جاذبه‌های طبیعی ایران از جمله دریاچه‌های آن دیدنی هستند به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره دریاچه مهارلو؛ جاذبه‌ای صورتی و تماشایی در فارس بدانید.

دریاچه مهارلو؛ جاذبه‌ای صورتی و تماشایی در فارس

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه مهارلو جزو قشنگ ترین دریاچه های ایران است که توانسته با رنگ صورتی متمایزی که دارد شهرت جهانی پیدا کند. زیبایی منحصربه‌فرد این دریاچه باعث شده تا گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از این جاذبه طبیعی به شیراز سفر کنند.

فاصله این دریاچه تا شیراز چیزی حدود یک ساعت است و شما می‌توانید با رفتن به این دریاچه از منظره زیبایی آن با فلامینگوها عکس های زیبا و جذابی ثبت کنید.

این دریاچه در حدود ۶۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا و در نزدیکی روستای مهارلو فارس قرار دارد. در ادامه برخی از ویژگی های این دریاچه را بیان می کنیم.

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو جزو قشنگ ترین دریاچه های ایران است که توانسته با رنگ صورتی متمایزی که دارد شهرت جهانی پیدا کند. زیبایی منحصربه‌فرد این دریاچه باعث شده تا گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از این جاذبه طبیعی به شیراز سفر کنند.

فاصله این دریاچه تا شیراز چیزی حدود یک ساعت است و شما می‌توانید با رفتن به این دریاچه از منظره زیبایی آن با فلامینگوها عکس های زیبا و جذابی ثبت کنید. این دریاچه در حدود ۶۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا و در نزدیکی روستای مهارلو فارس قرار دارد.

وسعت دریاچه مهارلو که محلی‌ها به آن مهلو یا مهلویه هم می‌گویند حدود ۲۵ هزار هکتار می‌باشد و مساحتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا چیزی حدود ۱۵۰۰ متر است. عمق متوسط این دریاچه چیزی در حدود ۵۰ سانتی متر می باشد و در فصول پربارش سال عمق آن به ۳ متر هم می‌رسد.

دریاچه مهارلو؛ جاذبه‌ای صورتی و تماشایی در فارس

یکی از ویژگی مهم این دریاچه فصلی بودن آن است، به این صورت که در فصل تابستان این دریاچه تقریبا خشک می‌شود و با آغاز فصول پاییز و زمستان که بارش ها افزایش می‌یابد، این دریاچه آبگیری می‌شود. آب این دریاچه از طریق بارش‌های جوی و رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان آباد تأمین می‌شود.

در حوزه آبریز این رودخانه چشمه های زیادی هم قرار دارند که آب آنها هم به دریاچه می‌ریزد. آب این دریاچه به دلیل وجود انواع نمک ها همچون نمک پتاسیم و آلاینده های مضر برای مصارف شرب قابل مصرف نمی‌باشد.

این دریاچه به دلیل مجاورت با روستایی به همین نام یعنی روستای مهارلو به این نام شناخته شده است.

مردم محلی به این دریاچه، دریاچه صورتی هم می‌گویند. در گذشته این دریاچه با نام جنکال یا دریاچه نمک هم شناخته می‌شد، دیگر نام های این دریاچه فصلی مهلو، مهلویه و ماهلویه می‌باشد.

این دریاچه در ۲۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا قرار دارد و بهترین راه رفتن به آن با استفاده از خودرو شخصی است، به این صورت که اگر در شهر شیراز اقامت داشته باشید باید ابتدا به میدان الله و از آن جا به سمت بلوار خلیج فارس یا همان بزرگراه شیراز به بندرعباس بروید و تابلوهای دریاچه را دنبال کنید.

این دریاچه نیز از تغییرات آب وهوایی که در ایران اتفاق افتاده بی نصیب نمانده و چند سالی است که به دلیل کاهش بارش ها و خشکسالی به کانون ریزگردها تبدیل شده و موجب آلودگی هوای منطقه می‌شود.

این دریاچه به دلیل رطوبتی که دارد، نقش مهمی در متعادل کردن آب وهوای استان فارس دارد و باعث می‌شود این استان از گرمای شدید در تابستان و سرمای شدید در زمستان در امان بماند.

دریاچه مهارلو؛ جاذبه‌ای صورتی و تماشایی در فارس

دریاچه مهارلو چه زمانی صورتی است

دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی است و بیشتر آب آن در تابستان بخار می‌شود. یعنی وضعیت آب این دریاچه در طول سال تغییر می‌کند.

خُب، اگر انتظار دیدن یک دریاچه پُر آب با آب‌وهوای دلپذیر و بِکر دارید، پیشنهاد می‌کنم از فصل پاییز تا اواسط بهار به دریاچه مهارلو شیراز سر بزنید، چون باران‌های این بخش از سال آب دریاچه را زیاد می‌کند.

اگر هم دوست دارید رنگ صورتی و قرمزی زیبای دریاچه مهارلو را واضح‌تر و قرمزتر ببینید، پیشنهاد می‌کنیم در اواسط تابستان به آنجا بروید، چون آب دریاچه مهارلو در اواسط تابستان بخار می‌شود و اینجاست که صورتی‌بودن آب دریاچه مهارلو خودش را نشان می‌دهد.

بنابراین، بهترین زمان برای سفر به دریاچه صورتی مهارلو از پاییز تا اواسط بهار و در اواسط تابستان است.

اولین سوالی که با دیدن تصاویر این دریاچه به ذهن خطور می کند، چرایی رنگ صورتی یا قرمز آن است.

دلیل اینکه آب دریاچه مهارلو به رنگ قرمز متمایل شده این است که نوعی جلبک دریایی قرمز به نام «کشند قرمز» در آن زندگی می کند و از آنجایی که میزان تبخیر آب در این دریاچه بسیار بالاست و شوری آن به حد زیادی افزایش پیدا می کند، شرایط برای تکثیر این نوع جلبک مناسب شده و تمام سطح دریاچه را می پوشاند.

دریاچه مهارلو با نام های دیگری همچون دریاچه مهلو، مهلویه، ماهلویه، جنکال و دریاچه نمک نیز شناخته می شود و وسعتی معادل ۲۵ هزار هکتار دارد که به خاطر عمق کمش تالاب نیز به حساب می آید.

شوری بیش از حد آب دریاچه و تولیدمثل بالای جلبک قرمز باعث شده تا هیچ آبزی دیگری در این دریاچه زندگی نکند ولی برخی از خزندگان و پرندگان اطراف این دریاچه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند.

دریاچه مهارلو؛ جاذبه‌ای صورتی و تماشایی در فارس

بخش بزرگی از دریاچه در سال های اخیر خشک شده و بیش تر قسمت هایش بسیار کم عمق هستند، یعنی حدود نیم متر. البته عمق آب در قسمت های عمیق به ۳ متر هم می رسد.
دخل و تصرف در چشمه های اطراف دریاچه مهارلو باعث شده شریان زندگی این دریاچه تقریبا قطع شود و از روزهای اوج زیباییش فاصله بگیرد.

البته تنها این چشمه ها منشا آبگیری دریاچه نیستند و رودخانه خشک شیراز، چنارراه و سلطان آباد نیز سهم بزرگی در تامین آب دریاچه مهارلو دارند. گفتنی است که میزان زیادی نمک از کانسارهای این دریاچه استخراج می شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید