاضر تنها جایی است که از M۱ Abrams استفاده می کند، اگرچه تفنگداران دریایی در دوره‌ای از تانک استفاده می کردند.

در اوایل سال جاری، مقامات اوکراینی گفته بودند که برای مبارزه با نیروهای روسیه به ده ها تانک پیشرفته ساخت غرب نیاز دارند. زمانی که ایالات متحده با فرستادن آبرامز موافقت کرد، آلمان نیز اعلام کرد که تعدادی تانک لئوپارد را به اوکراین عرضه خواهد کرد و بریتانیا نیز بیش از ده‌ها تانک چلنجر خود را به اوکراین فرستاد.

ورود تانک های آبرامز تنها چند روز قبل از تعطیلی احتمالی دولت ایالات متحده صورت گرفت که می‌تواند بر جنگ اوکراین علیه روسیه تأثیر بگذارد. لوید آستین، وزیر دفاع، آموزش های تحت رهبری ایالات متحده - مانند آموزش F-۱۶ برای خلبانان اوکراینی که قرار است ماه آینده در آریزونا آغاز شود - و سایر عملیات های مرتبط با اوکراین را از تاثیر پذیرفتن از تعطیلی معاف کرده است. پنتاگون روز دوشنبه گفت، با این حال، تعطیلی می تواند اوکراین را به شکل غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

سینگ گفت: «ما در تلاش هستیم تا ارسال تجهیزات و تدارکات را ادامه دهیم، اما ممکن است کارها به تعویق بیفتد. اگر یکی از پرسنل ما مرخص شود، بله، این می تواند بر ماموریت بزرگتر ما تاثیر بگذارد.

گروه کوچکی از جمهوری خواهان تندرو در مجلس نمایندگان آمریکا تهدید می کنند که پس از پایان سال مالی ۲۰۲۳ در ۳۰ سپتامبر به دلیل مسائلی مانند پول برای ساخت دیوار در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک و کمک به اوکراین در سال مالی ۲۰۲۴ با بودجه جدید برای دولت مخالفت خواهند کرد. سربازان و برخی از کارکنان دفاع غیرنظامی در طول تعطیلی به کار خود ادامه می دهند، اما ممکن است طبق برنامه حقوق دریافت نکنند.

پنتاگون از زمانی که اوکراین توسط نیروهای روسیه در فوریه ۲۰۲۲ مورد تهاجم قرار گرفت، نزدیک به ۴۵ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین متعهد شده است. محموله‌های تسلیحات جدید به اوکراین در طول تعطیلی دولت متوقف نمی‌شوند، زیرا آنطور که آستین گفت از تعطیلی دولت معاف شده‌اند. اوکراین امیدوار است بتواند با کمک تانک‌های آمریکایی و آلمانی روسیه را از بخشی از مناطق اشغال شده عقب بزند، اما آیا این ایده عملیاتی می‌شود؟

با وجود گزارش استار اَند استرایپز برخی تحلیل‌گران معتقدند ارسال تانک‌های آبرامز به تنهایی نمی‌تواند باعث عقب زدن روسیه شود و اوکراین به حمایت‌های بیشتر نظامی و حتی شاید حضور جدی‌تر نظامی متحدانش نیاز دارد.

* استار اَند استرایپز (Stars and Stripes) رسانه‌ای آمریکایی است که اخبار و اطلاعات مستقلی را در اختیار جامعه نظامی ایالات متحده از جمله اعضای فعال، غیرنظامیان وزارت دفاع، کهنه سربازان و خانواده های آن‌ها قرار می دهد. استار اَند استرایپز از سوی وزارت دفاع آمریکا به رسمیت شناخته شده و دارای مجوز مخصوص است.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید