بازدید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار جالب است از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگل‌نوردی هیجان‌انگیز در جنگل الیمستان بدانید.

جنگل‌نوردی هیجان‌انگیز در جنگل الیمستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: همیشه سفرهای یک روزه هرچند کوتاه هم که باشند، بسیار دلچسب هستند. زیرا این فرصت را به ما می دهند تا برای یک روز هم که شده وقتمان را به خودمان اختصاص دهیم و به دل طبیعت بزنیم تا حال و هوایی عوض کنیم.

این سفرهای یک روزه طبیعت گردی به قدری در تازه کردن روحیه و ایجاد انرژی مثبت در ما تاثیرگذار هستند که باید انجام آن ها را برای خود اجباری کرد.

یکی از مقاصد محبوب طبیعت گردان ایرانی جنگل و روستای الیمستان (Alimestan Forest) در استان مازندران است. این جنگل در هر فصلی زیبایی منحصر به فرد دارد.

جنگل الیمستان آب و هوا

اواسط بهار و اوایل پاییز شاید بهترین فصل برای سفر به الیمستان باشد؛ اما از مناظر زیبای زمستانی نیز نمی‌توان چشم پوشید؛ البته به‌ شرطی که تمامی اصول سفرهای زمستانی رعایت شود.

نام جنگل و روستای الیمستان از گیاهی به نام "الیما" در این منطقه گرفته شده است که شباهت زیادی به پیازچه دارد و مردم محلی آن را در خورشت و یا به صورت خام مصرف می کنند.

این گیاه معمولا در فصل اردیبهشت می روید و منظزه جنگل را چندین برابر جذاب و تماشایی می نماید. جنگل الیمستان را به دلیل پوشش گیاهی غنی و بی نهایت زیبایش "طلای سبز ایران" می نامند.

مه های غلیظ و سرسبزی این جنگل فوق العاده زیباست. جنگل الیمستان در مسیر صعود به قله ۲۵۱۰ متری الیمستان، یکی از زیباترین قلل ایران قرار دارد. روستای بکر الیمستان نیز فاصله کمی با جنگل الیمستان داشته و کوچه باغ های باصفایی دارد.

جنگل‌نوردی هیجان‌انگیز در جنگل الیمستان

در بازدید از روستای الیمستان علاوه بر بهره مندی از طبیعت زیبایش می توانید از محصولات محلی لبنی و عسل طبیعی و خالص تهیه کنید.

الیمستان یک فهرست باز است؛ فهرستی برای آن‌ها که می‌خواهند جاده و جنگل و کوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قله را در سفری یک روزه تجربه کنند. اختلاف دما و تنوع پوشش در طول مسیر الیمستان بسیار مثال‌زدنی است.

جایی هوای مسیر آفتابی و شرجی است، جای دیگر مطبوع و بهاری. جایی مه است و خنک، جای دیگری باد تندی می‌آید. یک جا انبوه جنگل است، مسیر بعدی تبدیل به دشت می‌شود.

دشت پایین دست پرچین است، پرچین به سوی مرتع می‌رود، مرتع گلزار دارد و آن بالا قله است و بنای امامزاده‌اش. از قله، خط‌الراس دماوند تا دریای خزر را می‌بینید. آن بالا کل جنگل و همه مراتع اطراف، زیر پای شما است و دور نمای قله دماوند پیش روی‌تان.

در ابتدای مسیر جنگل‌پیمایی، با جنگلی انبوه مواجه می‌شوید. پس از عبور از آن، دشتی دل‌باز را برابر خود خواهید دید که از آن چشم‌اندازی زیبا از قله دماوند قابل‌مشاهده است.

اگر بیشتر پیش بروید، وارد جنگل باشکوه‌تری خواهید شد و پس از آن به منطقه کوهستانی می‌رسید. با دو ساعت کوهپیمایی، به قله امامزاده قاسم دسترسی خواهید داشت.

مسیر جنگل الیمستان از تهران

برای رفتن به جنگل و روستای الیمستان باید سفر جاده ای و پیاده روی را ترکیب کنید. برای دسترسی به جنگل الیمستان باید در جاده زیبای هراز حرکت کنید و به سمت روستای الیمستان ره بیفتید.

از روستای الیمستان تا جنگل الیمستان نیز کمی پیاده روی کنید.

جنگل‌نوردی هیجان‌انگیز در جنگل الیمستان


از آمل، کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به مسیر فرعی در سمت راست جاده با تابلویی برمی‌خورید که روی آن نوشته شده است: امامزاده لهاش. وارد این فرعی شوید.

در اوایل مسیر به دوراهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید. این جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار، حدود هفت کیلومتر طول دارد که ابتدا شما را به روستای لهاش و پس از آن با طی حدود سه کیلومتر مسیر خاکی، به ایستگاه اول مسیر جنگل‌پیمایی الیمستان-امامزاده قاسم می‌رساند.

در ابتدای مسیر جنگل‌پیمایی، با جنگلی انبوه مواجه می‌شوید. پس از عبور از آن، دشتی دل‌باز را برابر خود خواهید دید که از آن چشم‌اندازی زیبا از قله دماوند قابل‌مشاهده است.

اگر بیشتر پیش بروید، وارد جنگل باشکوه‌تری خواهید شد و پس از آن به منطقه کوهستانی می‌رسید. با دو ساعت کوهپیمایی، به قله امامزاده قاسم دسترسی خواهید داشت.

در مسیر کوهنوردی به جنگل الیمستان با گودال های عمیقی روبرو می شوید که بسیار جالب هستند. این گودال ها به "پای رستم" شهرت دارند و طبق حکایات و داستان ها این دو گودال جای زانوی رستم است. به همین دلیل آن ها را "پای رستم" نامیده اند.

برخی نیز معتقدند این گودال ها بر اثر اصابت شهاب سنگ با زمین به وجود آمده اند.
تردد اسب ها در منطقه زیبا و خوش آب و هوای الیمستان منظره بسیار رویایی و تماشایی به وجود می آورد.

  • همراه داشتن غذای کافی، لباس مناسب، جعبه کمک‌های اولیه، چراغ قوه و در صورت امکان جی‌پی‌اس و کمک گرفتن از بومیان برای جنگل‌نوردی پیشنهاد می‌شود.
  • در شرایط مه امکان گم شدن در جنگل وجود دارد.

جنگل‌نوردی هیجان‌انگیز در جنگل الیمستان

  • برای حفاظت از محیط زیست، آتش روشن نکنید یا در صورت افروختن آتش، از خاموشی آن پیش از بازگشت اطمینان حاصل کنید.
  • در فصول سرد سال، امکان دارد مسیرها گل‌وشل باشند و پیمایش آن‌ها دشوار باشد.
  • اگر از طبیعت‌گردی در فضای شلوغ لذت نمی‌برید، روزهای تعطیل و پایانی هفته راهی الیمستان نشوید.
  • گردشگران حق ورود به روستا را ندارند و برای بازدید از جنگل، باید از مسیر مشخص شده پیش بروید.
  • طبیعت مادر تمامی جانداران است. در حفظ آن کوشا باشیم و از آسیب به پیکر آن خودداری کنیم.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید