گیلان زیبا جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره پلنگ دره شیرگاه؛ از خاص‌ترین جاذبه های طبیعی گیلان بدانید.

پلنگ دره شیرگاه؛ از خاص‌ترین جاذبه های طبیعی گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: در دامنه های البرز مرکزی و در پوشش جنگلی شیرگاه، دره ای سرسبز و بکر وجود دارد که از وسط آن رودخانه ای می گذرد و در بالا دست همین رودخانه آبشاری ۸ متری آشیانه کرده است.

بستر این رودخانه گذرگاهی است که به این آبشار منتهی می شود و گردشگران قدم در آب خنک رودخانه می گذارند تا به آبشار و حوضچه های آن برسند.

پلنگ دره گیلان کجاست

جنگل و آبشار پلنگ دره در شهرستان سوادکوه و در نزدیکی شیرگاه قرار گرفته‌اند. مسیر دسترسی تهران به جنگل پلنگ دره از جاده فیروزکوه می‌گذرد.

شهر شیرگاه پس از پل سفید و قبل از قائمشهر قرار گرفته است. جنگل و آبشار پلنگ دره در شرق شیرگاه قرار دارند.

برای رسیدن به ورودی جنگل پلنگ دره پس از عبور از شهر شیرگاه در سمت چپ به مسیر جاده فرعی وارد شوید. این جاده فرعی در جوار پل آهنی شهر شیرگاه قرار دارد.

در ابتدای این مسیر فرعی تابلوی محیط بانی به چشم می‌خورد. پس از یک ساعت رانندگی در این مسیر خاکی و گذشتن از روستای «نفار» به شروع مسیر پیاده روی در جنگل خواهید رسید.

پلنگ دره شیرگاه؛ از خاص‌ترین جاذبه های طبیعی گیلان

طول این مسیر در حدود ۱۳ کیلومتر است؛ اما مسیر خاکی است و در زمان بارندگی لغزنده می‌شود. پس از ورود به جنگل در امتداد رودخانه پلنگ دره به آبشار خواهید رسید.

با آغاز فصل گرما، بهترین زمان برای لذت بردن از آب خنک رودخانه پلنگ دره نیز شروع می‌شود. اگر برای شنا در حوضچه‌های آبشار پلنگ دره و پیاده‌روی و آب‌تنی در رودخانه این جنگل قصد سفر به شیرگاه و منطقه پلنگ دره را دارید، می‌توانید در روزهای تابستان به این جنگل بروید.

در فصل تابستان گرچه هوا در این منطقه کمی شرجی است، به‌دلیل جریان رودخانه و چشمه‌های گسترده در جنگل پلنگ دره، نسبت به سایر نقاط مازندران هوای بهتری دارد.

از نخستین روزهای ماه اردیبهشت شرایط برای آب‌تنی در رودخانه پلنگ دره مساعد می‌شود؛ اما در گرمای تابستان آب‌تنی در رودخانه و حوضچه آبشار پلنگ دره لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

طبیعت جنگل پلنگ دره در فصل‌های سرد سال نیز زیبایی منحصر به فردی دارد. این جنگل در فصل پاییز رنگارنگ و تماشایی می‌شود و می‌توانید تصاویری زیبا از گیاهان و درختان ثبت کنید؛ البته در فصل‌های سرد سال امکان آب‌تنی در آب رودخانه و حوضچه آبشار را نخواهید داشت.

در روزهای بارندگی نیز شرایط برای بازدید از این جنگل مناسب نیست، پس اگر در فصل‌های سرد سال قصد سفر به این منطقه را دارید، حتما پیش از حرکت وضعیت آب‌وهوا را استعلام کنید.

آدرس رودخانه پلنگ دره سوادکوه: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، جنگل پلنگ دره، آبشار پلنگ دره

پلنگ دره شیرگاه؛ از خاص‌ترین جاذبه های طبیعی گیلان

جاذبه های دیدنی پلنگ دره

زیبایی های مسیر
زیبایی های گذرگاه جنگلی و جاده خاکی تمامی ندارد، همه چیز دست به دست هم داده تا قابی رویایی از تکه ای بهشت را بسازد و با روح و روان آدمی بازی کند. به خصوص اگر مسیر شیرگاه تا پلنگ دره را با دوچرخه طی کنید از بودن در آن جا بیش ترین لذت را می برید. جاده فیروزکوه به شیرگاه هم دیدنی است و با درختان جنگلی بلندقامتی احاطه شده است.
رودخانه نوردی
بستر رودخانه Palang Darreh مسیر مناسبی برای رفتن به سمت آبشار است که تقریبا تمام گردشگران برای فرار از گرما و به خاطر خنکی آب رودخانه قدم در آن می گذارند و گوش به آواز پرندگان می سپارند. نگران نباشید، عمق این رودخانه بیش تر از نیم متر نیست.
عکاسی
به بهشتی قدم گذاشته اید که هر نقطه ای از آن قابی تماشایی است و می توان آن صحنه را در خاطرات خود ابدی ساخت، برای همین از عکاسی در این جنگل سیر نمی شوید.

آبشار و حوضچه
بعد از این جنگل نوردی و رودخانه نوردی به آبشاری در دل جنگل می رسید که به داخل حوضچه بزرگی می ریزد و ایستگاه تفریحی گردشگران به حساب می آید. انگار تمام مسیر را برای بالا رفتن از تخته سنگ ها و شیرجه زدن در این حوضچه ها آمده اند.

حتما لباس مناسب فصل، کفش پیاده روی، حوله و لباس اضافه به همراه داشته باشید.
کلاه، ضدآفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید
اگر تاکنون به این جنگل نرفته اید در تورهای یک روزه پلنگ دره ثبت نام کنید

پلنگ دره شیرگاه؛ از خاص‌ترین جاذبه های طبیعی گیلان


حداقل ۲ ساعت قبل از غروب خورشید از جنگل خارج شوید تا به موقع به جاده اصلی برسید

سفر به جنگل پلنگ دره یک طبیعت گردی دلپذیر و خاطره انگیز است که با پیاده روی در مسیرهای جنگلی آغاز می‌شود، پس در این سفر حتما کفش مناسب بپوشید. اگر می‌خواهید تنی به آب بزنید، لباس و کفش اضافه و حوله را فراموش نکنید.

برای پیاده روی در رودخانه نیز بهتر است چکمه‌های مناسب یا صندل مناسب رودخانه‌نوردی همراه خود ببرید. برای وسایل مورد نیاز خود از کوله‌پشتی سبک استفاده کنید تا در طول پیاده‌روی راحت باشید.

کلاه آفتاب گیر، عینک دودی و پمادهای ضدآفتاب و ضد گزش حشرات نیز از دیگر وسایل مورد نیاز شما در جنگل پلنگ دره به‌خصوص در فصل تابستان هستند. این جنگل جز در پارک‌های جنگلی شیرگاه، هیچ امکاناتی ندارد، پس تمام وسایل ضروری را به‌همراه داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • ایرانیم و همیشه برای ایران IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 0
    من از این خبری چیزی دستگیرم نشده . لطفا دوستان مطلع بگن بالاخره پلنگ دره شیرگاه در استان گیلانه یا در استان مازندران؟!!! تورج از همدان
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      7 0
      پلنگ دره در استان مازندران شهرستان سواد کوه در شهر شیرگاه
  • کیوان محرابی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    9 0
    شهر شیرگاه از شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد نه استان گیلان.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    4 0
    با احترام به دوست عزیزی که مطلب تهیه نمودن، پلنگ دره از جاذبه های طبیعیه طبیعت استان مازندران می باشد
  • علی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 1
    مجبوری مگه چیزی که بلد نیستی رو بگی .آدرسم اشتباه میدی. سوادکوه در گیلان🙄
  • کوثر IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 0
    اطلاعات خودتون رو بیشتر کنید پلنگ دره شبرگاه در مازندران زیبا واقع شده
  • مسعود IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    2 0
    پلنگ دره شیرگاه تو مازندران که تا گیلان ۶ساعت فاصله داره
  • بهزاد IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    2 0
    شما اول مطلب نوشتید گیلان که اشتباه هستش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید